mandag 25. juni 2012


Ukjent Iris trenger navn

Hei alle bloggvenner! Nå håper jeg virkelig at en av dere kan hjelpe meg?! Denne lekre Irisen dukket plutselig opp  fra det store intet i ett av bedene.
Iris hollandica 'Eye of the Tiger'  (?)
Hum.. Fru Ranten kom jo etter forholdene forholdsvis raskt fram
til at det måtte være en Iris. Men så ble det bråstopp. Lister over planter og frø
er grundig gått etter i sømmene.

Nå har vel kanskje de fleste skjønt, at Iris ikke er det området i hagen hvor kunnskapen gjør seg mest gjeldene, men helt blank er man jo ikke.




Dog.
Kjære dere!  Kom med forslag og gjør Fru Ranten til en lykkelig dame!
Trykk på bildet så ser du bedre!
Takk!



22 kommentarer:

  1. Eg veit ikkje, men flott var den! Eg får assosiasjonar til sånne blanda irisløkar som dei selger ganske billig hos løkforhandlarane, hollandsk iris blir dei vel kalt. Anar ikkje kva som evt er det botaniske namnet.

    SvarSlett
    Svar
    1. En billigløk altså?! Det kan faktisk se ut til at du har rett. Navnet Iris hollandica 'Eye of the Tiger' er foreslått på hagegal, og det ligner unektelig veldig på denne?

      Slett
  2. Du, denne var virkelig flott! Navnet kan jeg nok ikke hjelpe deg med!

    Håper du får svar, slik at du blir glad :)

    Klem Vivi

    SvarSlett
    Svar
    1. Det kan seut til at lykken er med meg :) Som du ser over har jeg fått et forslag :)Hvordan den har havnet i bedet er et annet spørsmål....

      Slett
  3. Desverre ingen forslag på navn- men ooooo....så lekker da!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja sant den er flott?! Og nå altså kanskje identifisert også :)

      Slett
  4. Kan du ikke bare kalle den for Finingen, da ... ? ;-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja det blir jo litt som ed kattene i huset. De tror de heter "erdusåfin" :)

      Slett
  5. Om den er en "Eye of the Tiger" synes jeg den er et veldig flott eksemplar av sorten, for fargene virker mye klarere og definerte på din enn de vanligvis har. Lekker! :-D

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har ingen preferanser men synes den er veldig lekker :)

      Slett
  6. Det som er sikkert er at det i hvertfall er en Iris hollandica. Lekker var den uansett navn. De klarer seg ikke her, så de har jeg ingen erfaring med. Ha en fortsatt fin uke!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja da får jeg håpe den kommer igjen til neste år :)

      Slett
  7. Nydelig iris! Ser du har fått forslag til navn. Jeg kaller iris for iris, men skjønner nå at de har navn i tillegg. Jeg har to typer i hagen, kanskje du kan navnet på dem? De er på bloggen min.......

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg skulle så gjerne ha hjulpet deg Grete, men Iris har jeg ikke så mye kunnskap om dessverre. Hvor denne egentlig komer fra, ja gudane vet, sånn bortsett fra Holland da :)

      Slett
  8. Du må være lykkelig åkkesom, en så nydelig iris i hagen...O store lykke :)) Iris er ikke mitt sterkeste område heller, mange står ikke over vinteren her, sibiriris går greit, men de andre er ganske ustabile.
    Nyt sommerdagene.

    SvarSlett
    Svar
    1. Vi nyter den nå og tar det som det kommer! Jeg skjønner at den kanskje ikke er helt herdig her..

      Slett
  9. Mycket vacker tecknad Iris!
    Ha de bra
    Mariana

    SvarSlett
  10. Så bra at du har fått et navn på Irisen din. Den var jo helt spesiell i fargene. Håper den klarer seg hos deg.

    SvarSlett
    Svar
    1. Vi er jo stort sett optimister, og kommer den opp igjen til våren får vi ta det som en ren bonus :)

      Slett
  11. Den var virkelig nydelig, men navn har jeg ikke peiling på :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei der tror jeg nok vi har landet på det forslaget som kom på hagegal :) Vakker er den uavhengig av nav :) Der er vi helt enig!

      Slett