søndag 3. juni 2012


Utsikten fra kjøkkenvinduet.

Ja den må du nesten komme og se selv! Nei, ingen bilder. Fra akkurat dette. Bølgene som går hvite i vinden der ute hvor tre fjordarmer treffes. Utenfor kjøkkenvinduet. Måkene. På vinden. Ingen andre kan leke seg så elegant, i luftige akrobatiske svev, som måkene. Lyset som spiller gjennom skylaget og lager de vakreste av alle himler. Utenfor kjøkkenvinduet. Da er livet så vidunderlig deilig. Å leve.
Oxalis patagonia
Noen glimt fra hagen i dag. De får stå alene.
Og du, om du lurer på noe, ja så må du bare spørre!

Podophyllum peltatum

Vi går inn i den første uken i juni med forventning og glede.
Sammen.

Trepeon
Alt godt.

28 kommentarer:

  1. Hei på deg!

    Kjempe flotte blomster! Håper sommervarmen kommer snart, slik at vi kan nyte hagen skikkelig! Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Takker :) Ja vi lever jo som alltid i håpet! God uke til deg Vivi!

      Slett
  2. Du skriver så fint, Ranten! Nesten poetisk faktisk. Og jeg ser utsikten din sammen med deg! Det er herlig!
    Og nydelige bilder som vanlig =)
    Ha det godt!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk krepsemor, for hyggelige ord :) Det setter jeg stor pris på :)

      Slett
  3. Så utrolig bra du skriver, jeg ser det for meg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Gry! Takker og bukker og snur oss i ring :)

      Slett
  4. Oxalis tror jeg er min absolutte favoritt. Den er så liten, men både blomster og blader er så fantastisk flotte.

    SvarSlett
    Svar
    1. En skjønnhet i hagen, rett og slett et smykke!

      Slett
  5. Gurimalla, nå fikk jeg vestlandslengsel :) Og. En nye blomst på ønske-seg-listen, Oxalis patagonia, så veldig fin!

    SvarSlett
    Svar
    1. Mange flotte Oxalis å finne om man er heldig. jeg deler av litt til det lokale plantemarkedet, men nå er det et år til neste gang(og det er i Bergen..)

      Slett
  6. Nydelig oxalis :) Slettes ikke verst trepeonen heller.
    Nyt dagene

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja det var den trepeonen som valgte å blomstre i år. Har noen av de fylt navnesortene også, men de har tydelig vis tatt et sabbatsår :)

      Slett
  7. Vakre bilder og med en sånn beskrivelse av utsikten fra kjøkkenvinduet blir jo et bilde overflødig :-D
    Den oxalisen var skikkelig flott! Tror den må havne på ønskelisten min! Jeg har prøvd meg på et par typer oxalis selv i år, men det som kjennetegner samtlige av dem er at de må overvintres innendørs :-(
    Overlever din vinteren utendørs?
    Ha en fortsatt riktig fin dag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Stein! Takk for den :) Denne klarer seg utmerket ute i grus/sandbed. Jeg er jo som oftest mest bekymret for vinterfukten, men neida. Ser Magnar har mange forskjellige som han overvintrer ute i Harstad. Det går så bra så :) God grønn dag til deg også!

      Slett
  8. Flott skrevet og ditto bilder. Nydelig oxalis! Jeg har ikke hatt særlig hell med de, ikke at jeg har prøvd så veldig mange da.

    SvarSlett
    Svar
    1. Her vokser Oxalis godt i grusbedet :) Så det er bare å prøve!

      Slett
  9. Å jeg er å kikker hos deg og! Kankje på jobben, der jeg ikke kan kommentere! Men apropos vakre bider! Jammen tar du noen av de flotteste altså! Fortsatt en fin uke til deg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk Mathilde :) Du tar jo så flotte bilder selv!

      Slett
  10. "Summer time and the living is easy..." Ja men, så är det! Allt blir så mycket enklare.
    En gul buskpion har jag aldrig sett. Vad heter den?
    Din utsikt från köksfönstret måste vara helt makalös!

    /Anja

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja sånn er det :) Jeg har ikke navn på denne, men jeg kan prøve å finne ut av det, og da skal jeg legge navn under bildet. Den kom for flere år siden i form av et nyspiret frø, framdeles med frøhamsen på :)

      Slett
  11. Nu har jag läst ikapp och blivit hänförd både av text och bilder - som vanligt!
    Livet rinner iväg oavsett om det är svalt eller varmt, men nog hade det varit trevligt med lite värme när vi snart går in i andra veckan i juni! Det positiva med kylan är att man kan arbeta hur många timmar som helst i trädgården utan att bli svettig...
    Må så gott i Rantenhagen både herr och fru!
    Eva

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Eva! Vi sender en tanke opp til overgartneren og ber om den gyldne middelvei :) Et sted der mellom veldig kaldt og veldig hett..?! Alt vel til deg også!

      Slett
  12. Smukke blomster.
    Tak for kigget.
    Ha´ en god aften.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hyggelig at du kom innom! Og god aften til deg også :)

      Slett
  13. Du Verden!!!! Podophyllum peltatum utfører jo rene tranedansen slik den er vist her. Kjempespennende.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja så sant så sant! Og kanskje blir det frø :)

      Slett