onsdag 6. juni 2012


Vi lister oss så stilt på tå.


Når vi skal ut i hagen.
Noen dager gjør jeg ingen ting.
Sånn som i dag. Ingenting kan for eksempel  være å være. Tilstede i hagen.
Uten hast. Rolig, fra bed til bed, fra nord til sør. Opp etter bakken, ned etter bakken.
Fra blomst til blomst. Dette var dagens ingenting.  Ja bortsett fra kamera da, så ble det nesten ingen ting.
Bare bitte lite gran.

Corydalis pseudobarbisepala


Hagen har fått vann fra overgartneren,
og jeg håper han var så passe raus at det monnet litt.
Det er enklest sånn, så slipper jeg.
Denne gangen.
Geranium phaeum var. Lividum Majus

Egentlig er det litt stille før stormen, i hagen akkurat nå.
De fleste løkene er avblomstret sammen med de tidlige staudene.
Nå står de store staudene klar til å by på sitt beste. Og det er ikke så rent lite.
Men innimellom, rundtomkring og litt her og der,
ja der finner jeg dagens blomster.
Allium karataviense ‘Ivory Queen’

Allium karataviense
Og nå kommer akeleiene dansende fram i lyset.
Inderlig vakre er de her.
Nå.
Aquilegia sp
Aquilegia sp
Og du, ha en fortsatt fin uke!
Dicentra Burning Hearts
Sommeruke!
 

18 kommentarer:

  1. Så mange lekre blomster du har i hagen- ikke rart det er koselig å tusle der om dagen! Skikkelig fint!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk Maria :) Hyggelig at du kom innom!

      Slett
  2. Så flotte bilder fra hagen din! Akeleiene er på full fart her også, og jeg gleder meg over hver lille blomst! Regnet er bra, men vi mangler litt varme. Veksten har dessverre stagnert pga temperaturen vi har for tiden, men det ser bedre ut fram mot helgen!
    Kos deg i hagen!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja nå er det akeleiehøytid! Jum jum :)

      Slett
  3. Du, så nydelige bilder!!
    Jeg ble veldig nysjerrig på de blå blomstene på det øverste bildet... Hva heter denne planten? Regner med at det er en staude..

    Ha en fin dag!
    Heleneklem

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja huff. Jeg var så trøtt at jeg ikke fikk lagt inn navn på plantene. Men nå har jeg ordnet det! Den blå planten, Corydalis pseudobarbisepala, er en lerkespore. Ja det er en staude. Akkurat denne tror jeg ikke det er så lett å få tak i dessverre. Jeg har ikke funnet frø på min plante. Men det er en av de aller vakreste blå lerkesporene (og det sier ikke så rent lite, for det er mange flotte)Lykke til med jakten!

      Slett
  4. Skönt att ni fått lite regn och få en paus i vattnadet!
    Så fina bilder på dina vackra blommor!
    Ha de bra
    Mariana

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk Marina. Ja vanligvis er vi veldig trøtt på regn, men akkurat nå var det veldig kjærkomment :)

      Slett
  5. Den Dicentraen er blitt populær, og ikke uten grunn ser jeg :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei det har sine grunner :) Den er veldig lekker med den dype røde fargen på blomstene og det blågrønne bladverket. Slående!

      Slett
  6. Mange lekre i hagen din, jeg er nok veldig svak for akeleiene, de er som små gavepakker, de frøsådde iallefall, vi aner jo ikke hvordan de ser ut når de krysser seg med andre :)
    Nyt dagene.

    SvarSlett
  7. Fy søren så flotte bilder du tar, det er en nytelse å se på :-)
    Hva type kamera er det du har?

    SvarSlett
    Svar
    1. Takker og bukker :) Jeg har et Nikon D40 og bruker den linsen som fulgte med :) Jeg har framdeles mye å gå på når det gjelder mulighetene som ligger i selve kameraet, så det er mye å lære.. Når jeg bare tar meg tid :) Jeg er veldig fornøyd med kameraet. Det er lyssterkt og lett å både bære og håndtere :)

      Slett
  8. Så vackra bilder och en alldeles underbar nunneört...
    Det är så viktigt att kunna bara få "gå backe upp och backe ner och gå från blomma till blomma i trädgården"...det är ju livsluft för oss trädgårdsnördar.../Anja
    ps
    Ranten! Jag orkar inte med ordverifiering. Den tar mycket tid och jag får göra det om och om för att jag ser fel på en bokstav eller så...
    ds

    SvarSlett
    Svar
    1. Corydalisen kommer fra Peter Korn :) Den gravde han opp til meg i hagen. Hagen er til for å nytes!

      Ellers var det en som kom med disse vise ord; "Den som finner trykkfeil kan beholde disse" Og i disse grensesprengende blogtider blir det ofte både norsk, dansk og svensk? Det har helt klart sin sjarm :)

      Slett
  9. Hvor er du go til at tage billeder.
    Ha` en dejlig lørdag aften.

    SvarSlett