onsdag 29. august 2012


Runde, rare rulle rusk

Neida, vi har ikke rapset rips på Ipsens busk. For ripsene de spiste fuglene opp mens vi var på ferie.  Nå er det de modne frukters tid som er i anmarsj. Epler. Plommer. Hasselnøtter. Rogn. Ikke de store avlingene i år, for når frukttrærne sto i all sin blomsterprakt var det kaldt og ikke et innsekt i sikte. Heldigvis har sol og varme gjestet andre steder i landet og butikkene kan by på deilige saftige søte plommer.
 


Men disse er fra hagen!
Og nå trenger det seg fram et vers fra barndommen, men hvem som har skrevet dette vet jeg ikke.
"Hvis du eier tusen plommer, kan du leve hele året.
Er det hull i dine lommer, kan du klø deg selv på låret.
Jeg har verken tusen plommer eller hull i mine lommer.
Jeg har bare godt humør og kan klø meg når det klør
."
Chelone obliqua - Duehode
 
Kanskje en velkomsthilsen til  de 5 nye følgerne av Rantenhagen?
Velkommen til dere!
Potentilla
Det merkes at dagene er kortere og det gjelder å skynde seg hjem for å nyte noen timer i hagen. Jeg deler noen glimt fra hagen, og regner med at vi kommer til å se mer til hverandre nå når høststormene ligger på lur der ute i havet.
Aconitum hemsleyanum "Red Wine"
Aconitum alboviolaceum
Fremdeles er det blomstring og liv og røre i hagen. Mange Aconitum kommer seint men godt. En har fått besøk av noen av hagens mer uønskede gjester. Har du sett på maken til farge?! Det har ikke jeg. Før nå. Snakker meg om å ta farge fra omgivelsene!
Aphidoidea, bladlus
 
 
For dem som har tatt bloggferie kan jeg minne på at vi har et aldri så lite gavedryss her i Rantenhagen. Trekningen er på søndag så det er enda tid til å melde seg på!
Gentiana
 
Og snart sees vi igjen.
 
Sant?


37 kommentarer:

  1. Helt fantastiska bilder!
    Turkosfärgade myggor... har aldrig sett sådana förr men dom var fina :=)

    Ha det gott!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk Helen :) Det er ikke mygg men bladlus som har invadert en stakkers aconitum. Jeg regner med at de har tatt farge av blomstene de har spist. De utvikler vinger når de blir mange, slik at de kan forflytte seg til en ny vertsplante. Urg!

      Slett
  2. Helt sant at vi sees igjen i bloggen din :)

    SvarSlett
  3. Mye vakkert fortsatt i hagen din. Bladlusa er fasinerende, turkis faktisk :)) Har sett svart, hvit, grønn og sånn, men turkis da gitt. Er det sant at de skifter farge etter hva de sitter å suger/spiser eller hva de nå enn gjør?
    Naturen er helt fantastisk, ikke rart vi er fullstendig hekta.
    Ha en nydelig Torsdag.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg ble veldig fasinert og synes de var skikkelig tøffe selv om jeg ikke kan fordra dem i den grønne varianten :)Nei lei blir vi vel ikke med det første :) God torsdag til deg også!

      Slett
  4. Mye fint i Rantenhagen fortsatt ser jeg! De bladlusene var jo en nytelse å se på. Tenk at noe så lite kan ha en sånn fantastisk farge :-)
    Ha en fin dag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja her snakker vi tett på :) Spennende å dykke inn slik.

      Slett
  5. Som vanlig fantastiske bilder på blogginlegget ditt, Ranten! :-D
    Aconitum hemsleyanum "Red Wine"- er det den klatrende aconitumen?
    Verset du refererer til er forresten et barnerim skrevet av Inger Hagerup. Det heter "Tusen plommer" og M.J. Nissen satte melodi til det, bare sånn i tilfelle du ønsket å vite det ;-)

    Ha en fortsatt riktig fin dag Ranten :-D
    Stein

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk Stein :) Ja aconitumen er en klatrer. Det er den hvite også. Den er skikkelig kritthvit :)Takk for infoen om sangen. Det ringte en bjelle når jeg leste svaret ditt :) En god dag til deg også!

      Slett
  6. Avling er avling, om den er stor eller liten! Hos oss er jo alle frukttrea underlagt eit strengt espalieringsregime i fleire år framover så det blir nok ikkje frukt på dei før me er klare til å flytte vidare. Typisk. Men tre gamle epletre inne på småbruket har bra med frukt på, eg gler meg til å plukke, ete, mose og presse! Hassel er det flust med også, men lite nøtter.

    Brukar du rognebæra? Gele eler?

    SvarSlett
    Svar
    1. Alt for lite flink til å bruke rognebærene. Men jeg tenker hvert år at jeg skal fryse ned noen som jeg kan ta opp til fuglene på vinteren. Og plutselig så har noen spist dem :) Men Hr Ranten har laget den lekreste ripsgele. Jum jum! Men vi beiter plommer til magen sier stopp. Og så litt til :)

      Slett
  7. Du är fantastiskt duktig på att ta fina bilder!!
    Har aldrig sett sådana färgglada bladlöss förut.
    Ha de bra
    Mariana

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk Mariana. Nei sant de var artige?!

