lørdag 24. mars 2012

Lyden av vår?


Hvor kommer den fra? Hvem lager den? Hvorfor akkurat den lyden?
En sikker vinner er lyden av de første humlene. Store, tunge og ikke helt våken enda.
Går litt for halv maskin. Noen ganger på så lavgir at det blir nødvendig å ta bena fatt for å forflytte seg fra blomst til blomst.  Men akkurat den lyden er vår! Og i går var de her.
Humlene!

Det var mange som lot seg besnære av hagens første lerkesporer.
Her kommer bilde av Corydalis solida Elrond.
Lekker den også?


På torsdag kom årets første tulipaner, Tulipa neustruevae. I går var den på full gap!
 Her går det litt fra 0 til 100 før du får snudd deg.
 Ah! Der var den!

Vel  er vi tidlig her på vestlandet men denne var eksepsjonelt tidlig i år?
Årets første knopp på Meconosis  x cookei Old Rose.
Ka gir du!?


Og du, god helg!

14 kommentarer:

  1. Lyden av vår, ja! Deilig fuglesang og ivrige skudd i jorda som vil opp!
    Kjempe flotte vårtegn du viser. Her hos meg er det lite enda, men det nærmer seg. Og den som venter på noe godt...osv

    Ønsker deg også en flott vårlig lørdag.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja våren er synonymt med forventning! Og selvfølgelig venter vi på noe godt :)

      Slett
  2. Det må jeg si!
    Ja, humlesurr i mars hørte jeg også i går. Utrolig tidlig!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja her er det jo solen som har lokket dem fram. Får håpe vi slipper kulde, så klarer de seg nok :)

      Slett
  3. Jeg synest også det er tidelig vår i blomsterbed denne våren, og jeg fant "min" humle i drivhuset. Utrolig lubben, tung og sprakende i fargene. Jeg ble så hjertens glad da jeg så den. Skulle tro vi var gamle venner :-). Ha en deilig helg og nyt det fine været.

    SvarSlett
    Svar
    1. Og kanskje er dere det? Gamle venner? Dette er jo stammødre som har overvintret for å starte nye generasjoner med humler til glede og nytte :)

      Slett
  4. Ja, det er en skikkelig vårlyd. Den knoppen på meconopsisen var ultratidlig.
    Ha en fin helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja sant? Og takk det samme :)

      Slett
  5. Oj, det var tidlig med knopper på Meconopsis nå, men så deilig da :-) Håper det ikke blir noe særlig med frost i tiden fremover.

    SvarSlett
  6. Jeg kom bare lige forbi.
    Gode billeder.
    Humlebien godt fanget.
    Tak for kigget.
    Ha` en god søndag aften.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for besøket og velkommen tilbake :)

      Slett
  7. Fina foton du tagit!
    Ang.Fågelburarna så har jag svetsat den ena och flätat ihop den andra för den har tunnare järn tråd.
    Han en bra vecka
    Mariana

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja takk for svar Mariana :)Jeg ble veldig inspirert og så for meg morsomme løsninger med hvem og hva som kunne flytte inn i slike bur. Og da tenkte jeg ikke nødvendigvis på planter, men mer som små instalasjoner som kunne gi fantasien spillerom.. God uke til deg også!

      Slett