torsdag 6. september 2012


Det store våte grå.



Neida. Ikke en elefant som bader, men høst i Bergen by. Prøv det den som vil… Høstværet er en av disse tingen i livet som du virkelig kan stole på. Det svikter aldri.
Andre høstlige aktiviteter planlegges. Vi må bestille ved. Hengekøyen og parasollene skal i hus for vinteren. Vel og merke dersom vi klarer å tørke dem mens de fremdeles befinner seg der ute.
Malva
Det er jo mange hyggelige aktiviteter som kan bedrives inne, så som ellevill netthandel av blomsterløk. Joda høsten er slettes ikke så ille. Vi fyrer i ovnen, tenner stearinlys og har alt begynt å glede oss til vårens blomstring. Alle de nyinnflyttede. Blomstene som har kommet til i løpet av sommeren. De som skal blomstre for første gang. Neste vår.
Rhodochiton atrosanguineum
Selvfølgelig skal vi glede oss over dagen i dag. Også. Vel, i går da.. For da hadde oppholdsvær i flere timer. Her er noe av det som lever og ånder der ute i Rantenhagen. Akkurat nå.
 Sanguisorba albiflora
Den lekre gule Clematisen, akk så vakker, har blomstret for første gang. Først med en testpilot som ikke ble oppdaget før den hadde gått i frø, så med en forventningens knopp som gjorde seg kostbar i en pinefull uendelighet. Og så plutselig lyste det gullgult mellom regnbygene.
 
Ble du litt forelsket du også?!
Clematis 'Korean Beauty'
De vakre liljene. Deilig fargerik og om mulig enda vakrere med høstregn i krøllene. Og atter en gang kan Fru Ranten konstatere at livet er herlig og selv en regnvåt høsthage har sine gleder å by på.
Lilium 'Black Beauty'
 

Og så kryper tobente og firbente i samlet tropp opp i puter og pledd i sofaen.
 
 
Og høstkoser seg.
Inne




32 kommentarer:

  1. Den klematisen var skikkelig fin! Høstlig vær i Sandefjord også i dag.

    SvarSlett
    Svar
    1. Klematisen kom som en gave fra en god hagevenninne som hadde sådd denne sist sommer :)Veldig gledelig at den kom med blomster i år. Og ekstra koselig at den er en gave. (Takk til deg Elly!)Nå tror jeg at høsten har inntatt det meste av landet?

      Slett
  2. Nydelige blomster fortsatt hos deg! Høsten kom hit i dag også, så nå fyres det i ovnen her også. Vi ble ferdige med ved sist helg, og det er deilig å tenke på at den nå står og tørker inne i garasjen. Får håpe du får noe fint vær så du slipper å holde på med ved i regnvær.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er jo deilig da, med fyr i ovnen og regn og vind der ute rundt hushjørnet?!

      Slett
  3. Ja, dette er ypperlig vær for innekos. Her er veden allerede kommet i kjelleren. Vi har hugget og kløyvet den selv. Den er testet i dag, og den fungerer heldigvis utmerket.
    Min Black Beauty har også begynt å blomstre nå, og den er heldigvis forbausende upåvirket av været.

    SvarSlett
    Svar
    1. Så flinke dere har vært da! Vi har jo masse ved på rot.. Men det hender at vi prioriterer å gjøre andre ting enn å felle trær... Ja akkurat denne liljen er flott også i regn. Men den rekker ikke alltid å blomstre her hos meg.

      Slett
  4. Hei!
    Først må jeg takke for boka, som kom i posten i går! Kjempe flott - sønnen i huset kastet seg over den med en gang.

    Ja, høsten er kommet og mye skal gjøres. Jeg er enda ikke helt sikker på at jeg skal ta høsten innover meg, så jeg holder stadig på i hagen. Nå er det snart høstløk tid, og opprydding

    Kos deg og nyt dagene. Og ja, jeg er forelsket :)) Klem Vivi

    SvarSlett
    Svar
    1. Kjekt at boken falt i smak :) Du får se på biblioteket om de ikke har Lille Otto kjeder seg til utlån?! ja sånn forelskelse har en tendens til å smitte over :)

      Slett
  5. Hei!
    Gjett kva som kom i posten i dag.....jau ei flott bok. Tusen takk!!!

    Nydelige bilde du har teke. Du er veldig flink med kameraet. Klematisen....kjempeforelska!!!!
    Ha en finfin kveld.
    Klem frå meg.

