onsdag 21. mars 2012

Byen som lever opp til sitt rykte

Vi snakker vann. Vått i vått. Veeeldig høy luftfuktighet.
Men hva kan vi ikke leve med når
Yr.no lover gull og grønne skoger. 
Eller som det heter i Bergen
Sol og blå himmel!
Ja!



Av vårhagens blomstring kan vi by på juleroser.
Helleborus foetidus er vintergrønn og sånn sett flott hele året.  
Norsk navn; Stinkjulerose. Hvorfor?  Ikke hvet jeg. Har alldri kjent noen lukt..
Kan anbefales! Ikke så lett å finne på hagesenteret?
Så selv
J Ferske frø!


Helleborus orientales.
Sådd med ferske frø fra en vennlig hagevenn, via
hagegal.no
Der hagefolk treffes for en prat om alt som har med hage å gjøre.
Kom innom!


Noen fristelser er rett og slett helt uimotståelige. Sånn som denne.
Jeg sto i mot nesten en hel uke. Gikk forbi hver dag. 2 ganger fordagen.
Utviste en beinhard viljestyrke. I nesten en uke.
Så ble den med hjem J

Takk



17 kommentarer:

  1. Imponerende viljestyrke der, ja...

    SvarSlett
  2. Oi oi, den der foetidus altså! Den har stått på ønskelista lenge. Den har så fint bladverk også! Eg blei heilt forelska i den under eit besøk hos Arne Geir for nokre år sidan. Og der var det jo nok å bli forelska i for å seie det sånn. Mine juleroser er veldig pjuske i år, veit ikkje kva som skjer. Ein eller to ser faktisk ut til å vere heilt vekk dessverre.

    Elles syns eg også at ei heil veke med viljestyrke er veldig bra, og fortener ein premie. Som feks ei julerose.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja jeg er veldig glad i H foetidus. En staselig plante i hagen. Jeg pleier å høste masse frø av de to forskjellige jeg har så du får si i fra om du vil prøve å så! Jeg tror at julerosen har slitt litt med vinterfukten i år. Her er de mye mere utsatt for sopp enn vanlig. Pleier å være nok å ta vekk gamle blader, men i år ser jeg at også noen blomsterknopper er angrepet..

      Slett
    2. Å ja, eg vil kjempegjerne ha frø!
      Kanskje det er sopp som er problemet. Elles ser eg sneglane ser ut til å elske blomane på min H. niger, trudde julerosene skulle vere sneglesikre. Sukk.

      Slett
    3. Da skal jeg gjøre mitt beste for å huske på det! Kommer nok til å legge dem ut på hagegal og eller her på bloggen. Ut med ferramol! Sneglene er i full gang og akkurat nå har de ikke så mye å velge i så de tar vel for seg av det de finner!?

      Slett
  3. Fantastisk viljestyrke ja! Jeg er i julerosemodus og hadde ikke klart det nei...

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja hvem er ikke i julerosemodus på denne tiden :)

      Slett
  4. Foetidus er rålekker.
    Skjønner godt at den siste tilslutt ble med dseg hjem.
    Her er ikke julerosene kommet ennå, men snart...

    SvarSlett
  5. Jeg kan godt forstå at den ble med deg hjem til slutt så nydelig som den var :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja den måtte jeg bare ha :) Det er en stor potte, planten er ca 1/2 meteren og den er ufattelig full med knopper. Sikkert bolet opp for salg, men akk så vakker :)

      Slett
  6. Så fina och svåra att motstå!
    Mariana

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja sant!? Det er deilig å møte så mye forståelse :)

      Slett
  7. Jeg gikk forbi den julerosen jeg også, leeenge.. Talte på knappene, fremdeles ikke i måhaselvomjeg ikkeharhage-modus :D men tenkte litt for lenge og så en dag var den plutselig vekk.. fint å tenke på at nå har den fått et godt hjem :D

    Kan gjerne tinge på etpar-tre foetidusfrø jeg også, når den tid kommer :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg kan jo da fortelle at de har flere igjen her ute på Åsane Storsenter :) Klart du skal få frø! Notert bak øret.. dvs du må hjelpe meg å huske på det!

      Slett
  8. I dag var jeg ut i hagen og inspiserte, og gjett hva jeg fant i en potte som har stått ute i vinter? Jo, flere Helleborus foetidusspirer, av frø jeg fikk av deg i fjor vår en gang! Jeg ble igunnen litt glad når du skriver at den ikke stinker i det hele tatt :)

    SvarSlett