søndag 19. februar 2012

Ravn, fint besøk på fuglebrettet i dag!


Ravn, Corvus corax

Det er klart vår i luften og hr og fru ravn har kommet tilbake etter sitt vanlige midtvintersfravær.  Jeg elsker disse store glinsende svarte fuglene og setter stor pris på å kunne nyte dem på nært hold.


Spesielt stas er det å kunne følge med når ungene vokser opp, vanligvis 3 stk, og aller morsomt når de skal ut på sin første flygetur. Skikkelige pingler de første dagene, noenganger uker.. I perioder er vi farlig nær nakkeprolaps da vi kontinuerlig går og kikker opp J



En veldig sky fugl, og dette er en av få ganger vi har fersket den på fuglebrettet. Bildene er tatt med håndholdt kamera gjennom et ikke helt nyvasket (…) vindu.  Av hr Ranten vel å merke. Fugler er han sitt domene J
Nå er vel ikke grovbrød og potet øverst på ønskelisten, men i nøden... ja så spiser en viss mann fluer..

12 kommentarer:

  1. Svar
    1. Ja det er ikke hverdagskost! Og om det så er, ja så er det nok når vi er på jobben :)
      Marit

      Slett
  2. Flotte bilder. ikke min favorittfugl akkurat, synes de er ganske ekle/skumle faktisk.

    Men til noe annet. Gratulerer! Dere har gått videre til finalen med hele to ulike bidrag :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja ravn har vel kanskje hatt litt dårlig rykte på seg sånn i historier og sagn? Men de er likevel et mektig og fasinerende syn. Nå har jo vi hatt litt tid på oss til å bli kjent, det hjelper jo alltid :)

      Jippi! Vi er i finalen og det med 2 (!) bilder. Da får vi vente i spenning på publikens avgjørelse og håpe at mange ønsker å stemme på akkurat våre blomster :)
      Marit

      Slett
  3. Wow, så stilig! Det er ravn hos oss også, men dei held seg langt oppe i lufta. Kanskje dei hekkar i fjellet bak oss? Eg pleier å høyre dei først, då ser eg dei når eg kikkar opp. Ein av favorittlydane mine!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja sant! De hekker fast i berget bak oss og vi er like lykkelig hvert år, på denne tiden, når de dukker opp igjen. Våre gode gamle ravnevenner :)

      Slett
  4. Vad ni är lyckliga som får besök av korpar, min absoluta favoritfågel! Jag älskar synen av dem när de i par flyger över mitt huvud. Alltid konverserande - ibland högljutt grälande, ibland stillsamt men ljudligt 'klonkande'. Men aldrig, aldrig har jag lyckats få en någorlunda närbild på dem...
    Eva

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja er her det gemalen som har lykkes med dette. Første gangen vi har klart å fange en av dem på "film" så nærme. Det er sånt som ikke bare løfter dagen men minst hele uken :)Ja de har en fin lyd. Eventyrfugl :)

      Slett
  5. Ooh, vilket tjusigt besök. Mycket fina foton

    /Linn

    SvarSlett
    Svar
    1. Takker! Og jeg har vært inne og sett den fine ravnen på bloggen din :)En dag håper jeg at vi har et av dine fuglemaleri på veggen her :)

      Slett
  6. Dette var flotte bilder! Jeg har beundret ravnen siden jeg var barn:) Det er den vakreste fuglen jeg vet! Her har vi også en del ravn, de holder til på fjellet her som faktisk heter ravnefjellet:) Så heldig dere var som fikk tatt så flotte nærbilder av fuglen. Det er utrolig fasinerende og se når ravnene har parringslek i luften :) Og så lager de så mange utrolig fine lyder og holder seg til samme partner hele livet:) Gratulerer så mye med finale plass i x faktor:) Det var virkelig velfortjent:) Ønsker deg en god helg. Klem Ellen.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk Ellen for veldig hyggelig kommentar! Både når det gjaldt ravnen og x-faktor :)Vi har dem rundt oss det meste av året, men skjelden så tett på at vi får tatt skikkelige bilder. Det var litt ekstra stas!

      Slett