lørdag 23. juni 2012


Jaget innendørs av knotten.


Ja for vi ble vel enige om det sist, at nå surfet vi på en tabloid bølge?! Så da var det knotten sin tur i dag. En er greit nok, men når opptrådde knotten sist alene? Noen? Nei, alle som har hage vet at knotten kommer i store pakninger. Ta 3 betal for 2. Eller ta 1000 og betal for 10? Her har vi i hvert fall fått mye for pengene i dag.
Arisaema ciliatum
Når jeg sitter der i ensom majestet så kan det til nød gå an, men plutselig dukker Hr Ranten opp fra de dype skoger dvs fra grenseland mellom jungel og hage.. Og hvem følger med i dragsuget? Jeg sier bare horder! Det skal vel sies at Hr Ranten har en noe høyere toleransegrense enn Fru Ranten. Når det gjelder det meste. Som måtte vederfare oss. Sånn i det daglige. Deriblant knotten.
Gentiana lutea
Grunnen til denne "hurra meg på knotten" er 20 varme og lett yr i luften. Og vindstille. Men vakkert er det og godt lys å ta bilder i. Så vi tar det onde med det gode, og holder fokus på sistnevnte som tross alt stort sett går seirende ut.
Meconopsis sp, monocarp
Meconopsis napaulensis
Her jeg sitter på kvisten med åpent vindu ut til verden, både sånn og slik, så kjenner jeg lukten av bål. St. Hans bål. Og bøyer jeg meg bort og kikker ut vinduet ser jeg at det er et yrende liv på sjøen av små og store båter, og ute på øyene stiger røyken fra alle bålene.
Phyteuma sp
Der sitter nok gud og Hvermansen og griller sine pølser og er såre fornøyd fordi det ikke regner sidelengs i bøtter og spann. Kanskje har de, i motsetning til Fru Ranten, husket å smøre seg inn med myggmiddel og sitter der uvitende om knotten som lurer i skyggene?
Aconitum vulparia
Lilium sp
Hr og Fru Ranten ønsker dere alle en lun og flott kveld!

Iris chrysographes
God St. Hans!

29 kommentarer:

  1. Hehe, knotten er ikke god, nei. Får håpe den kaster seg over noen andre i kveld. Meconopsisene var så nydelige! De monocarpe, hva gjør du får å få de igjen? Selvsår de seg? Ha en koselig kveld, knott eller ikke!

    SvarSlett
    Svar
    1. Huff, nå begynte jeg nesten å klø igjen :) Neida, nå er jeg trygt innendørs :) De monocarpe hjelper jeg litt på vei med å så frøene fra de modne frøkapslene. Ellers høster jeg også og så mere kontrolert :)Noen bladrosetter kan stå i flere år før de slår til med blomster, så jeg har jevnt tilsig og blomstring. God kveld til deg også :)

      Slett
  2. Knott er kjett. Er det noe jeg hater så er det knott og jeg får helt panikk. Huff!

    Flott blomstring da, i hagen din. De Meconopsisene var kjempe flotte, får de frø mon tro?
    Kos deg videre med knott og røyk fra St.Hansbål. Her i huset har vi kost oss med Thai-mat og nå er det vin!

    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Knott er aller verst når man har vært og fisket og står ute og sløyer fisk med hendene fulle av fiskeblod. Grrrr

      Slett
    2. Og ja! De setter alltid frø :) Kommer nok liste ut på høsten!

      Slett
  3. Bra at du trosser knotten og gleder oss med vakre bilder på selveste sankthansaften. I kveld gjelder det å komme nærmest mulig bålet og håpe at røyken holder uvesenet unna. Jeg var en snartur ute i sted for å gjødsle noen rhododendron. Skal innrømme at jeg var temmelig tilknappet, for å si det på den måten.
    Ha en fortsatt fin sankthansaften!

    SvarSlett
    Svar
    1. Alt for dere :) Nå tenker jeg nok overgartneren har slukket de fleste bålene og det tryggeste er nok å trekke innendørs :) God kveld til deg også!

