søndag 17. juni 2012


Slangen i paradiset.


Eller rettere sagt, brunsneglen i Rantenhagen. For vårt vedkommende. Det holder lenge. Et år plukket vi 60 liter. Nøyaktigheten kommer av at vi plukket ganske nøyaktig  6 stk 10 liters bøtter. Nå plukker vi med modifiserte grillspyd. Jeg kan formelig høre hvor du grøsser deg, men krig er krig og alle midler anses tillatt. Når spydet er fullt kastes sneglene i store blå. I dette tilfellet også kaldt den stooore saltbøtten. Noen kaller det havet.
Joda, jeg har tenkt på at dette kan slå uheldig ut for meg. Om vi snakker karma. Noen har mumlet om muligheten for at jeg en gang står der i porten, og så viser det seg at St. Peter er en brunsnegl. Men alt dette hever Hr og Fru Ranten seg over når det gjelder å redde hagens blomster fra glupske slimete horder! Og i dag var fangsten virkelig stor.
Papaver lateritium
Regnet har igjen funnet Bergen by verdig og har tilført oss kjærkomment vann i store mengder. Jeg kan formelig høre tørste planter drikke begjærlig. Jeg tror ikke de trenger å bekymre seg nevneverdig for det kan se ut til at vi vil få jevnt tilsig så langt øyet kan se. Og det er vel i overkant av en uke?

Lilium
Og så var vi der igjen.. Snart kan vi klage over at det regner og regner og…
Primula mix
Disig vær er godt fotovær.
Og vi deler gjerne på dagens blomster i Rantenhagen,
og håper det kan glede deg så vel som oss?

Nomocharis aperta

Nomocharis sp

Meconopsis delavayi
Cypripedium
Må søndagen bli en god dag i hagen.
For deg og for meg.


28 kommentarer:

  1. Hei på deg!
    Du skriver så utrolig morsomt, og jeg må grøsse litt når jeg leser om sneglekrigen din. Jeg tror nok ikke jeg vet hvor heldig jeg er, som ikke har slike udyr i hagen!

    Det første bilde av en flott valmue. Får du frø av den mon tro? ;)

    Kjempe flott blomstring hos deg og Nomocharis var bare helt lekker!

    Kos deg i hagen din i dag, det skal jeg! Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei krigen mot sneglene vinner vi aldri, men kanskje en stillingskrig? Valmuen har jeg pleid å høste fra av. Jeg høster i grunnen en del frø i hagen. Det er en vanesak :) Alltid å ta med sak, kaffefilter og kulepenn. Men blomsten betraktelig mere orange, om du googler den så ser du fargen bedre :)God søndag Vivi!

      Slett
  2. Du har så mycket fint som blommar!!!
    Det är inte kul att ha så mycket sniglar...
    En underbar färg på valmon, har aldrig sett en sån färg på Valmo tidigare.
    Här har det regnat sen igår och i dag vräker det ner, men man slipper ju vattna och det är bra.
    Ha de så bra
    Mariana

    SvarSlett
    Svar
    1. Som jeg skriver over, så kan du søke opp valmuen på googel så ser du at den er mye mere orange enn på bildet. Dette bildet er tatt av en blomst som nesten er avblomstret (vissen). Når solen går ned i elvetiden om kvelden sniker den seg rundt hushjørnet og kommer inn i hagen på "den andre siden". Veldig lav kveldssol. Her treffer den rett på blomsten og sollyset gir blomsten denne spesielle løden. Nesten så det lyser innifra :)

      Slett
  3. Den sneglekrigen hørtes ikke noe ok ut. Er glad jeg ikke er invadert avd e brune horder enn så lenge. Men de er i nærheten og vet at en dag har jeg samme problem som deg. Nydelige blomster du viser frem. Nomocharis var virkelig lekker. Ha en fin søndag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Du får nyte det så lenge det varer :) Bergen var jo et avde første stedene den kom, så vi har jo hatt den ganske lenge. Mengden varierer fra år til år. Man vender seg med.
      Nomocharis er en skikkelig sikleplante :)

      Slett
  4. Bunsneglen hører jo egentlig ikke til i floraen vår så jeg tror vi er tilgitt for å forsøke å begrense den litt. Tenk om noen arkeologer finner et slikt spyd om noen hundre år og kommer frem til at menneskene på den tiden elsket å grille snegler....

    SvarSlett
    Svar
    1. Hva kan jeg si. Grilling med spyd blir aldri helt det samme..

      Slett
  5. Det ser ut til at du har en aldeles nydelig hage.
    Jeg er i Bergen en-to ganger i året og besøker
    barnebarnet, og sist var det noe så grusomt med
    regn! Det er så frodig hos deg! Og Bergen er jo
    en vakker og frodig by, som jeg elsker.

