torsdag 16. august 2012


Den varmeste uken i manns minne.


Eller rettere sagt i Fru Rantens minne. Korttidsminne. Inneminne. Minnepinne. Som i dag. Når kroppen har skrudd opp varmen. Så kan andre, som ikke bor i Bergen tenke, at ja dette er nok ønsketenkning og feberfantasier. Men neida! Vi har faktisk hatt godt over 20 varme hver dag. Og her inne sitter Fru Ranten med nedrullete gardiner, feber og en skrekkelig hoste. Puh!
Aner jeg at det skyller en bølge av medlidenhet inn over Rantenhagen? Som kan legge seg som en trøstende dyne rundt Fru Ranten, feie som en svalende vind gjennom huset og som et under jage den hufselige sommerinfluensaen på dør?!

En liten tur utom døren sånn innimellom, snappe med noen frøkapsler idet man passerer.. Knipse noen morgenbilder, når  man nå likevel er her hjemme..

Nå er det dagliljene som løper yr og vill gjennom hagen. Fargerike og full av liv og moro! Hvor er du? Her er jeg? Synger du? Det gjør jeg!

Sommerfuglbusken står på sitt aller beste, høyreist og vakker, står den der oppe. Vinker til dagliljene som farer forbi! Hei! Har du sett noen sommerfugler?! Ikke?

Har sommeren vært for kald? Eller for varm eller kanskje er de akkurat å i naboens hage? Sommerfuglbusken svaier forførende i vinden og venter utålmodig på fargerike gjester. Hvor bliver?

Og mens vi venter på Godot. Nei?
Sommerfuglene!
På gjensyn!

28 kommentarer:

  1. Uff............stakkars deg. Uflaks å verte sjuk no når sommarvarmen kom :( Får håpe der går over fort.
    Nydelig bløming hos deg av alle slag. Sommarfugl buska er så fin. Mi fraus den siste kalde vinteren, men i dag kjøpte eg meg ei ny på salg :)))
    God bedring !!!
    Så ein bli frisk KLEM :D

    SvarSlett
    Svar
    1. Akk ja. Jeg kan ikke si annet enn at det er godt med litt gran medlidenhet :) Det varmer et lite hagehjerte!

      Slett
  2. Nej, men stackars du som är sjuk nu......
    Hoppas verkligen du blir frisk jättefort så du kan vara ute och njuta av din vara blommande Dagliljor.

    Krya på dig!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk :) Som du sikkert har skjønt så var jeg akkurat så passe selvmedliden at jeg var ute etter litt trøst..

      Slett
  3. God bedring til den syke!Veldig fine blomsterbilder!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk Asbjørg! Jeg har vært inne på siden din og kost meg med synet av rips og stikkelsbær :)

      Slett
  4. Mycket vackert!!
    Krya på dej
    Mariana

    SvarSlett
  5. Auda! Bra du får en liten tur ut til dagliljene innimellom....
    Når du sier det, så har det ikke vært mye sommerfugler å se! Ikke så rart, kanskje. Men bier, humler og blomsterfluer mysser det av.

    SvarSlett
    Svar
    1. Kanskje Hr Admiral kommer når plommene er modne?! En og annen slenger av disse gulgrønne har vært innom..

      Slett
  6. "Noen morgenbilder innimellom" er ikke hvilke som helst bilder hos Ranten.
    Når du stikker innom denne bloggen så vet du at det venter deg noe vakkert.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja Du Martin altså.. Fru Ranten er svak for smiger og rødmer kledelig :)

      Slett
  7. Huff da, det er jo ikke nå du skal ha influensa! Det er i januar det ;-) God bedring til deg, håper du snart blir frisk. Dagliljene var så nydelige alle sammen, og sommerfuglbusken likeså. Jeg sådde sommerfuglbusk i fjor, og nå står de fulle av knopper. Morsomt med augusthagen også! Ha en flott dag likevel til tross for sykdom :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja når jeg nå har gjordt dette unna på sommeren så er det vel rett og rimelig at jeg slipper unna til vinteren?!

      Slett
  8. god bedring, får håpe det blir litt finver igjen til du er frisk att! Har ikkje sett så mykje sommarfuglar i år eg heller, men litt har det vore. Kålsommarfuglen har i alle fall vore på brokkolien i kjøkkenhagen, der er det fullt av larvar no...

    SvarSlett
    Svar
    1. Det viktigste nå er vel å bli i tipp topp form til Forumtreffet neste helg :) Og det skal jeg nok klare!

      Slett
  9. Nydelige dagliljer! Det har jeg absolutt for lite av. Sommerfuglbusken blomstrer her også, men det er ikke mange sommerfugler hos meg heller.
    Sommerinfluensa er noe skitt. Jeg hadde det i juli. Jeg er bra igjen nå, men syns både forkjølelse og influensa henger lengre i om sommeren.
    God helg og god bedring!

    SvarSlett
    Svar
    1. Alle dagliljene mine kommer fra Magnus på Askøy. De skal deles til neste år så kanskje du må komme innom en tur da?! Jeg jobber med å finne navn på dem, men det er ingen enkel jobb..

      Slett
  10. God bedring! Og flotte bileter. Ha ei fin helg, med regn sannsynlegvis.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk takk :) Skal det ikke bli bra igjen på søndagen?!

      Slett
  11. Rigtig god bedring.
    Tak for de gode billeder af dine smukke blomster.
    Ha` en dejlig aften.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk til deg Landbohagen. Med så mye hyggelige hilsener så følt jeg meg straks litt bedre :)

      Slett
  12. Så fantastisk flotte dagliljer!

    Håper du føler deg bedre. God klem

    SvarSlett
  13. Nydelige bilder av de vakreste planter, som alltid i Rantenhagen. Sommerfuglbusken er en drøm. Håper gruffet har sluppet taket, god bedring til deg.

    SvarSlett
  14. Jeg ønsker meg en sommerfuglbusk, synes de er så vakre. Har sett veldig lite sommerfugler i år, det bekymrer meg. Lurer på hvorfor og håper de kommer sterkere tilbake neste sommer. Vi pleier ellers å ha fullt av sommerfugler i Lavendelblomstene våre, men i år har det vært så få. Savner dem virkelig.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det blir ikke helt det samme med en sommerfuglbusk, når det ikke er en eneste sommerfugl i den.. Jeg tror det er den etter forholdene, kalde sommeren vi har hatt her i Bergen. Vi får håpe det blir mange til neste år :)

      Slett