torsdag 16. februar 2012

x-faktor blomsterutgaven: Sorte, grønne, flerfarget mm.

Så var vi kommet til siste runde i Moseplassen sin konkuranse. Denne gangen er de de litt odde plantene som skal komme til heder og verdighet. Tenker jeg.  Jeg sikter meg inn på de grønne nyansene. Her er det flere å velge mellom. Elle melle. Jeg har den flotte våririsen Katherine Hodgkin som lenge har stått klar i hagen. Så vakker at det nesten ikke er til å tro!







Codonopsis sp er også et blikkfang i hagen. Denne er frøsådd med frø fra en av de mange frølistene som dumper ned i postkassen når man trenger det som mest J Overraskende lekker er den!




Dagens kandidat må nok bli Swertia kingii. Denne vokser flere steder i hagen, både i sol og skygge, og har kommet til meg som både frø og små planter. Ikke bare min favoritt. Mange av hagens småkryp er innom også J

Swertia kingii





Detalj

Så får jeg som alle dere andre leve i åndeløs spenning fram til mandag den 20 februar. Kanskje er jeg  så heldig at nettopp en av mine kandidater får være med i den store finalen! Måtte den beste vinne J

12 kommentarer:

  1. Så nydelige bilder, spesielt det siste!
    Kunne tenkt meg disse i hagen ja.
    Spennende å se hvilke blomster som får være med videre:))

    SvarSlett
    Svar
    1. Takker! Ja Swertia kingii er en flott staude. Jeg peier å ha frø av denne på listen min, så det kommer nok noen til høsten igjen om du vil prøve å så selv :)Det finnes jo andre Swertia i andre farger også.

      Slett
  2. Fantastisk lekre bilder, masse lykke til i konkurransen! :-)
    Husker at Katherine Hodgkin sto høyt på ønskelisten "den gangen", tror til og med jeg fikk frø fra SRGS, utrolig vakker.

    Nå gleder jeg meg til å se enda flere flotte bilder fra hagen din, tror jeg blir her en stund til... :D

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk Josefin! Hyggelig at du er på banen igjen, hagehalvdelen selvfølgelig :)Jo jeg var lykkelig når jeg første gangen fikk tak i disse irisene. Nå har jeg funnet dem flere steder og jeg handler alltid en pose når jeg har muligheten.
      Som deg så har jeg nettopp opprettet hageblogg. Klart trigget av konkuranseinstinktet :)

      Slett
  3. Nydelige, spesielt swertia kingii! Jeg har en frøsådd S. perennis som blomstret for første gang i fjor. Du tar så flotte bilder og har presentert så flotte kandidater, så jeg blir ikke forbauset om noen av dine blir med i finalerunden.
    God helg og lykke til!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takker. Vi tar bilder begge to, både eg og gemalen. Det som vi selv synes er litt artig er at alle bildene er tatt i egen hage :)

      Slett
  4. Du MÅ bare bli med videre hvis jeg bestemte da! Disse var nydelig alle, jeg likte godt den første g den siste, vanskelig å velge! Har skrevet opp navnet på lista mi! Håper de tåler innlandet disse! Lykke til videre i konkurransen!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hyggelig! Jeg tror nok de vil tåle innlandsklima :)Her er det regnet ev kombinert med barfrost som er verstingen.

      Slett
  5. Hej! Vilken duktig fotograf du är, den här bloggen följer jag gärna!
    Jag kunde inte svara på dina vänliga ord i min blogg, jag hittade helt enkelt inte var du hade skrivit någon stans utan fick bara ett mail att du hade lämnat en kommentar.
    Må så gott.
    Eva

    SvarSlett
  6. Hei Eva. Hyggelig at du vil følge bloggen min (vår) Vi er 2 som tar bilder, jeg og min mann, men det er litt hipp om happ.. og av og til går vi litt i surr i hvem som er hipp og hvem som er happ :)Og kanskje er det ikke så viktig i det store og hele? Alle bildene er tatt i hagen vår.

    SvarSlett
  7. Fantastiska bilder du bjuder på.
    Helt underbara.
    Nu skall jag rösta på dig också.
    Annika

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk. Veldig hyggelig at du likte dem og vil stemme på oss!

      Slett