søndag 22. juli 2012


Feriemodusen har fylt kropp og sjel.


Men nå banker hverdagen på døren og vil inn. Regn og ruskevær har jaget oss inn i hus, og det er egentlig godt, med en litt lat dag innomhus før jobbemoduset kobles inn igjen for alvor. Til tross for at hagens innvånere på rot har hatt en tøff dag. Det tar vi fatt i når overgartneren igjen blir i godlune.

Vi har hatt deilige dager på rorbu på fiskeværet Bud på Mørekysten. Her har vi kombinert havfiske med vakker natur, ekte fiskeværssjarm med bylivet i Molde.

Og vi har kjørt den mest spektakulære strekningen av Atlanterhavsveien. Ikke vanskelig å komme i feriemodus her.

Anthemis arvensis?

Denne gangen var det familie som sto i fokus, så ingen innlagte hagebesøk, men vakker natur, en spennende sommerfugl og litt blomster i guds frie natur.
Zygaena filipendulae


Sjekk denne fantastiske sandstranden! Dessverre ikke badetemperatur verken på land eller i vann. Men en spennende plante som vokste helt nede på stranden. Kanskje du har et navn å dele med meg?
 Farstadstranda
Strandarve, Honckenya peploides
Eller hva med denne pussige tingen her?! Ikke vet jeg, men den var det flere av. Kråkebolle? Tja.. Kanskje ikke? Kom med innspill!


Og neste år må vi vel klare å komme oss nordover?
Krykkje (Rissa tridactyla)
Fortsatt god sommer til dere alle!











20 kommentarer:

  1. Herlige feriebilder og flott natur! Jeg har alltid ønsket meg en rorbuferie!

    Ønsker deg en ny fin uke! Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja vi blir ikke lei havet selv om vi har utsikt til det hver dag hele året :) Men vi ligger jo tross alt litt mere i skjul enn Bud, hvor storhavet sto rett på like utenfor moloen. Noen dager ble vi regelrett dusjet og skyldt inn i havnen igjen :)

      Slett
  2. Tak for dine gode billeder af den smukke natur.
    Ha´en god søndag aften.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja naturen var storslått. Vi trenger i grunnen ikke å reise så langt som dette for å oppleve fjell og fjorder :)

      Slett
  3. Flotte bilder fra ferien. Det er så mye fin natur i Norge, at det er mange steder jeg gjerne skulle ha vært ser jeg. Ha en fin uke!

    SvarSlett
    Svar
    1. Vi elsker å loffe litt rundt i gamlelandet i ferien :) Du får begynne et sted? Bergen kanskje?!

      Slett
  4. Det ser ut til at du har hatt en fin ferie. Strandplanten kan være Strandarve, Honckenya peploides.
    Du trenger ikke vanne i hagen i dag i allefall. I natt var det litt ruskete, med nedbørsrekord og vind. Sør-vesten tar vel kanskje ikke så gale hos dere?
    Håper det blir litt bedre uti uken!

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg tror ganske sikkert at du har rett navn på blomsten :) Nei nå har vi fått sinnsyke mengder med vann og kan gjerne gå inn i en ørkenperiode for en måneds tid :)Her herjer vinden uansett retning.. Vi er optimister!

      Slett
  5. Vel overstått, ser ut til å ha vore ein flott ferie! Ei veke igjen til kvardagen er her for oss, håpar veret tar seg litt opp slik at det går an å nyte hagen litt i den tida. Det ser ut som ei slagmark der ute etter gårsdagens uvær, eg har nesten ikkje orka å gå ut i dag. Sukk. Eg håpar at riddersporane på mirakuløst vis skal reise seg igjen men det er vel ikkje særlig sannsynlig.

    SvarSlett
    Svar
    1. Skal det ikke bli litte gran bedre ut i uken da?! Jeg kan love at jeg ikke orker å gå ut i hagen i dag. Det er nok med et glimt ut vinduet.. Alt ligger flatt. Flotte riddersporer og hjelmer er fullstendig raserte. Nei nå blir det "klippe klippe sa kjerringa"

      Slett
  6. Ja, er det ikke flott på Bud? Vi var innom der på vei nordover, men overnattet ikke. Blandaball måtte vi uansett unne oss :) Vi gikk forbi atlanterhavsveien med båt, og passerte under et par broer der. Kanskje mens dere kjørte over? Hvem vet ;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Onsdag eller torsdag? Jeg tror nesten at vi hadde for fint vært når det gjelder Atlanterhavsveien :) jeg kan tenke meg at den er heftig i storm?!

      Slett
  7. Ett vackert ställe!!
    Har ingen aning om vad det är för något.
    Ha en fortsatt skön sommar
    Mariana

    SvarSlett
  8. Takk Mariana :) Jeg har akkurat besøkt bloggen din, og her var du hos meg :) Når solen titter fram igjen skal jeg gå ut og rydde etter uværets herjinger, legge det bak meg og nyte det som fortsatt blomstrer! Alt godt til deg!

    SvarSlett
  9. Så kjekt at du har fått deg blogg! Skal legge meg som følgar med ein gong. Ha ein fin sommar vidare :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Heisan Torill! Hyggelig :) Nå har jeg lagt meg som følger hos deg også :) Kos deg med nurket!

      Slett
  10. Vilka förföriskt vackra bilder från en underbar natur. Pastorala vyer från fiskebyn och mäktiga från bron! Sandstranden helt underbar men, jag tror att det är kallt i vattnet?/Anja

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja jeg elsker å være helt ute i havgapet :) Da er jeg lykkelig tilstede. Vi vasset :) Det fristet ikke til å dyppe nedi mere av kroppen. For å si det slik :)

      Slett
  11. Vilken härlig liten semesterresa ni har gjort och vilka exotiska växter/djur ni har träffat på. Tretåig mås finns bara i ett fåtal exemplar vid den svenska västkusten, Strandnarv finns här, men... vad är det för ett märkligt djur som döljer sig under det vita skalet? Kan det verkligen vara en slags kråkeboll/sjöborre? Om ni får veta det så glöm inte att lägga ut det så vi får vår nyfikenhet stillad.
    Må så gott i Rantenhaven.
    Eva

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk Eva! Vi er som du kanskje har skjønt, mer eller mindre tilstede. I hvertfall på bloggen. Akkurat nå :) Alt godt til deg også!

      Slett