onsdag 28. mars 2012

Ikke de store og prangende.

Jeg elsker de små godbitene i hagen. Og da mener jeg fysisk små. Så små at jeg gjerne må skikkelig tett på for finne dem. Nærsyntplanter som noen har døpt dem, litt sånn kollektivt. Så rusler jeg rundt fra bed til bed og ønsker hver og en velkommen, fra det øyeblikket de forsiktig stikker "snuten" fram fra svart jord og gammelt løv. Noen er gamle venner, jeg vet akkurat hvor de bor og hva de heter. Andre er nykommere. Jeg vet du er der men hvor, sånn helt presist? Og når kommer du?! Så blir man litt ekstra ivrig og oppglødd. Tett på. Helst hver dag. Gjerne småhutrende, våt og i ivrig småtrav. For å se alt. Og så inn i varmen. Kikke på plantelister. Friske opp navn. Se på bilder. Drømmer og lengter.

Erythronium dens-canis Frans Hals

Blåveis blir det aldri nok av. Blå, hvite, rosa eller enkle, fylte eller.. Denne flyttet hit sist sommer og kommer med 2 blomster i år. O lykke! Tenk hva som kan komme til neste år!

Hepatica nobilis flore plena


En annen vårblomst er Jeffersonia dubia. Den har de lekreste blå blomster. Her står knoppene klar til å sprette så snart det kommer ørlite sol og varme. Bladene som jo varer litt lengere er veldig dekorative og står seg godt på egenhånd. Selvfølgelig følger flere bilder! En lekker vårblomstrende er hundetann. Flotte blomster og veldig dekorative blader, som her. Navnet står der ute i natten på en merkelapp. Og jeg sitter her inne…
Jeffersonia dubia
Fra gammelt har det stått en staselig blodrips (blomstrende rips) på tomten. Oversådd av gilde røde blomster hver vår. Så begynte den langsomt men sikkert å dø. Vi satt 5 kvister som ennå var friske til roting. 4 klarte seg og i år har en (!) blomst. Det er sånt som utløser en spontan og heftig dans med uartikulerte lyder attåt!


Hei så lenge. 


14 kommentarer:

  1. Små og nusselige. Kjenner til den med nærsynthagingen ;)
    Ha ei deilig hagehelg.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja det er vel ganske utbredt ettervert. Dette med nærsynthaging :)Fin hagehelg til deg også!

      Slett
  2. Nærsynthaging er for lite kjent! ;-) De små søte er så vakre og fortjener stor oppmerksomhet. Den fylte blåveisen din var nydelig!

    SvarSlett
    Svar
    1. Vi sprer gjerne det glade budskap! Ja blåveisen er lekker og jeg håper inderlig den legger på seg sånn etter hvert :)

      Slett
  3. Ja, det er nå vi kan nyte nærsyntplantene. Plutselig er de borte blant de storvokste naboene (i hvert fall her)...

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja akkurat sånn er det! Mange av disse små lekre vårblomstrende får virkelig ha senen for seg selv! Enn så lenge..

      Slett
  4. Erythronium har ikke bare flotte blomster, men også verdens nydeligste blad! Jeg elsker variegerte blader =) Jeg mener bestemt at jeg har denne selv et sted, hvis ikke den har forsvunnet i vinter!
    Hepatica er også en kjærkommen vårblomst, og tenk at din blomstrende rips klarte seg :)
    Ha en fin torsdagkveld!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for hyggelig tilbakemelding krepsemor :) God torsdag til deg også!

      Slett
  5. Du skriver så bra Marit, ja akkurat sånn er det! :D
    Jeffersoniaen er et nytt bekjentskap for meg, gleder meg (nesten like mye som deg!:)) til å se blomstene. Og jeg er også en av de (få?) som er glad i blodripsen, jeg ser vår og gode minner der andre rynker på nesen og syns den lukter mindre godt.. :D

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk Josefin. Hyggelig at det er gjenkjennelig for flere :) Jeffersonia er en liten plante for halvskygge. Jeg har 3 forskjellige, men de andre 2 er ikke kommet så langt ennå. Men de titter opp! Jeg synes blodripsen er vakker å se på og jeg synes også at den lukter godt. Så godt at jeg ta på bladene når jeg går forbi :)Litt som med krydderplanter..

      Slett
  6. Så långt våren har kommit till dig.
    Underbara bilder på vackra växter.

    Här ligger snön fortfarande över hela trädgården och det dröjer ett tag till innan jag ser rabatterna :=)

    Trevlig helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja nå er vi nesten nede på frysepunktet på netterne, men holder framdeles pluss på dagen :)Håper snøen smelter raskt hos deg! God helg Helen :)

      Slett
  7. Så fina växter och bilder!!
    Trevlig helg
    Mariana

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk Mariana :) God helg til deg også!

      Slett