    SvarSlett
    Svar
    1. Bare hyggelig. Den var ærlig vunnet :) Takk for ros. Jef tenker kunsten er, som jeg har nevnt tidligere, å ta hundre bilder og slette nittiåtte.. eller der omkring :)

      Slett
  6. Takk, jeg har ventet i flere år på at Koreaklematisen skal blomstre. Diger og bladrik er den blitt, men blomstre, nei!
    Men ellevill løkhandling på nett er gøy :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jammen har jeg vært heldig som slapp å vente så lenge. Denne står i en stor urne i en lun vestvendt krok. Ellevill løkhandel er en av favorittsyslene her i huset :)

      Slett
  7. Nydelige blomster(bilder) du viser!

    SvarSlett
  8. Mye fint, men på bilde nr 3, er det en hvit blodtopp? Og skjønnheten Korean Beauty er den selvsådd? Sådde i fjor, men ikke en eneste spire er å se i den potta, hmmm, en skal vel ikke lykkes med alt heller.
    Ha ei flott helg.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja det er det, Sanguisorba albiflora mener jeg :) Klematisen er sådd, men av en hagevenninne. Jeg var bare heldig og fikke en plante :) God helg til deg også!

      Slett
  9. Wow!
    Jeg er ikke den flittigeste på å kommentere akkurat, leser ofte bloggen din fra sengen på Iphonen og der er kommentering så pes, men nå måtte jeg bare.

    Wow for et bilde av dansende humle! Alle dine bilder er jo fantastiske, men den var eksepsjonell.

    God helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk Anne! Veldig hyggelig at du sier det :)Inspirerende! Vi får vel legge oss i selene og finne en god kandidat til den nye konkurransen din på moseplassen?!

      Slett
  10. Nydelige bilder Ranten!
    Likte spesielt den lysegule klematisen! Yndig & våt.

    Sjekk ut dagens Blomsterstjerne innlegg
    Du har nemlig stukket av med en superpremie hos Blomsterstjernen!
    Gratulerer ;)

    B★

    SvarSlett
    Svar
    1. Aiai! Jeg tenker du er min lykkeblomsterstjerne :) Happy happy! jeg sender epost :)

      Slett
  11. Helt fantastiska bilder!!!
    Om jag förstår dej så har du börjat plocka in växter inför vintern,det ska jag med snart, men har börjat förbereda för nergrävning av dom krukade buskarna som ska vinterförvaras ute.
    Trevlig helg
    Mariana

    SvarSlett
    Svar
    1. Alltid noe å rydde og ordne for vinteren :) Jeg plukker kun inn frø, ikke planter. de får klare se så godt de kan der ute i vinteren. Det må legges til at jeg bor kystnært og i en mild klimasone så med god drenering er det håp for litt forskjellig der ute :) God helg til deg også Mariana!

      Slett
  12. Vilka alldeles underbara bilder bästa fru RAnten! Du får då den äckligaste insekten se ut som ett attraktivt husdjur;)))!/ANja

    SvarSlett
    Svar
    1. Og Hr Ranten stemte i med at "akkurat sånn er det"! En god beskrivelse :)

      Slett
  13. Tusen takk for boka som kom i går! Jenta var strålande fornøyd med post, og nesten meir imponert over fin innpakning og kort enn sjølve boka - er det ikkje typisk. Raude hjerteklistremerker, tydelig at du eit kva dei likar, småjentene! Boka er kjempeartig, sjølv om kokken/faren i huset var litt skeptisk til den gaffelen i magen...

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er som jeg sier til barnebarna når vi leser den; Sånn gjør vi vel ikke?! Og så sier vi neeei i kor...Det må jo være litt stil over pakkingen :)

      Slett
  14. Ja, heldigvis det er fremdeles noe å glede seg over. Og plutselig stikker solen nesten frem!! Men da må du holde vakt skal du ha med deg de gløttene.....

    God helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Godt å være gammel speider i sånne tider.. Altid beredt! Det er jo det som er så deilig med egen hage, det er bare å hopp i kalosjene og nytte hvert minutt som byr seg :) God helg Gry!

      Slett
  15. Nå fant jeg bloggen din og hit kommer jeg tilbake flere ganger! Nydelige bilder og så skriver du bra også!
    Håper du har en flott helg!
    Klem fra Nora i Sverige som var så heldig å få frö av Helleborus foetidus av deg:-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Nora! Veldig koselig at du fant Rantenhagen, og ikke minst at du har lagt deg til som følger av bloggen. All ros mottas med takk :) Lykke til med frøene! Håper du får god spiring :)

      Slett
  16. FANTASTISKE billeder igen :-)

    Har aldrig før set hvid sanguisorba - den må jeg have.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk :) Jeg har den i rød, hvit og rosa. Den hvite er en klar favoritt! Så den må du nok ha ja :)

      Slett