tirsdag 12. juni 2012


Meconopsis og andre godsaker i hagen.


Meconopsis, eller blå valmuesøster,
er allerede avblomstret mange steder i hagen.
Men nå kommer det horder (!) av de monocarpe, dvs de som takker av når de har blomstret.  Her er det ikke lett å skille den en fra den andre, og når de i tillegg flørter hemningsløst med naboen oppstår søt romanse og spennende lykkefrø sprer seg
og nye varianter ser dagens lys.
Om noen år.
Meconopsis sp
Og siste Fritillaria ut!



Fritillaria camschatcensis
Andre som viser seg fra sin beste side nå er Cypripedium.  Marisko på norsk.
Dette er planter som gjerne står i skoghagen. Her vokser de sammen med
blåveis og trepeoner.
Cypripedium flavum
Cypripedium reginae
Jeg har forskjellige Nomocharis som står på startstreken. I dag lettet førstemann på sløret. En liten rosa uten navn. Vakker og forførende. På en liten gløtt.
Kanskje i morgen?
Nomocharis sp
Solen skinner fremdeles på Rantenhagen og innbyr til både alt og ingenting.
Helt stille og full fart.

Og sånn går dagene.
Vi sees!





29 kommentarer:

  1. Nydelige hagen :) Spennende planteutvalg du har, liker å se og lese om de for meg ukjente plantene.
    Takk :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Når det gjelder planter synes jeg alltid det dukker opp noe nytt og spennende :)

      Slett
  2. Men!! så fina blommor du har!!! och din utsikt har jag berömmt tidigare,Fantastiskt fint!!
    Ha en bra dag
    Mariana

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja utsiket er formidabel, det er ikke til å unndra :) Først nå går solen ned. God kveld til deg :)

      Slett
  3. Flotte bilder av lekre planter! Skulle gjerne byttet til meg utsikten din, synd den ikke kan frøformeres.

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei da er det greiere med plantene :)Der blir det nok frø :)

      Slett
  4. Som vanlig vakre bilder av en nydelig hage :-D ! Der kommer stadig nye planter på ønskelisten min når jeg besøker deres blogg. Herlig å se Bergens omegn i sol! Da er det verdens vakreste by- OG innseiling!
    Ha en fortsatt fin dag
    Stein

    SvarSlett
    Svar
    1. Takker Stein :) Ja Bergen i sol er det beste av det beste. Jeg er jo innhabil da, ...

      Slett
  5. Det gjer altid godt å stikke innom bloggen din. Den er nydelig på alle måter. :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk Akoen, og takk i like så :)

      Slett
  6. De minner litt om juleroser synes jeg.... Hadde jeg hatt din utsikt tror jeg ikke det hadde blitt mye haging! Helt fantastisk!

    SvarSlett
    Svar
    1. Øyen på venstere side er Askøy :)Baksiden av medaljen, uten å klage, er at vi får veldig mye vær sånn innimellom. Det får vi ta med på kjøpet :)

      Slett
  7. Hei!
    Så mange og flotte blomstrer du har! Jeg går også og venter på Valmuesøstra mi!

    Fantastisk flott utsikt, her kan du virkelig nyte! Klem

    SvarSlett
  8. Nu har jag läst ikapp efter att ha varit utan min dator en vecka!
    Och jag förundras och fröjdas över allt det vackra som växer i Rantenhagen och mitt hjärta tar ett extra skutt av glädje när jag ser den vidunderliga utsikt som herr och fru Ranten har från sin hage! Om man bor med en sådan utsikt måste man vara väldigt lycklig även om regnet kanske flödar lite väl ymnigt och vindarna är lite för ihållande.
    Må så gott herr och fru Ranten, säger Eva

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Eva! Sant som du sier! Det er vakkert og flott i alt slags vær :) Året rundt. Alt godt til deg også Eva!

      Slett
  9. Svar
    1. Hi Elena, and thank you for visiting Rantenhagen!

      Slett
  10. Utrolig flott hage og utsikt! blå valmuesøster er så vakre.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Gentiana! Hyggelig at du kom innom! Ja sant de er vakre :)

      Slett
    2. Og velkommen som følger! Hyggelig :)

      Slett
  11. Så vakkert og fantastisk utsikt.Ønsker en riktig god helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk Marianne! Og god helg til deg også :)

      Slett
  12. Super snacks!! Du har mye herlige planter i hagen din :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk! Og like så får jeg vel si?! Ser vi overlapper på mange av plantene dvs forholdsvis lik i smaken :)

      Slett
  13. woow,,,,vilka bilder :)
    å missa nu inte.,,,,,

    S
    A
    T
    U
    R
    D
    A
    Y

    S
    H
    O
    W

    O
    F
    F

    de e kul att vara med :)
    VÄLKOMMEN
    Håkan

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Håkan! Hyggelig at du fant Rantenhagen :) Jeg har vært inne på din lekre roseblogg og nytt synet av den ene herligheten etter den andre. Velkommen tilbake!

      Slett
  14. Blå valmue er smuk.
    Jeg har købt planten 2 gange, men den er gået ud begge gange.
    Hvor er dit andet sidste billede smukt.
    Tak for kigget.
    Ha´ en dejlig lørdag aften.

    SvarSlett
    Svar
    1. Meconopsis, eller blå valmuesøster er ikke like lett å få til alle steder i Norge, men nord og vest i landet går den fint :) Utsikten er en stor del av livet i Rantenhagen :)

      Slett