      Slett
  8. Fantastiske bilder. Blå bladlus, aldri sett før. Ganske fine, men sikkert uønsket. Trosten hadde fest i naboens store plommetre, sikkert 300 hundre fugler. Feter seg opp før sydenturen.

    SvarSlett
    Svar
    1. Joda, de er jo uønsket, men siden de er så spesielle på fargen har jeg vært mere opptatt av å ta bilde enn å fjerne dem :)Vi deler gjerne plommer med sultne fugler som skal fly langt :)

      Slett
  9. Flotte bilder!
    Hos oss er det faktisk ganske mye plommer i år, gode er de også. Ripsbusken vår har sett syk og elendig ut i flere år, så jeg truet med å sage den ned i vår. Det gjorde susen, kanskje hjulpet av litt ekstra gjødsel, den livnet til igjen og gav masse flotte store bær. De delte vi med småfuglene.

    SvarSlett
    Svar
    1. Vi har nok hatt en kombi av kald vår og grundig beskjæring. Trusler om nedskjæring pleier å hjelpe :) Gjødsel pleier jo heller ikke å gjøre vondt :)

      Slett
  10. Sånne bladlus vil jeg også ha...!!!

    SvarSlett
    Svar
    1. Noffelbladlus :) Jeg tror ikke egentlig at du har lyst på dem, men om du insisterer så kan jeg sende noen i posten?!

      Slett
  11. Wow, vakre bilder, og turkise lus da gitt! Det har jeg aldri sett før, så er det ny mote? :)
    Den Aconitum `Red Wine`, om du skulle være så heldig å få frø av dem, kunne jeg godt tenkt meg noen bittesmå :) Ønsker deg en kjempefin helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Skal prøve å huske det med frøene, men som regel rekker de ikke å bli modne. Siste nye i Bergen :) God helg til deg også :)

      Slett
  12. Hvor er det dog gode billeder af både blomster og insekter.
    Sneglen er også godt fanget.
    Tak for kigget.
    Ha´ en dejlig aften.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja de sneglene var litt morsomme. Dobbeldekker :)

      Slett
  13. Dikt, plommer, epler, søte verselinjer og flotte macrobilder. Flotte innlegg og moro med gaver :-) . Trodde jeg hadde meldt meg på, men finner ikke de eldste kommentarene hos deg. Sier jo litt om min datakunnakap. God helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Marianne! Ville du melde deg på gavedrysset? D akan du legge inn en kommentar i innlegget under :) Spør om du lurer på noe! God helg til deg også :)

      Slett
  14. Jag har väl aldrig sett på maken - blå bladlöss! Så dekorativa att man nästan skulle önska sig några. Ett par stycken på mina höga blå Agastache, färgmatchat och vackert. Kan Rantenfrun vara snild och skicka ett par!
    En underbar helg önskar jag er båda.
    Eva

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har vært ute og meddelt ditt ønske og en liten koloni med vinger har begynt den lange flyturen til Sverige! Mulig at de får problemer med fjellovergangenen, så da må du nok eventuelt ta til takke med de gode gamle grønne :)Selv om det selvfølgelig ikke er den samme festen over dem.. Det var ellers ikke så mye blå blomster igjen.. God lun høsthelg til deg fra oss i Rantenhagen!

      Slett
  15. Du har så utrolig mange kule og morsomme blomster=) Håper du får ei fin helg=) Vibeke

    SvarSlett
  16. Endelig fikk jeg lagt meg til som følger av bloggen din. Det har jeg forsøkt flere ganger uten å få det til=)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Vibeke! Takk for rosen :) Hyggelig at du vil følge oss her i Rantenhagen, men jeg tror dessverre ikke at du gar klart å legge deg til som følger denne gangen heller. Prøv igjen!

      Slett
  17. Jau då vi sjåast igjen:)
    For ein nydelig biletserie du har lagt ut her. Bladlus bileta var virkelig spesielle og flotte å sjå på. Ikkje så..... kjekke å ha besøk av:)
    Støypefatet ditt har du vore heldig med, det var flott!!! og ekstra delikat med egen produsert frukt i. Her hos meg er det store mengder med både epler og plommer. Vi har tynna ut mykje men det heng tungt i trea likevel. Deilig å sette tennene i slike godbitar og også til baking,sylting og safting:)
    Ha fortsatt ei supergod helg.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei MarJE! Ja vi får tro at de blå lusene gjør hverken mer eller mindre skade enn de grønne? Men det hjelper at de har utseende med seg da :) Vi drømmer om et pæretre! Alle trærene her er veldig gamle og kunne med fordel vært skiftet ut.. men det har vi ikke helt hjerte til. Enda. Jeg tenker det blir eplekake i helgen :)

      Slett
  18. Nydelige bilder som alltid! Jeg koser meg alltid skikkelig "her inne"

    Ute på øyen hos meg har vi århundrets beste eplehøst! Enormt mange store, flotte epler uten en svart prikk! Kanskje det har vært for kaldt for sykdom etc?

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk Gry :) Hyggelig at du er tilbake på eteren! Her blåser eplene ofte av lenge før de er modne, men sånn er det å bo på en litten hylle over sjøen :) God helg!

      Slett
  19. For noen FASNTASTISKE bilder du tar!! Jeg må visst legge meg til som følger her jeg også, her var det flott å være =)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei! Velkommen til Rantenhagen og veldig hyggelig at du vil følge oss vider framover!

      Slett