tirsdag 19. juni 2012


Blodsugende monster!

Nei, det har vi vel ikke akkurat, men blir de mange nok, ja da kan vi kanskje kalle dem en blodtørstig horde?! Vi snakker selvfølgelig om flåtten. Denne i utgangspunktet nesten usynlig lille skapningen, som kan virke uskyldig og harmløs ved første øyekast. Men! Skinnet kan bedra! Blodtørstige sitter de der og venter. Om de venter tålmodig skal jeg ikke uttale meg om. Men venter gjør de. Tipp tapp. Tipp tapp.

Til en helt intetanende og troskyldig rantenhageinnvåner er så uheldig å komme akkurat den veien.
Snapp så var den der. Maier seg til, slikker seg begjærlig rundt munnen før den setter inn nådestøtet. Så lepjer den i seg. Den lille vampyren. Til kroppen er en eneste stor blodbank. Amen. Og takk for seg..
Heldigvis, det var katten denne gangen. Heller deg enn meg.
Trollius Alabaster

Jeg føler vi nå har kastet oss inn på tabloidavisenes domene. Sommerens skrekk og gru ruller gjennom Rantenhagen som et løpsk lokomotiv. Vi kan nok holde koken litt til og grøsse oss sammen over veps, mygg og klegg. Men  det kan vi ha til gode til neste gang. Husket jeg orm?!
Huggorm, Vipera berus

Som alle andre (?) har Fru Ranten tre ønsker for sommeren. Hun ønsker å være slank, sprek og full av energi. Derfor har hun satt i gang hardtrening ca en uke før bikinisesongen begynner. Ikke le! Det kan oppfattes som nebbete og ikke så rent lite frekt! Mottoet får være som det alltid er på denne tiden av året. Bedre sent enn aldri! (Særlig..)


Overgartneren har vært raus med vannet og vi er atter en gang reddet fra tørke og ørken. Når nå solen igjen sier hei i hagen så kan jeg formelig høre plantene riste seg, strekke seg og igjen sette knoppen på gløtt. Mon tro er det trygt å åpne opp nå?!
Nomocharis sp

Geranium delavayi


Nei i morgon i morgon men ikke i dag.. Da skal vi ringe dyrlegen og få antiflottmedisin til husets katter og kjøpe ny bikini til Fru Ranten. Den gamle har nemlig krympet i vinter…


Trollius sp



Trur eg..






26 kommentarer:

  1. Jeg måtte jo dra på smilebåndet nå. Kanskje fordi det er litt typisk med alt styret før ferien. Håper du ihvertfall ikke ser mer av den ufyselige huggormen! Lylle til med ny bikini;-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja var det ikke sånn i fjor også da?!

      Slett
  2. Ha-ha-ha, du skriver godt fru Ranten. Jeg vil ikke vite om alle de blodtørstige og skumle skapninger som finnes i hagen (slanger i paradis, usj). Jeg er som en struts, stikker hodet i sanda, så ser jeg dem ikke. Å kjøpe ny bikini er intet nederlag, når en dame (som meg f eks), alderen har bikket godt over på førtitallet,tyngdekraftloven begynner å gjøre seg gjeldene, da er det en ting som er viktig. Å fylle godt ut i skinnet, da synes ikke rynkene :))
    Ha en flott onsdag.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja man er vel der at det eneste som vil oppover er tannkjøttet.... Joda, jeg fyller i og fyller i :)

      Slett
  3. Flott beskrivelse av sommerens uhumskheter! Kinderegg oppfyller jo tre ting på en gang, så det er sikkert ingen umulighet å få til dine ønsker ;-)Huggorm vil jeg ikke se her. Jeg har ormofobi...

    SvarSlett
    Svar
    1. Hufda! Håper jeg ikke skremte deg?!

      Slett
  4. Eg syns faktisk det har vore lite flått så langt i år, eg har berre hatt to stk... Men hos oss har det vore heilt ekstremt tidlegare år.

    Du og du, den nomocharisen er noko for seg sjølv altså.

    SvarSlett
    Svar
    1. Her har det vært over normelen med flott.. Nomocharis er en skikkelig sikleplante :)

      Slett
  5. Flått har vi heldigvis ikke i hjemmehagen enda. Men på hytta er det rikelig av den. Der er det også hoggorm. Det er visst mye av den i år. Jeg trøster meg med at den syns det er like skummelt som meg når vi treffes.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja jeg tror det er mye orm i år. Denne svømte ved siden av båten vi satt i ute på sjøen ved Radøy.

