mandag 26. mars 2012


Gamle travere og nyinnflyttet kineser


En deilig og solfylt helg i Bergen. Jeg har i grunnen ikke så mye på hjertet annet enn at jeg gjerne vil dele litt av helgens fotosafari med dere . Som har lyst å ta en titt.

Her kommer bilde av to gamle travere i hagen, blåstjerne og perleblomst. Disse to kommer trofast igjen år etter år og gir deilig blå farge til hagen og sprer seg sånn akkurat passe.

Kineseren heter Primula sonchifolia og er en skikkelig godbit i hagen. Kom hit for ca 2 år siden, kom med et par blomster sist vår og legger langsomt men sikkert på seg.
Ja takk, en stor tue!
Primula sonchifolia


Og høyt der oppe kommer våren flygende fra sør!






Jeg kan ikke dy meg. Det blir humlebilde i dag også!


Med den ønsker jeg dere alle en flott uke!

14 kommentarer:

  1. Ja, tenk om dette været kunne vart en stund til. Nydelig primula, ikke bare er den tidlig, men den har så flott blåfarge også.
    Så grågåsen er på vei allerede, de har jeg ikke sett enda. Men humlene har jeg sett. De er jo så store og tunge der de surrer rundt nå.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja den primulaen er til å dø for (nei det var ingen oppfordring!)Jeg har kjøpt den av Bjørnar (Jensen på hagegal)

      Slett
  2. Åhhh, vad våren har kommit långt hos dig.
    Flera sorter av vårens växter blommar för fullt, underbart!
    Här hos mig täcker snön fortfarande hela trädgården och jag får vänta ett tag till innan mina vårblommor börjar krypa upp ur jorden.

    Ha det gott!

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg bor helt mot vest og ved havet, så snø er mere unntaksvis. Det har både fordeler og ulemper. Akkurat nå er det i grunnen mest fordeler :)

      Slett
  3. For noen deilige vårbilder :) Her er det noe snø enda, men det er tidlig vår her allikevel.
    Ønsker deg fine dager.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for hyggelig hilsen og like så!

      Slett
  4. Så vakre bilder! Perleblomster har jeg ennå ikke, men jeg ser bladene på de :-) Den primulaen var bare nydelig! Sånne blå tuer får en ikke får mye av nei...

    SvarSlett
    Svar
    1. Lykken er; En blå primula :) Jeg siklet jo etter denne noen år før den kom "i hus". Jammen har jeg ikke pådradd meg en til i vinter. Den står foreløpig i kjelleren og venter på å komme ut i sitt nye hjem (land)

      Slett
  5. Kjempe koselige vårbilder! Neste så det lukter vår og våt jord!

    Ønsker deg en fin tirsdag.

    SvarSlett
  6. Me såg også ein gåseflokk i helga. Det var så få og dei flaug så lavt at eg neimen ikkje var sikker på om det var grågås, dei har jo aldri vore så tidlig ute før. Kunne det vere feks canadagås som berre flytta seg litt lokalt, tenkte eg. Men hvis du har sett gås også då var det kanskje ekte vare likevel.

    Stor oppstandelse var det i alle fall og hele familien måtte ut og sjå, nett som det var i barndomsheimen når eg var liten!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja det tror jeg, at det var ekte vare :)Klart alle må ut og se! Dette er jo en viktig årviss begivenhet!

      Slett
  7. Vilka härliga vårbilder!
    Du är den första jag ser på bloggen som har P. sonchifolia! Dadaa! Den har jag med. Min blommar inte ännu, men den har många knopar plus att jag har delat den så att nu har jag två!

    /Anja

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Anja. Hyggelig at du kikker innom :) Ja det er en fantastisk vakker primula og jeg er veldig lykkelig for å ha den i hagen. Jeg venter nok litt til før jeg deler den. Ha en fin uke!

      Slett