tirsdag 14. februar 2012

x-faktor blomsterutgaven: ORANGE

Orange er en skikkelig ellevill farge i hagen. Gladfarge! Mange flotte dagliljer og valmuer, og mye lekkert innen tulipaner J Jeg valgte Fritillara imperialis som Rantenhagens kandidat fordi den var det mest prangende og intense jeg kunne finne av de orange. Ingen tvil!
Fritillaria imperialis
En tidlig vårløk som trenger godt med gjødsel for å trives og blomstre. En ulempe har den. Den stinker død og fordervelse. Men det kan jeg leve med J


Nå er jo ikke en god tue med vårens tidlige primula å forakte heller, da..
Se Moseplassen for kunkuranseregler og nyt alle de lekre orange bidragene!

8 kommentarer:

  1. Den ble man glad av å se!!! Kjempefint bilde du har tatt, flotte grønne nyanser også mot det orange!
    Lykke til med denne kandidaten.

    SvarSlett
  2. Flott plante det der! Lykke til med denne i konkurransen!

    SvarSlett
  3. Imponerende blomst! Hos meg blomstret den bare første året, så ble den mindre og mindre for hvert år. Nå er den borte. Den fikk nok for lite mat hos meg.
    Lykke til!

    SvarSlett
  4. Så flott den keiserkronen var! Den er et syn når den blomstrer. Lykke til!

    SvarSlett
  5. Jeg beundrer alle som har denne flotte planten i hagen sin. Keiserkronen er så flott!!

    Ønsker deg masse lykke til i konkurransen!

    SvarSlett
  6. Herlig, vårlig bilde! Jeg har prøvd denne en gang for mange år siden, men kom med blomster kun ett år. Kanskje på tide å prøve igjen..:-)

    Masse lykke til!

    SvarSlett
  7. Takk for alle hyggelige kommentarer. Jeg må jo innrømme at denne har hatt begrenset levetid hos meg også, men den har som regel vært lett å få tak i på løksalg på høsten. Så da er det bare å fornye etter behov. Jeg tror at det kan være mangelen på bakende varm sol i Bergen som har gjordt utslaget.
    Ellers så er Fritillaria eduardii et veldig godt alternativ. Denne har jeg hatt noen år, og ifølge Magnar skal den være mye enklere å få til samt at den ikke lukter vondt. Samme flotte fargen :)

    SvarSlett