tirsdag 20. mars 2012

Når knoppene brister


Det er noe eget med disse bristeferdige  bladknoppene på trær og busker som står der så klar.
Fra noen tørre pinner til en stor busk. Fra vår til høst.
Noen er litt ekstra tidlig ut. Trepeonen
Kanskje ikke så prangende?
Men du for en kraft!

Trepeon


Inni knoppene bor en hel sommer!
Kanskje en blomsterknopp? Langt der inne?
Trepeon. Kom som en liten spire, ennå med frøskallet på.
Fra en hagevenn. Selvsådd. Forsiktig spadd opp og gitt vekk
Mottatt med stor glede. Stullet og stelt med.
En fortrolig prat i ny og ne.
Gul?
O lykke!
Etterlengtet..
Endelig flyttet et tulipantre inn i vår hage!
Liriodendron tulipifera, sånn botanisk sett for de som lurer på det.
Og se her! Treet har klart sin første vinter på Ranten.
Det vakre bladverket er alt på vei!
Opp og ut.

Ha en fin kveld du!

13 kommentarer:

  1. Jeg har helt "hekta" på knopper. Synes de er svært fine.. kanskje er det noe med forventningene. Eller så synes jeg de fleste rett og slett er... vakre!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja det er jo det som er så deilig med denne tiden- forventningene!

      Slett
  2. Det er så flott med knopper! Jeg tok inn noen kvister fra epletreet mitt, og følger spent med på dem. Jammen forandrer de seg fort når de kommer inn i varmen. En liten knopp, som inneholder en fantastisk gave!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja der sier du noe. Ut og hente frukttrekvister til å lage påskestemningen med!

      Slett
  3. Går og venter på trepeoner som kanskje har blomsterknopper, for første gang, jeg også, tenk om, tenk om! :)
    Nydelige bilder, som alltid, og gratulerer med tulipantreovervintring.
    Fin kveld til deg også!

    SvarSlett
  4. Ps: Nå fikk jeg endelig lagt til en kommentar her, etter å ha forsøkt i flere dager :(
    Funker av en eller annen grunn i Explorer, men ikke i Crome? :/

    SvarSlett
    Svar
    1. Så kjekt at du fikk lagt til en kommentar :)Jeg har også problemer med enkelte blogger, men det kan endre seg fra gang til gang.. ikke spør meg :)

      Slett
  5. Så flott et innlegg!!
    Mye å glede seg til nå.

    SvarSlett
  6. Mye å glede seg til, ja! Jeg har to trepeoner, men ingen av de har noen gang blomstret. Jeg er misunnelig på klimaet i Bergen :-)Knopper er så vakre. Flotte bilder!

    SvarSlett
    Svar
    1. Akkurat i dag tror jeg ingen missunner oss været i Bergen.. grått og vått, men ja, vi har jo litt mindre snø og kulde enn det du har :)Vi har 6 forskjellige (7?) men kun en somm har blomstret. Men helt klart verdt å vente på!

      Slett
  7. Åh.. dessa bilder som du (ni?) tar. Jag blir alldeles hänförd över skönheten i det lilla - som är så stort! Tack för det där borta i nabolandet!
    Eva

    SvarSlett
  8. Hei Eva! Jo tetter på bildet er tatt, jo større er sansynligheten for at det er Hr Ranten som har vært på ferde :)Som her. Jeg kunne leve hele livet i min hage og likevel se noe nytt hver dag. Hei så lenge :)

    SvarSlett