lørdag 28. april 2012


Klar for langhelg og sol.


Vårlige aktiviter som luking og støping av nye bed (!) fyller ledige stunder. Her kommer noen glimt fra dagens hagerunde.

I den våryre stemningen glemmer jeg meg aldeles vekk. De nye fine hanskene ligger ensom på en stein mens jeg graver ivrig med begge hender. Her skal de selvsådde flyttes og ugress til pers! Så sitter jeg her, med tørre hender og sprukne negler. Det er vel sånt som skjer, i kampens hete. Litt svinn.
Adonis brevistyla

Av dagens nykommere var Adonis brevistyla en klar vinner! Fantastisk blomst. En blomst. Førstegangs blomstring. Frøsådd for flere år siden. Har stått som en grønn strunt hver sommer.
Nesten glemt. Men se! Hvirkelig verdt å vente på?!
Fritillaria pallidiflora

Fritillaria i alle varianter er jo en utømmelig kilde til glede.
Denne, F. pallidiflora, er enda på vei. Men jeg er så fasinert av knoppene.
Snart åpner de sarte gule blomstene seg. Her trives den i hele hagen.
I jord og sand, i sol og halvskygge.


Mellom hav og himmel. På en liten hylle. Sitter vi.



Med ønsker om en strålende helg til dere!






18 kommentarer:

  1. Oj, vad tidigt din A. bervistyla blommar!!!! Min har inte visat sig ännu!
    Och visst är den fin!/Anja

    SvarSlett
    Svar
    1. Og når den lukker seg for kvelden, helt lilla :) Levende kunst!God helg Anja!

      Slett
  2. Jeg kan ikke noe for det, men perleblomster er noe av det aller vakreste jeg kan tenke meg på våren, for ikke å snakke om duften av de. Såvidt de stikker opp av jorda her, men det kommer, det kommer. Ha ei fantastisk hagehelg med sol og varme.
    Klem.

    SvarSlett
    Svar
    1. ja da har du mange gleder forrand deg! Denne perleblomsten er en navnesort, skal se om jeg ikke finner navnet, men den har denne lyse toppen som er litt artig :) God helg!

      Slett
  3. Adonis er ny for meg, men den var jo virkelig flott. Jeg er også veldig glad i perleblomster, spesielt de lyse blå. Som deg har jeg også denne F. pallidiflora, de blomstret for første gang i fjor. I det hele tatt er det mye å glede seg over fremover. Ha en fin helg og håper du ser sola!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja du får legge den til på listen Marit. Jeg tror den er en tøffing, og så finnes det så mange flotte gule også :)F pallidiflora er bare å la selvså seg så danner den søte små tuer :) Jeg har både kjøpte og jeg har sådd :)

      Slett
  4. Man blir ofte ivrig når man går rundt i hagen. Å glemme hansker er en kjent ting. Jeg har luket i bunad en gang, og det gikk helt fint det også!

    Herlig tur i hagen din og den Fritillarian var super lekker. Jeg liker veldig godt den løkplanten og skulle ønske jeg hadde alle i hele verden!

    ønsker deg en kjempe fin lørdag. Kos deg masse. klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja jeg har jo vært med noen runder i din hage også. på et vis :) Men å luke i bunad.. Hehe! Jeg husker det var noen sånne "ikke i bunad regler" men husker ikke om de hadde fått med seg denne :) Fritillaria er i grunnen ganske lett å frøså, men den bruker litt tid, så man får så og glemme. Og få en gledelig overraskelse etter noen år :)

      Slett
  5. Nydelig A. brevistyla. Vel verdt å vente på den blomstringen. Ser ut til at hagen deres ligger veldig flott til.
    God helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Utsatt for vær og vind, men med en suveren utsikt :) ja Adonisen er lekker :) God helg til deg også

      Slett
  6. Jeg festet meg også spesielt ved bildet av Adonisen.
    Nydelig bilde.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja den er som et smykke i hagen :)

      Slett
  7. Smukke blomster.
    Jeg kan rigtig godt li` dit sidste billede. Godt fanget.
    Tak for kigget.
    Ha´ en god dag.

    SvarSlett
    Svar
    1. Vi har tre fjordarmer som møtes i havet utenfor, så det er fott uansett vær og vind :)

      Slett
  8. Det finns nog ingen blogg som jag njuter så av som Rantenhagen, både bild- och textmässigt - allt lika vackert! Men kära rantentanten... var snäll och använd dina handskar så att händer och naglar inte blir totalförstörda. Jag gör inget i trädgården utan handskar, men så sliter jag också ut två par varje sommar. Handskindustrin ska ju också leva!
    En skön trädgårdshelg önskar jag er.
    Eva

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk Eva for fine ord :) Jeg lover (..) nå skal jeg straks ta på mine hansker og gå ut og grave litt i jorden! I dag har vi fått sol og varme som nesten kan minne om sommer :)

      Slett
  9. Jeg blir helt henført jeg! Rett og slett nydelig med både tekst og bilde!

    SvarSlett