fredag 29. juni 2012


Feiende flott vind.

Kan noen kanskje mene? Trekronene får svingt seg i dansen og sjøen går hvit der ute. Så får fotoapparatet ligge i fred i dag. Men det er godt selskap i en mummikopp med nytrukket kaffe.
Har du ikke sett den nyeste mummikoppen sier du?!
Jeg prøver å ikke se så alt for sjokkert ut…
Se her hvor flott den er!

Sommerkoppen.


Paradisea liliastrum

Iris sp

Det er sånn at vi hele tiden må gjøre beinharde valg.
Her på bloggen. Kanskje tar jeg 100- 200 bilder på en dag.
Jeg tenker du ville blitt lei om jeg skulle vise dem alle? Så må jeg velge..
Prøver å velge 5 stykker, men du vet jo selvfølgelig at det er et antall
jeg ikke klarer å overholde alltid.
Corydalis pseudobarbisepala
Poenget, joda det er et (!), er at i dag får jeg anledning til vise deg noen av disse bildene.
De mest pinlig skarpe har Hr Ranten tatt. Og selvfølgelig er det rikelig igjen
å kose seg med ut over i mørketiden (grøss..)
Men det er jo heldigvis veeeeldig
lenge til !



Løp ut i hagen og bruk alle sansene!
Hør vinden synge og havet bruse. Kjenn regnet kile og solen varme.
Kjenn duften av blomster, våt jord og nyslått gress. Fyll opp hode og kropp så er du godt rustet mot alt som måtte vederfare deg,så som høst og vinter.
Thalictrum
Men nå er det heldigvis sommer!


25 kommentarer:

  1. Slit'an med ny mummikopp, veldig fin! Nydelige bilder, likte veldig godt det av irisen.
    Innimellom har det blåst bra her, ja. Jeg har vært opptatt med å rette opp potter som veltet overende. De største lot jeg bare ligge, det stilner vel igjen.
    God helg i hagen!

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg skrev at de pinlig skarpe var tatt av Hr Ranten, men sannheten er at jeg kun brukte hans bilder denne gangen :) Bortsett fra bilde av mummikoppen da.. God helg!

      Slett
  2. Beautiful flowers and pictures! let's enjoy summertime! :)

    SvarSlett
  3. Nydelige blomster igjen! Blåfargen på Corydalis var veldig flott, men litt uvanlig blåfarge å se i hagen til vanlig. Men skjønner at Rantenhagen ikke er helt A4!
    Ha ei flott helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Dette er en av de desidert flotteste av de blå lerkesporene :) God helg til deg også :)

      Slett
  4. Mi Paradislilje blomstrer også nå, og ditt bilde er sånn jeg prøvde å få det til.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja her har Rantenfar vært ut i regnværet :)

      Slett
  5. Jeg nyter synes av dine flotte kopper. Jeg har ennå ikke fått kjøp meg en, men skal nok en gang få gjort det. Nydelige bilder, spesielt irisen var utrolig nydelig. Ha en fin helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Denn har vært skikkelig popp for den er utsolgt fra fabrikken :) God helg til deg også Marit!

      Slett
  6. Synet skulle det selvsagt stå...

    SvarSlett
  7. Koppene med Mummi er så koselige og det er fint å ha en egen sommerkopp!

    Kjempe fin blomstring du har nå, og Paradisea liliastrum var jo bare helt nydelig!

    Ønsker deg en kjempe fin sommerdag! Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Paradisea liliastrum er sådd med frø fra Magnar Aspaker sin liste. For mange år siden :) God helg!

      Slett
  8. Fru Ranten, - du er en poet:)))

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk noffeliten! Endelig med noffelbilde! God tur!!

      Slett
  9. Att ta 200 bilder om dagen, gå genom dem och justera dem är inget litet arbete precis. Själv tyckte jag att det blev för tungt med en blogg som skulle uppdateras dagligen med en hög text- och bildkvalité så nu nöjer jag mig med ett inlägg då och då. Därför, kära fru Ranten, är min beundran för Rantenbloggen stor. Att hålla en så hög kvalité som Rantenbloggen håller tar sin lilla tid. Slit inte ut er utan njut också ni av den sommar som kanske inte precis är en önskesommar men den sommar som bjuds just i år.
    Må så gott herr och fru Ranten önskar Eva

    SvarSlett
    Svar
    1. Ikke hver dag! Noen :) Å fotografere i hagen samtidig som jeg er rundt og nyter av alt som vokser begynner å bli en naturlig del av hagingen. Jeg sletter med hard hånd, gjerne 2/3 eller mer, og så er det noen igjen som er verdt å jobbe videre med :) Og det er jo utrolig kjekt :)

      Slett
  10. Ha ha, ja thalictrum kan verkligen se ut som en dränkt katt ibland! ;-)

    Ha det gott!
    /Ruben

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja der jo flotte da også, på en annen måte :) Alt vel til deg også!

      Slett
  11. Gode billeder af dine smukke blomster.
    Tak for kigget.
    Ha´ en god dag.
    Jeg nyder det fine vejr i haven. Jeg vil ud lidt igen inden vi skal spise.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja det blir ikke helt samme tiden til blogg og inneliv i disse sommerdagene!

      Slett
  12. Hejsan Ranten!

    Vilken förtjusande Muumi-peikko-kopp;)!(Mumin-troll-kopp) Bilden på humlan i luften är helt underbar!
    /Anja

    SvarSlett
    Svar
    1. Humlebildet, og for såvidt de andre bildene i dette innlegget, er tatt av Hr Ranten. han har litt "kraftigere" kamera og bruker tettpålinsen :)

      Slett
  13. ps
    Måste också fråga ang Corydalis pseudobarbisepala: Hur hög är din? Doftar den?
    ds

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har 2 planter anskaffet med dette navnet, begge kommer fra kyndige plantekjennere, en fra Peter Korn som han spadde opp i hagen sin og en som kommer fra Magnar Aspaker i Harstad i Norge (http://magnar.aspaker.no/) De er litt forskjellig i bladene, blomstene er like, men Peter sin er litt høyere. Ca 30 cm? Ikke noen spesielt sterk duft, men sånn vanlig sommersøt? De vokser under litt forskjellige forhold i hagen. Peter sin med litt mere skygge. I år ser det ut til at de setter frø begge 2, men siden dette er ferskvare så jeg de rundt morplanten og håper på småtasser til våren :)Fantastisk blåfarge på disse!

      Slett