onsdag 23. mai 2012


Himmelsk deilig i Rantenhagen i dag



På det meste har vi hatt 26 varme i skyggen i dag og da gjelder det å gjøre minst mulig. Det aller beste er å plante seg selv i godstolen i skyggen. Kald drikke selvfølgelig. Lukke øynene og høre bølgeskvulp mot svaberget.. Vi snakker idyll. Det er nesten så en kan glemme det faktum at det er 10-15 meter (eller enda mer?) mellom Rantenhagen og det store blå. Havet er med andre ord ikke lett tilgjengelig, for bading og den slags (ja det er jo litt tidlig uansett), men lydene og alt det blå kan vi nyte. I dag og alle andre dager.

Uvularia grandiflora
Noen kan kanskje syntes at været får mye av oppmerksomheten for tiden? Jeg finne det på sin plass å minne om at vi bor i den mest regnfulle byen i Norge. Vi snakker Bergen!  Hvor sopp, alger og mose vokser fortere enn lysets hastighet og vi kvepper når vi ser solen. Så da er vi vel tilgitt at vi bruker noen spaltemeter på nettopp været. Som er aldeles strålende. I dag og kanskje i morgen.
Tulipa sp
Med varmen kommer også de vi ikke er fult så glade for å se igjen. Fru Ranten har et noe hysterisk forhold til veps. Nå vet jo alle at det beste man kan gjøre om en sådan skulle nærme seg,  er å løpe det forteste man kan og samtidig ule som en tåkelur. Da sitter selvfølgelig vepsen igjen langt der bak, stiv av skrekk! Jeg har ved flere anledninger observert at jeg ikke er alene om denne metoden?

Magnolia stellata

En annen uønsket gjest, men ikke fult så skremmende, er liljebillen. Lekker og rød, og om man ikke viste bedre ville man vel vært opp i under over at hagen fikk et så flott og fargerikt innsekt på besøk. Men nå har det seg slik at denne damen vet bedre, og hun lister seg rundt Liljer og Fritillaria utstyrt med dertil egnet "fang og knus" redskap. Der billene er ille er åmene enda verre, så her gjelder det å ta det onde ved roten. Kort prosess! Unnskyld..

Meconopsis Lingholm
Når det gjelder brunsneglen som i ly av fukt og kveldsmørke har vokst seg fullvoksen før man får sukk for seg så er det bare to gode ting å nevne. Den kan ikke løpe og den kan ikke skrike … Her blir de kastet rett ut for kanten og ut i store blå. Amen.
Og ellers håper vi at biene klarer seg og slutter og forsvinne i det store intet, at godværet holder seg og at kattene ikke klarer å fange ekornet..
Hei så lenge!


16 kommentarer:

  1. Jeg må smile her jeg sitter og leser. Du skriver så morsomt! Jeg kjenner også noen som bruker din vepsemetode :) Like gøy å se på hver gang.

    Ønsker deg en fin kveld. Nyt varmen og kos deg! Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja jeg tenker at den må jo bare virke, når så mange benytter den metoden?! God kveld til deg også!

      Slett
  2. Varmerekord i Bergen for mai, nå kan vi bare nyte det fine været. Mine Uvularia blir beitet ned av sneglene med en gang den stikker hode over bakken. Kanskje det hadde hjulpet med en annen plassering.

    SvarSlett
    Svar
    1. Og de lover nye rekorter i uken! Jeg tok en sneile på fersken på en Cypripedium... For å si det slik, nå vømmer den sammen med Kariua og Baktus der ute i det store blå..

      Slett
  3. Vakkert....Alt går så raskt nå at det er vanskelig å henge med i svingene. Deilige sommeren :))

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja nå må vi nesten løpe for å holde følge, og hvem orker vel det i dennne varmen?

      Slett
  4. Herlig med denne varmen ja. Og veldig hyggelig at dere i Bergensområdet også får nyte den. Vi er litt mer bortskjemte med sånt vær her, men jeg forstår din begeistring. Nydelige bilder som alltid. Uvularia blomstrer her også nå. Nydelig blomst.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja sant, det fortjente vi virkelig?! Uvularia er veldig skulpturell i måten den vokser på :)

      Slett
  5. Hehe, her har det de to siste dagene vært 29 grader i skyggen... Jeg så på gradestokken ved midnatt, og da var det 19 grader. Deilig med sol og varme, selv om det blir altfor varmt midt på dagen og jeg må gjemme meg vekk fra solen på grunn av øynene. Men sånn morgen og kveld er det fantastisk ute, vi er heldige begge to :D

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja sånne deilige dager nytes best fra et skyggefult sted uansett :) Gi meg morgenen og jeg skal være lykkelig :) Vakkert vakkert!

      Slett
  6. Så varmt och härligt ni har det :=)
    Här har det äntligen varit lite sol och värme de senaste 3 dagarna.

    Usch och fy för Liljebaggar, har hittat de första idag så nu får man börja vakta, jaga och döda.

    Trevlig helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. God helg til deg også Helen!

      Slett
  7. Så nydelig det blomstrer, og så flotte bilder du tar. Skulle ønske jeg hadde ekorn i hagen jeg også.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk :) Ja her har ekornet vært borte fra hagen i mange år, men nå vet vi positivt at det er flere, fordi vi ser forskjell på størrelsen, men vi ser bare et om gangen. Men vi synes det er veldig koselig :)

      Slett
  8. Som vanlig herlige sommerbilder du viser oss! :-) Jeg har også notert meg at den vepsemetoden din er godt utprøvd i min vennekrets også ;-) Jeg vurderte å teste den nonsjalante varianten-"om du overser dem fullstendig, føler de seg etter hvert såpass utilpass at de flyr sin vei", men så kom jeg frem til at jeg jo ønsker dem i min hage- og metoden fungerer desverre IKKE på liljebiller, så jeg får vel finne frem en knipetang eller lignende og gjøre kort prosess om noen av dem finner vei inn i hagen min i år!
    Ha en fortsatt riktig fin dag! :-)
    Stein

    SvarSlett
    Svar
    1. Hyggelig at du kom innom Stein! Og fortsatt god uke til deg også!

      Slett