      Slett
  6. Du er en morsom dame! Jeg kjenner meg helt igjen i dine bikinibetraktninger! Ha en fortsatt fin uke!

    SvarSlett
    Svar
    1. Felles sjebne.. jeg trøstes :)

      Slett
  7. Æsj den ekle flåtten! Sønnen min ble angrepet, fikk en stor rød ring og måtte tygge pencilin i 14 dager. Ikke morsomt med den snikende snylteren der nei! Men nå øver vi oss på å se etter flått ofte. Kjempefine bilder, veldig fint bilde av hoggormen også, selv om den er stygg:))

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg kjenner at jeg klør på hele kroppen bare jeg tenker på den. Jeg synes i grunnen det er verre med flott enn med orm, for den er vel mere redd meg enn omvendt?! Flotten derimot ligger jo bare der og venter på et offer.. urg

      Slett
  8. Vackra bilder som vanligt!
    Ha en trevlig Midsommar helg
    Mariana

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk det sammen :) Vi håper på godt vær :)

      Slett
  9. Marit - eller skal jeg si Fru nå mon tro...i alle fall, denne bloggen er et høydepunkt jeg storkoser meg med. Til og med flåtten!!!! Takk for sist. Det var - som alltid - inspirerende og kjempehyggelig.

    SvarSlett
    Svar
    1. Heisan Elly :) Fru eller Frøken..kan det være så nøye? Det var en veldig hyggelig visitt med flotte og entusiastiske damer :)

      Slett
  10. Rigtig gode billeder.
    Tak for kigget.
    Ha´ en dejlig aften.

    SvarSlett
  11. For en morgenstund! På en eller annen måte kom jeg inn i Rantenhagen, og hvilken hage! Nå har jeg lest alle innlegg og kost meg med alle bildene! Min lille hage blir som ei enkel blomsterkasse til sammenlikning.... Så mange planter jeg ikke har sett en gang? Men det viktigste er vel at vi koser oss i og med vår hage, uansett størrelse og planteutvalg.
    Jeg legger hagen i min bloggliste, for her må jeg få med meg resten av hagesesongen!
    Ha en flott dag i Rantenhagen, uansett vær og vindstyrke!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Grete og velkommen til Rantenhagen! Takk for gode ord. Det setter vi alltid pris på :)Husk at hver plante ikke nødvendigvis er så stor :) Er plantene små blir det plass til mange! Og kombinerer du tidlig løkblomstring med stauder så avløser den ene den andre :)

      Slett
  12. Hei på deg!
    Jeg må le litt når jeg leser innlegget ditt. Bikinisesong? hva er det? her er det hageklær som gjelder, store og vide slik at ikke bilringene synes!

    Kjempe fine bilder du viser. Håper ikke ormen finner veien inn i hagen din!

    Kos deg! Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Akk ja og var det så vel, men av og til må den mest ihuga hager forlate sitt paradis for å besøke andre deler av verden :)Nei, vi har ikke orm i hagen, denne er fotografert på landet :)

      Slett
  13. Ska vi tävla om vems katt som får flest fästingar på sig? Bara i dag plockade jag bort fyra styck från vår ena katt och då ger vi dem ändå "nackskott" var fjortonde dag mot fästingar och loppor. Antalet blodsugande odjur har ökat märkbart de tolv år som vi har bott just här på Romeleåsen, rekordet är femton bortplockade nykläckta fästingar (larver) från min egen kropp efter en intensiv arbetsdag i trädgården. Jag har skaffat mig en viss vana att plocka bort odjuren...

    Beträffande bantning inför bikinisäsongen - Kära fru Ranten, jag kan rekommendera heltäckande baddräkt med mycket draperingar, då kan fru Ranten med gott samvete stoppa i sig en extra kaka utan att det syns! Eller helt enkelt låta bli att besöka sådana ställen som kräver att man bär badkläder, det är en taktik som jag har använt mig av i många år och det har fungerat!

    Underbara bilder - som vanligt.
    Må så gott där i Rantenhagen önskar Eva

    SvarSlett
    Svar
    1. Ha! Vi har plukket 6 stk og det var i kveld bare! Jeg kjenner at dette er en konkuranse jeg ikke egentlig har lyst å vinne... Jeg har kun funnet en på meg selv, og den rakk heldigvis ikke å feste seg. Skikkelig ekkelt. Vi har hatt en voldsom økning :(

      Jeg tror jeg får gå for "burkini", altså den heldekkende varianten :)

      Alt vel til deg Eva!

      Slett