    SvarSlett
    Svar
    1. Nå var, tro det eller ei, regnet veldig kjærkomment! Håper det tar en pause når jeg skal ha hagevandring her i morgen :)

      Slett
  6. I krig er vel det meste tilatt? :-) Disse må vi lære og leve med, men vi må kjempe!
    Nomocharisen var helt fantastisk! Nydelig! Skulle ønske jeg hadde en eng av dem :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja det var dette med krig, og for ikke å glemme, kjærlighet :) Jeg er enig i at Nomocharis kan spre seg akkurat så mye som den vil!

      Slett
  7. Ahh, for noen lekkerbiskener du har i hagen din, du må ha et uendelig utvalg planter. Snegler er bare ekkelt. Usj, har de ikke her heldigvis, men har vært i Bergen ett par ganger og hilst på de. Første gangen jeg så de var det for meg en kuriositet, men nå bare vemmes jeg. Vi har alle våre hagefiender, mine er elg og rådyr, ikke fullt så ekle som dine fiender. Hagen er mitt tredje barn :), vernes like godt mot atale ting som mine to menneskebarn.
    Lykke til i krigen, jeg heier på deg!
    Klem fra Tua.

    SvarSlett
    Svar
    1. Joda, er det ikke det ene så er det det andre, og vi er jo vant til å ha med grillspydd på kveldsrunden i hagen :) Hei i vei!

      Slett
  8. Usannsynlig vakre bilder, som vanleg! Blomane blir jo særs fotogene i regnver, det skal dei ha.
    Me er heldigvis ikkje så altfor plaga med brunsniglene her men ein del har me jo. Plukka 10-15 stk i dag som avleid ved å bli overhelt kokande vatn, raskt og effektivt.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk Elisa :) Nei solskinn er ikke nødvendigvis godt fotolys. Jeg er mest glad i lyste på morgenen, før solen kommer rundt og inn i hagen. 10-15 stk er for småplukk å regne :) Men alt er jo relativt selvfølgelig... God ny uke!

      Slett
  9. 60 liter !!!!!!! Herregud. Rart at det er planter igjen i hagen i det hele tatt.
    Nomocharis aperta - jøss hvor den var lekker.

    SvarSlett
    Svar
    1. Plukke plukke sa kjerringa i Rantenhagen :) Vi holder stand og har enda ikke mistet planter pga snegler. Selv om det har vært på nære nippet noen ganger. Det hjelper jo med litt gift også da :) Sånn i tillegg. Kryss i taket!

      Slett
  10. Det trengtes litt regn nå for det var ganske tørt. Jeg hadde bare håpe at det skulle lette opp igjen om ikke så altfor lenge. Jeg var bortreist i helgen, så jeg har ikke fått sjekket sneglebestanden i hagen enda. Er litt spent på hva som dukker fram etter regnværet.
    Nydelige bilder av lekre planter!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Mariann! Nå kan det godt slutte å regne for kl. 18:00 kommer 15 stk hageinteresserte hagedamer. Og akkurat nå er luftfuktigheten ganske så tykk...

      Slett
  11. Fantastisk billeder af dine spændende blomster. Den valmue er SKØN.

    Fortsat god jagt :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk Gitte :) Vi får tenke at jo fere vi finner jo færre blir igjen :) Positiv tenking!

      Slett
  12. Nå skulle jeg hatt siklefjeset på hagEgal, for makan til lekkerbiskener som Nomocharisene og Cypripediumen skal man lete lenge etter. Det er til å dåne av....Angående sneglekrigen så tenker jeg St.Peter ser i nåde til både herr og fru Ranten, for med så mange vakre planter i hagen, er det ille at de blir spist! Her er det hjorten som herjer, men jammen tror jeg sneglene er verre! Håper du blir kvitt utyskene, så du får ha plantene i fred! Lykke til!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for både de rosende og trøstende ord :) Brunsneglen er nok kommet for å bli, men vi satser på stillingskrig ...

      Slett
  13. Jeg er også i krigshumør og skyr ingen midler for å gjøre kål på brunsneglene! Vi har våre metoder og saltvann er tingen her i hagen også! Med alle de flotte plantene dine forstår jeg godt at du er fortvilet! Lykke til i kampen! Hege

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk og takk Hege! Vi får bare plukke videre :) Hyggelig at du vil følge oss videre!

      Slett
  14. Kommer stadig over nye ting på bloggen din. Så mange artige og superlekre blomster du har=) Jeg er imponert=) En sånn Fruesko må jeg en eller annen gang få tak i, de er bare SÅ fine=) Jeg legger med til som følger. Fin ny uke til deg=) Vibeke

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Vibeke! Så hyggelig at du finner nye spennende blomster her i Rantenhagen, og ikke minst at du vil følge oss videre! Kjempekoselig var det også at du ble følger nr. 50! Og ikke nok med det, i tillegg var det på fødselsdagen min :)

      Slett