mandag 9. juli 2012


Det vil ingen ende ta.



Og heldigvis for det. Sommerens frodige gleder fortsetter å bølge fram gjennom hagen. Stadig noe nytt som blomstrer. Enda litt grønnere og enda litt større. Så klør man seg i hodet og lurer på, var denne virkelig så stor sist sommer?! Så rød? Så blå? Så mange? Og disse viktige og dype spørsmålene fyller Fru Rantens sommerhodet som på denne måten stadig har små og store mysterier å beskjeftige seg med.
Clematis recta purpurea
Jada, jeg vet at verden der ute er fylt med andre viktige spørsmål,
men kan de ikke vente litt? Til høsten kanskje?


Nå er det allerede tid for å høste de første frøene i hagen. Egentlig så er jeg litt sent ute, for etter en ukes ferie utenfor hagens lune favn, ja så har flere av julerosene funnet det for godt å frigi sine frø. Tømt sine store rause frøkapsler for blanke lekre frø. Jeg lar dem ligge og regner med at de gjør som de pleier. Spirer som ugress trygt inntil morplanten. Det er jo det enkleste?
Gentiana hexaphylla

Så husk å ta med deg penn, kaffefilter og en liten saks på turen rundt i hagen. Frø er virkelig selve  inkarnasjonen av delt hageglede, for det er så genialt enkelt og så utrolig kjekt å dele på?!

Nå blomster liljene. Lange grasiøse, røde og gule. Hvite og prikkete. Her er de velkommen alle sammen! Jo flere jo bedre!



De første modne blåbærene er plukket i hagen i dag. Ikke mer enn at man kan finne et strå og tre dem på, men de første er de beste og skal nytes. Gjerne ett og ett. Mmmmmm
Tradescantia sp
Hvordan står det til der ute? Jeg vil bare si at det er så utrolig hyggelig med alle de flotte kommentarene dere legger igjen. De setter jeg virkelig stor pris på!
Primula vialii

Tusen takk!








26 kommentarer:

  1. Flotte bilder og velskrevet som alltid :) Liljene dine er så flotte, blir rent misunnelig her. Clematis recta bor her også, men den er ikke riktig så frodig som din.
    Nyt feriedagene.

    SvarSlett
    Svar
    1. C recta er ekstra frodig i år :) Ja nå er det virkelig frodig her! Vi nyter!

      Slett
  2. Enig med Tua, liljene dine er kjempe flotte! Herlig blomstring hos deg!
    Frø, ja. Kanskje jeg burde samle noen nå i høst. Har liksom hatt litt frøtørke de siste årene.

    Ønsker deg en fin mandag! Klem

    SvarSlett
  3. Så mange flotte liljer og andereblomster også! De blå er jeg veldig svak for, synes det er jo nydelig med blått i hagen-også.
    Ha en fin dag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg tror jammen alle er svake for de blå jeg?! God dag til deg også!

      Slett
  4. Heisan Ranten! Du må ha en særdeles fin hage, for hver gang jeg leser dine blogginlegg er den et oppkomme av spennende planter! :-D
    Jeg plantet en Clematis Recta i skogen i fjor, men har faktisk ikke tenkt noe mer på den før jeg så ditt innlegg nå. I ferien må jeg huske å sjekke om den har klart seg over vinteren! :-D
    Det er en herlig tid på sommeren vi går inn i nå, så jeg håper bare været blir mer stabilt fremover :-)
    Blåbær forbinder jeg med høst, så det er jo nesten litt vemodig at de allerede har begynt å modne....
    Ønsker deg en fortsatt riktig fin dag!

    Stein

    SvarSlett
    Svar
    1. Heisan Stein! Det må nesten presiseres at vi ikke har noen "designhage", men jeg er jo en nerdete plantesamler .. Det må innrømmes :)
      Ikke depp! Her er blåbærene normalt modne i slutten av juni og ikke på høsten!

      Slett
  5. WOW, så mycket vackert! Håller med dig, liljor kan man ha många av!!!

    Ha det gott!
    /Ruben

    SvarSlett
  6. Så mye vakkert du har i hagen! Martagonliljene dine var virkelig flotte med prikker. Ha en flott ny uke!

    SvarSlett
    Svar
    1. Med eller uten, me tek dem hele hurven :)

      Slett
  7. Nydelige liljer! Primula vialii blomstrer hos meg også nå.
    Noen frø er allerede klar til høsting. Det gjelder å følge meg. Takk for påminnelsen.

    SvarSlett
  8. Det jag vill ha vill inte bo hos mig och det jag inte vill ha frodas gott. De frön jag stoppar i små krukor och vårdar ömt visar sig aldrig mer men de frön som jag vill slippa i hagen slår rot och blir till stora och oönskade plantor. jag har alltså slutat att ta frön av mina plantor (nästan) för de vill inte bli flera här hos mig. Måste man uttal någon trollformel för att de önskade ska växa och bli stora stora och fina? Jag kunde inte ens få fram mer än sju styck tagetes av hundra sådda frön!
    Jag njuter av text och bild - som vanligt! Tack för det herr och fru Ranten.
    Eva

    SvarSlett
    Svar
    1. Huff og huff! Jeg har sådd veldig mye i perioder, men litt mindre de siste årene. Jeg har et eget rom i kjelleren med lys og undervarme :) Det er et deilig sted å sitte på nyåret, inne i alt det grønne mens det snør ute. Men frøene jeg høster nå skal jeg gi vekk til andre, som det lokale hagelaget og andre foreninger jeg er med i. Så får jeg håpe frøene spirer hos dem som sår dem :)
      Alt vel til deg Eva!

      Slett
  9. Liljor och Primula kan man inte ha för många av! Mina favoriter.
    Ang rosor: NÄ. Det går inte att familjen Ranten inte har parfymerat sin trädgård;)))!/Anja

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja jeg må nok plante peoner og noen roser :) I kveld var hagen fylt av deilig duft fra kaprifoler. De vokser vill ute i skogen og vil nok gjerne inn i hagen de også :)

      Slett
  10. Vackra Liljor!! väntar på att mina ska slå ut.
    Ha de bra
    Mariana

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk :) Her er noen avblomstret, andre står i full flor og atter andre står full i knopper og venter på varmere dager. Vi nyter! Alt vel til deg også Mariana!

      Slett
  11. Vakkert! Gentiana hexaphylla er helt uvirkelig! Planter venter på deg :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja den er lekker :) Vokser i steinbedet. Så flott! Jeg var usikker på om du hadde fått eposten :) Ringer deg!

      Slett
  12. Gode billeder af dine smukke blomster.
    Hvor er dine prikkede liljer dog smukke. Sådan nogen kunne jeg godt tænke mig i min have.
    Tak for kigget.
    Ha´ en god aften.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takker :) Ja jeg skal legge ut navnet når jeg finner det igjen, hvor jeg nå kan ha forlagt det :) God kveld til deg også!

      Slett
  13. Å så glad for at jeg fant denne nydelige bloggen!Så masse flotte bilder,liljer er vakre.Primula vialii også,men den har jeg ikke lykkes med i min hyttehage!Kikker nok innom igjen!God søndag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for rosen :) Det inspirerer til fortsatt blogging :) Hyggelig at du vil følge oss videre og velkommen tilbake!

      Slett