onsdag 7. mars 2012

Nøtteskrike; Garrulus glandarius

Vi har et yrende liv på fuglebrettet fra vi starter foringen på høsten. I det daglige er det  meisene som dominerer sammen med trosten, men i ny og ne dukker det opp litt mer eksotiske sorter (for oss vel og merke). Mange har sikker fått med seg at ravnen har vært innom. En annen staselig gjest i kråkefamillien er Nøtteskrike 



Som regle kommer de 2 sammen. En på brettet og spiser mens den andre passer på.  På det meste har vi sett 3 stykker på en gang. Som dere ser har vi et variert utvalg på brettet, men her tror jeg det er brødterningene som frister mest J


En skive med gulost er nok heller ikke å forakte!
Ha en fin dag der ute J

8 kommentarer:

  1. Den var veldig flott! Heldig du er som har fugler i hagen. Jeg prøver stadig å mate og lokke til meg fugler, men de kommer liksom ikke!
    Mulig dem får nok hos nabo'n :))

    Ha en fin dag videre!

    SvarSlett
  2. Som trøst kan jeg jo si at de blir veldig mye rot med sånn fuglemating, frø over alt, og så koster det jo alldri så litt å kjøpe alle disse frøene, meisebollene og nøttene (og rosiner og brød osv...) Penger spart er penger tjent, så da kan du kjøpe planter i stedet!?
    En fin dag til deg også Vivi

    SvarSlett
  3. Flotte bilder! Den har jeg på besøk her også, men som regel bare om høsten.

    SvarSlett
    Svar
    1. Som du sikkert skjønner, ikke helt vanlig her heller, og kun om vinteren. Jeg leser at den er altetende men at den foretrekker korn og nøtter på høsten. Du har vel en del kornåkre i rimelig nærhet? Det er det smått med her, men vi kan til gjengjeld by på mengder med hasselnøtter på høsten :)

      Slett
  4. Så flotte bilder, Marit :)
    Nøtteskrike er en nydelig fugl, synes jeg :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja helt på høyde med fargerike fugler som f eks papegøyer! Og så liker jeg godt fugler som kan nytes i det fri :)

      Slett
  5. Flott fugl! Den har aldri vært hos meg. Kanskje den ikke liker kosten her. Jeg serverer nemlig ikke ferdig påsmurte brødskiver. Her blir det hjemmelagde fettkartonger og solsikkefrø. Da kommer for det meste meiser og svarttrost.

    SvarSlett
    Svar
    1. Mannen i huset har fått den ideen at akkurat disse fuglene foretrekker små (!) og ikke store brødterninger, så jeg er ikke helt overbevist om at det var brødskiven som var målet :) Jeg bare siser det, alt det styret med disse hjemmelagete greiene og så kunne du gjort det så enkelt at du bare smurte på skivene!?!

      Slett