      Slett
  4. Så utrolig mange fine blomster du har=) Flere av dem jeg aldri har sett før=) Håper du får ei fortsatt fin helg. Vibeke

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg oppdager også stadig nye planter. Som jeg bare må ha :)God kveld!

      Slett
  5. Nydelige blomster!
    Her i byen er det ingen bål.... Men det skulle være en utekonsert med middelaldermusikk. Heldigvis ble det innekonsert i stedet, godt og varmt, knottefritt, flott musikk og flinke utøvere!
    God helg videre!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Grete! Det høres ut til at du har hatt en perfekt feiring av kvelden :) Alt godt til deg også :)

      Slett
  6. Hvor har du dog mange smukke blomster.
    Gode billeder.
    Tak for kigget.
    Ha´ eg god Sct. Hans aftern.

    SvarSlett
  7. Den Meconopsisen må være noe av det aller vakreste jeg har sett!
    Så mye flott du har!

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg går ut fra at du mener den lys blå?! Ja den er spesielt lekker :) I år har jeg to planter med den fargen (så langt). Så gjelder det å merke dem slik at jeg får høstet frø av nettopp denne, så den ikke går i posen med de "vanlige blå". Så kommer det nok frø på liste til høsten :)

      Slett
  8. Helt otroligt vilka underbara Meconopsis!!! Jag blir alldeles vild av hagalen! Och alldeles underbara bilder av helt fantastiska blomster! Ha en fortsatt trevlig helg!/Anja

    SvarSlett
    Svar
    1. Om du ønsker frø til høsten så kommer vi tilbak etil det :) De jeg har gitt vekk tidligere har har hatt god spiring og lignet på mor :) Fortsatt god helg til deg også Anja!

      Slett
  9. Så härligt vackert, skrollade lika så gott genom tre gånger :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takker og bukker :) Hyggelig at du kom innom Mia!

      Slett
  10. Mange nydelige planter her og ettersom jeg skjønner titusener av knott. Usjamei, knott er no herk.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja den knotten er en del av pakken, så vi må nok bare leve med den :)

      Slett
  11. Massa vackra blommor!!!
    I dag förstod jag inte så mycket och det var riktigt underhållande översättning med grillade hundar mmm.det kan bli riktigt konstigt med översättning ibland, men njuter av dina blom bilder.
    Ha de bra
    Mariana

    SvarSlett
    Svar
    1. He he! Knott er bitte små mygg/ moskito. Det ka til tider være så mange at man kan skjære blokker av luften... Google oversetter? Det hender jeg bruker den når det er svenske ord jeg ikke skjønner :)

      Slett
  12. Wow, så flotte bilder av plantene dine! Ja, den knotten er til å bli hysterisk av....Jeg skulle flytte en gyvel, grov hullet i racerfart, stappet den nedi, og skuflet jord på i full fart, og la på sprang......Nå har jeg bestilt meg caps med fluenetting, så da kan de bare komme, he-he!
    Ønsker deg en fin uke!

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg tror nesten at knotten er verre enn myggen, for den kommer liksom til over alt. Jeg har løpt en snegleplukkerunde i hagen, men måtte gi opp lenger før jeg var kommet rundt. Hele hodet klør.. Hvem spiser knoten mon tro? Som vi kunne invitert inn i hagen på en god økologisk måte?! Henge opp flaggermuskasser kanskje?

      Slett
  13. Jag gillar verkligen Iris chrysographes! Har den själv, och har drivit upp den från frö, men det har tagit några år till blomning!
    Knott och mygg är ett elände! Här har det varit väldigt mycket mygg i år, och de är verkligen en plåga, särskilt vindstilla dagar!

    Ha det gott!
    /Ruben

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja jeg har ventet lenge og tålmodig :)Hyggelig at du kom innom Ruben :)

      Slett
  14. Knotten kan være helt uutholdelig på fine sommerkvelder.
    Det eneste som er positivt er at kløingen gir seg etter ganske kort tid.
    Myggen klør jo i dagesvis etterpå.

    SvarSlett
    Svar
    1. Så sant så sant! det akkurat det vi prøver å trøste oss med også :) Ellers så er opphenging av flaggermuskasser et alternativ..?

      Slett