torsdag 12. april 2012

No livnar det i lundar

 

 

Scilla winograndowii



Vi har hatt, ja alt er jo relativt, varmere dager. I underkant av 10 varme. Det var vel noe sånt jeg ba om i påsken?

Når vi til alt overmål har hatt tilnærmet sol, ja du må bare lure…, så er hagen et deilig sted etter endt arbeidsdag.

Nå er det liksom vår i luften.



Lyset. Lukten. Følesen.
Caltha palustris ’Multiplex’
Det er et yrende liv i hagen. Mange småfugler gasser seg litt ekstra på fuglebrettet nå. Hurtigmat kan jo forståelig nok være tingen i en travel hverdag?!

De har i hvertfall min fulle forståelse.
Når myggen nå har innfunnet seg så håper jeg i grunnen at de som har disse på menyen, går til bake til sin naturlige diett… Nå skal vi bare bruke opp frøposen.. (sekk)


Ellers så er jo hagen arena for kurtise og heftig flørt, og de fleste fuglekassene har fått beboere.

Høyt oppe i fjellet har vi den årvisse kampen mellom ravn og vandrefalk. Vi snakker mye lyd og heftige angrep. De som har sett en falk i angrep vet at den ikke er til å spøke med.

Jagerfly!

Dette ender nok som det alltid gjør. De vender seg med naboen og får etter hvert mer en nok med familiære aktiviteter som ruging, mating og barneoppdragelse.



Sånn går nå livet sing gang her i og omkring Rantenhagen.









Ingen blogging uten noen glimt fra hagen av i dag. Og jeg sier det slik siden hagen i går eller i forgårs ikke var den samme.. som i dag. Vi deler på det nyeste!


Og her er litt av dagens juleroser. Lekre?!


At jeg samler på planter, se det er vel ingen stor hemmelighet.

Men jeg har en samledille til, og fram til dags dato så har den kun vært kjent i den innerste krets…. Jeg samler på mumikopper!

Jeg simpelten elsker mumikopper!

Ikke sånn at de settes til pynt. Nei nei. I daglig bruk. Ingen dag uten.. Og her er vårens nyanskaffelse. Vi snakker sesongkopper..

Her er koppen på sin første hagevandring.



 





Ønsker dere alle en vårlig uke!









18 kommentarer:

  1. Jeg kom bare lige forbi.
    Hvor har du dog mange smukke blomster.
    Din mumikop er fin. Det er første gang jeg ser sådan en.
    Tak for kigget.
    Ha´ en god aften.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hyggelig at du kikker innom, og at du vil følge oss videre :) Hvert år blir det laget nye kopper til jul og sommer. Kun det ene året. Julekoppene er også kjempefine :)

      Slett
  2. Ja, jeg hører at fuglene er i full aktivitet for tiden. Tror det er noen kjøttmeis som gjør seg klar til å ruge under takpannene i år også. Flotte bilder i dag også. Lekre juleroser. Hos meg var det litt surt i dag. Jeg gikk rett inn og fyrte i ovnen.
    Søt mumikopp. Passer fint til å ha med i hagen. Men rekker du å drikke opp før kaffen blir kald?

    SvarSlett
    Svar
    1. Neppe, kaffen altså :) Jeg har en lei tendens til å sette fra meg koppene rundt i hagen og glemme hvor.. Da hjelper det med en litt fargerik som denne :)

      Slett
  3. Fy flate så mange fine juleroser du har! Eg blir reint misunnelig og trur eg må ta eit alvorsord med mine. Dei presterar nemlig på langt nær så bra.

    Mummikoppane er knallfine. Eg kjøpte med heim Astrid Lindgren-koppar til ungane frå Oslo her i vinter, Emil og Ida med høns og egg, frå Rørstrand. Dei er også kjempefine, og småttisane likar å drikke melk av dei til kveldsmaten. Koselig!

    SvarSlett
    Svar
    1. Disse julerosene frør seg som ugress så vi får snakkes?! Ja de er fine de koppene til Astrid også, men jeg er trofast mot mine mumitroll :)

      Slett
    2. Oh yes!
      Skjønner at du er tro mot Mummiene, men hos oss måtte det nesten bli høner og egg, veit du. Ein periode måtte me lese historien om då Stinky kom til mummihuset omatt og omatt for jentungen - det var litt rart når sånne bisarre Tove Jansson-setningar kom trillande ut av munnen på ein treåringen. Men ho kunne altså nesten heile greia på rams.

      Slett
    3. Ja det med hønen og egget faller nok veldig naturlig i Blåbærhagen :) Her i huset var det "Hvem skal trøste Knøttet" som ble lest til det bare var en lurv igjen. Ikke nyttet det å hurtiglese heller, for de søte små kunne den utenat (og den er laaang) Så jeg kan levende forestille meg 3 åringen :)

      Slett
  4. Jeg startet med mumikoppene først. Jeg har i flere år beundret/ønsket meg sånne for jeg har alltid vært så glad i mumietrollet. Nå skal jeg komme ut av skapet og kjøpe meg en eller flere sånne kopper. Godt å vite at jeg ikke er alene om galskapen... Nydelige juleroser! De er så vakre, så vakre :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ah! Godt vi er flere som står fram! Julekoppene er jo ellers helt fantstisk.. Vi får vel aldri nok av julerosene?!

      Slett
  5. Du er jammen en morsom forteller! Og ikke minst- du tar kjempeflotte bilder! Vurderer sterkt å begynne med juleroser etter å ha sett dine! Takk for herlig kommentar hos meg! Ønsker deg en riktig god helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hva!?! Ingen julerose i hagen? Det må du bare unne deg :)

      Slett
  6. Så fin mumikopp! Og nydelige bilder du hadde:) Ha en fin helg!!

    SvarSlett
    Svar
    1. ja, du skulle sett mitt lykkelige åsyn når jeg kom ut av butikken :)

      Slett
  7. For et nydelig innlegg, jeg "forsvant" helt i julerosene!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Gry! Ja juleroser kan man liste seg tett innpå og la seg henføre :) Sånn er det!

      Slett
  8. Søt mumikopp :-) tenker den trives godt i hagen :-))
    Juleroser må jeg bare ha flere av ser jeg - dine var nydelige :-)

    Ønsker deg en flott vårdag :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Juleroser får man aldri nok av :) Det er bare å fylle på når muligheten byr seg! God helg!

      Slett