lørdag 2. juni 2012


Inn i sommeren med 6 kalde varme.

Nei varmt er det ikke,
men det er vel sånn offisielt sett for sommer å regne når kalenderen viser 1 juni?
Hjem fra jobb, på med stillongs og vindbukser, ull genser og foret jakke og det hele toppes med sjal og lue. Jeg kan jo gjenta det forslitte utrykket? Nei jeg lar være…
Men ut bærer det! Det er sol og oppholdsvær,
tross alt.
Podophyllum hexandrum
Ikke lett å ta bilder når vinden herjer i fri dressur.
Og tro det eller ei, men nå er det faktisk så tørt i Bergen
at jeg ikke graver verken opp eller ned en enste plante.  Tørke i Bergen?! 
Og det kan vi jo rett og slett ikke klage på.
Eller?
Ramonda myconi alba
Vi forflytter oss over til avdelingen for positive sider med kaldt vær.
Blomstene varer lengere når det er kaldt! Sneglene gidder ikke spise opp plantene mine. Liljebillene sitter helt stille et eller annet sted, og slettes ikke på liljene.
Mygg og veps har rett og slett blåst bort.
Rantenhagen
Og avslutningsvis så vil jeg bare presisere. Vi klager ikke!
Dette er kun en tilstandsrapport.
Fra Rantenhagen.
I dag.
Fritillaria
Og ja, vi er lykkelig i hagen!
Lykken måles nemlig ikke i antall varmegrader.
Heldigvis.
Dicentra Burning Hearts
God helg til alle nye og gamle følgere!
Og alle andre som måtte kikke innom oss. 





20 kommentarer:

  1. Du tar så fina bilder!!!
    Vi har samma skitväder här! kallt,regn och stormvindar.
    Trevlig helg
    Mariana

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk Mariana :) Vi har vindt og det er kaldt, men har sluppet regnet. For denne gangen. Vi sitter og ser regnbyene passere ute i havet. God helg til deg også!

      Slett
  2. Neida, jeg klager ikke heller selv om det snødde før i dag, og nattetemperaturen var på minus 4 grader i natt. Vi bare hager på i polvotter og topplue som om ingenting har hendt :) Nydelige bilder.
    Nyt hagedagene med eller uten votter og lue.

    SvarSlett
    Svar
    1. Skrekk og gru! jeg skal aldri mere klage over været! Lover :) Og så polvotter da.. ja dagen er nytt iført sjal og lue :)

      Slett
  3. Ja, visst er det kaldt. Men er det for varmt så får ein jo ikkje gjort noko i hagen - då er i alle fall eg for slapp! Verre med denne tørka syns eg, brønnen vår har ein tendens til å gå tom i sånt ver og det er jo litt kjipt. Ikkje minst for tørste plantar.

    SvarSlett
    Svar
    1. Du har så rett så rett :) God helg!

      Slett
  4. Neida, vi klager ikke :) Det har vært så tørt at jeg har måttet vanne, og det er ikke akkurat dagligdags! Litt regn har det kommet, og det har gjort plantene godt. At det er såpass kjølig, gjør, som du sier, at blomstringen varer mye lenger! og det er bra =) Nydelige bilder av plantene i hagen din forresten!
    Ønsker deg en himla god helg, og kle godt på deg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hyggelig at du kom innom krepsemor! Og takk for hyggelige ord :)

      Slett
  5. Det virker som Oslo og Bergen har ganske likt vær for tiden! :-) Her har det også vært sol, kaldt og vind i dag. Jeg klager jo heller ikke, for som du sier, så varer jo blomstringen litt lengre, men for å være helt ærlig. Nå vil vi gjenre ha ekte sommervær igjen! :-D
    Utrolig mange fine og spennende planter dere har i hagen forresten!
    Ha en fortsatt riktig fin helg!
    Stein

    SvarSlett
    Svar
    1. ja det er vel ikke til å legge sjul på, at det hadde vært deilig med litte gran mere varme. Mon tro hvor termostaten sitter?! Ja jeg er jo litt sånn nerdete samler.., men du er jo ikke akkurat helt fri du heller?!!

      Slett
  6. Den Fritillariaen..........vet du hva det er........den er ny for meg.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg er ganske sikker på at dette er en Fritillaria acmopetala. Enten kjøpt på løklørdag hos Peter Korn eller at jeg har sådd den selv en gang i tidenes morgen. Mest sansynlig det siste, siden den ikke står på listene mine og jeg ikke kan finne navnelapp. Om du googler den vil du se at den kan ha store variasjoner i fargene. Jeg kjøpte 5 løk med samme navn av Svein på planteriket.no sist høst, men de er klart forskjellige. Om du er uenig må du gjerne si i fra!

      Slett
    2. Neida, ikke uenig.
      Bare nysgjerrig, og nå er den notert :)

      Slett
    3. Skal jeg se om jeg får frø?

      Slett
  7. Nydelig Fritillaria, får sette den opp på ønskelisten.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja sant! Som du ser står det litt om den over :)Kanskje Svein har den på løklisten sin til høsten?

      Slett
  8. hm, den fritilariaen faller for meg i katergorien "interessant", og ikke samtidig i kategorien "vakker", men vakker er slettes ikke alltid best og bedet den står i var veldig vakkert :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk :) Vi liker "interessant" her i hagen :)Akkurat det bedet er mitt favorittbed! Ikke så stort men veldig innholdsrikt hele sesongen :)I hovedsak en del grus, en del sand og en del jord.

      Slett
  9. I dag trodde jeg det skulle bli torden så lummert det var en stund. Men, men det er vel en overgang og så høljer regnet ned igjen så vi får bare nyte det. Hadde bare vinden gitt seg....

    SvarSlett
    Svar
    1. Og her på fastlandet har vi, sånn bortsett fra noen små drypp, stått an av. Vi ser jo regnet vandre fram og tilbake der ute i havet :)

      Slett