søndag 18. mars 2012

5 Corydalis


Litt regn. Litt haggel. Litt oppholdsvær og innimellom litt sol. Ekte vårvær.
Uavhengig av været gjør plantene i hagen som de alltid gjør på denne tiden, og våren går sin gang.
I år også.

Noen av de fineste smykkene i hagen er lerkespore, på botanisk Corydalis.
Kniplinger i et stort spekter av farger. Knoller som overvintrer helt oppe i jordskorpen.
Disse er ikke hyllefyll på  hagesentere, men må kjøpes og bestille på nett, eller du kan så selv.
 
Her er 5 Corydalis som blomster i hagen nå.

Corydalis solida Sixtus
Corydalis transylvanica

Corydalis solida Frodo

Corydalis solida Zbraslav

Corydalis solida sp

 Jeg  er stadig på jakt etter nye Corydalis til hagen.
Dersom du ønsker å så selv er det en fordel med ferske frø.
Enklest er det jo å la dem selvså seg?
Navnesorten er ikke frøekte.
Ut på jakt kanskje?
Lykke til!


Og du, ha en fin uke!

24 kommentarer:

  1. Vilka vackra Corydalis du har.
    Gillar dom väldigt mycket och köper så fort jag hittar några nya sorter.

    Härliga bilder!

    Önskar dig en fin avslutning på helgen och en bra start på den nya veckan.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk Helen. Jeg pleier å reise til Peter Korn i Eskilby på løklørdag på høsten. Da fylles lommene (kofferten) og bankortet går varmt :)Og det skal jeg i år også. Nå kjente jeg at jeg gledet meg noe helt hemningsløst :)En fin uke til deg også!

      Slett
  2. Så vakre lerkesporer! Jeg har bare en foreløpig, men det kan lett bli flere når jeg ser hvor lekre de er =) Nydelige bilder!

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er bare å kjøpe når man kommer over noen!

      Slett
  3. Åååååå, de var vakre! Jeg har to stykker, men skal ikke se bort ifra at de tblir flere. Sånne vakre bilder er store fristelser for en svak hagesjel. Ønsker deg en fin uke!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja hva kan jeg si, som lar meg friste hver gang..

      Slett
  4. Ååååhhhh så otroligt vackra bilder! Och vilka Corydalis! Jag som trodde att det räckte med Primula ...nu MÅSTE jag börja skaffa mig fler nunneörter .../Anja

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Anja. Så hyggelig at du vil følge bloggen vår. Har hatt gleden av å lese bloggen din i lang tid :) Klart du må ha flere lerkesporer!

      Slett
  5. Lekre var de! Jeg har også den 'Frodo'. Meget spesiell er den :-)
    Ha en fin uke!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, en god uke til deg også. Heldige oss som har en Frodo i hagen!

      Slett
  6. Disse var kjempe flotte! Jeg skriver ned navnet og ønskelista blir litt lenger :)

    SvarSlett
  7. Jeg samler også på alle jeg kommer over! Kjempe flotte planter. Problemet blir å holde frøplantene borte fra morplantene etterhvert. Vet om noen som selger de, han dyrker de i kasser og hver 2 år må de tas opp slik at alle små knoller kan fjernes. Tror ikke jeg begynner med det enda :-)
    Flotte bilder du har tatt!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Kenneth! Akkurat det har ikke vært noe problem så langt, men sånn proffbehandling med tanke på salg er jo heller ikke helt der vi er :)Her er det kun på nytelsesplanet..
      Disse bildene er tatt av "den bedre halvdel"

      Slett
  8. Veldig fine! Jeg har bare en foreløpig. Det er jo altfor lite, ønskelisten vokser.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er jo litt deilig å ha denne ønskelisten også. Det ligger jo en viss glede i selv jakten også :)

      Slett
  9. Jeg kom bare lige forbi.
    Hvor er de dog smukke.
    Tak for kigget.
    Ha` en god dag.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hyggelig at stanset opp når du kom forbi. Velkommen tilbake!

      Slett
  10. Hvor er de smukke, dem må jeg også skrive på min ønskeseddel :-)

    Fantastiske skarpe billeder.

    SvarSlett
  11. Svar
    1. Det var en hyggelig gjest :)

      Slett