søndag 12. februar 2012

x-faktor blomsterutgaven LILLA

Da var vi kommet til fargen lilla. Akkurat den fargen skulle vel ikke by på store problemer å finne kandidater til? Eller var den egentlig ikke lilla men kanskje mer blå? Eller kanskje egentlig litt mer purpur? Farger er en merkelig ting, og de endrer seg på et vis etter bakgrunn / omgivelser.
Dagens kandidat er virkelig lilla. Helt lilla! Kandidaten er en av de vel 80 (!) forskjellige Geranium jeg har i hagen.  Dillen startet for mange år siden og den gang Hagegal hadde eget rom for disse frelste sjeler. Ja  jeg var i godt selskap må vite J Og det er jeg nok ennå?

Geranium phaeum sp
En del Geranium blander seg og skaper spontane hybrider, gjerne i en litt annen fargenyanse? Derfor har jeg ikke eksakt navn dagens kandidat. Her har naturen levd et utsvevende liv men jeg vil føye til at jeg syntes reultatet ble veldig bra!


Detalj



Så omdøper vi uttrykket "tatt på fersken" til tatt på Geraniumen", sånn for anledningen J Se ellers Moseplassen for alle de andre spennende kandidatene!

7 kommentarer:

  1. Flotte bilder av G. Phaum og humlen.
    Hos meg dukker det også opp hybrider etter insektsbestøvinger.

    Lykke til i konkurransen!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk :)Mange fine planter å gi vekk på den måten :)
      Marit

      Slett
  2. Nydelig blinkskudd av geraniumen og humlen!Den lillafargen på den geraniumen var veldig fin. Tror nok du kommer i toppen med bildet ditt :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Snakk om humlesnurr. Her skal man bare redigere litt og vips... Takk for hyggelig kommentar! Ja av og til er det best med litt"på lykke og fromme"

      Slett
  3. -Tatt på geraniumen, og vips en hybrid!!! Den som var en liten humle i Rantenhagen! (har jeg sagt det før?!)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja bedre det enn en brunsnegl :)
      Marit

      Slett
  4. Dette var en fantastisk flott bilde! Kjempe kandidat i konkurransen! Lykke til.

    SvarSlett