tirsdag 25. september 2012


Glade travle dager.


Det har det vært. For Fru Ranten har atter en gang besøkt hagelandet Sverige. For noen hager! Og for en gjestfrihet! Ingen bombe at Fru Ranten allerede har plottet inn 2 hageturer til vårt kjære naboland på neste års kalender. Og bare det å skrive inn i den digitale hverdag gir sitrende forventninger.
Colchicum speciosum
Høstens siste hagetur gikk selvfølgelig til Gøteborg og den årvisse løklørdagen hos Peter Korn. Som alltid flotte foredrag, Peters etter hvert så berømte suppe og sist men ikke minst den deilige følelsen av å være blant likesinnede. Sukk..

Om jeg kjøpte noen løk? Hmmm. Litt ja..
Fordelen med mange av disse botaniske løkene er jo at de er små da.
Og da blir det vel plass til mange?!
 
Som alltid, etter sånne inspirasjonshelger,
så treffer hverdagen Fru Ranten med et BANG! Midt i planeten.
Og det er i grunnen akkurat der, i hagegalaksens stjernestøv at vi innhentes.
Ja nettopp. Av hverdagen.
 
 
 
Cimicifuga simplex 'Brunette'
 
Men den store gleden er at solen smiler ned på oss
og forhåpentligvis skal den følge Fru Ranten rundt på løkutplanting i morgen.
Vi skal vandra saman du og eg..
 
Cyclamen hederifolium
 
Crocus banaticus
 
Raske glimt fra hagens lyspunkt.
Akkurat nå. Med lav gylden høstsol på. Gull.
Og du, vi har hatt rim på marken..
 
Sorbus reducta
 
Hjertelig velkommen til de nye følgerne Luna, Eline og Sigrid.
Håper dere vil trives i Ranenhagen!
 
Euonymus planipes
 

Glade høstdager til deg!


 

 
 
 
 


24 kommentarer:

  1. Så moro å gå på foredrag med Peter Korn! Var dere i hagen hans? Der har jeg aldri värt, men den står med på min laaaaange liste over hager jeg vil besöke. Om du er i Stockholm noen gang så får du gjerne komme hit en tur også. Vår hage er ikke så fin ennå, men det er alltid koselig med besök allikevel (og vi lager god kaffe, ha-ha)
    Gratulerer med lökgevinsten i konkurransen hos Moseplassen! Vi er heldige vi:-)
    Håper du får en flott dag, her i Stockholm bötter det ned idag......nesten som på Vestlandet:-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Løklørdagen begynner alltid med en hagevandring hos Peter :) Begge deler kan anbefales! Takk for invitasjonen :) Plutselig en dag så står jeg der i hagen :) Ja gratulerer til deg også! Jo vi har hatt en strålende dag :)

      Slett
  2. Hagegleder og skjønnhet finner man stort sett overalt, ja,
    både her til lands og ellers.
    Du presenterer mange fine gleder her.
    I fine og varierte farger. (:

    God onsdag!

    SvarSlett
  3. Vakre bilder som alltid. Ja, gratulerer med løkgevinst. Så heldig du er! :-)
    Ha en flott onsdag :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja når man ikke vinner i lotto så er jo løk et godt alternativ?!

      Slett
  4. Jeg er på plass:)
    Mange flotte bilder! Høres bra ut med en Sverigetur og løkdag. Tenker du fikk med deg masse fint. Gratulerer med løkgevinst også. Blir tydeligvis storslått blomstring hos deg til våren.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hyggelig! Nå synger vi kom mai du skjønne milde :)

      Slett
  5. Så fina foton som vanligt!!
    Förstår att du fick med dej en del från Peter Korn!! han är duktig och det är intressant att lyssna på honom.
    Ha det så bra i höstträdgården.
    Mariana

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja jeg har vært med 3 år nå, på løklørdag, og tror jeg ville savnet det om jeg ikke kom meg avgårde :) Alt vel til deg også!

      Slett
  6. Tenker nok det var ein fin tur, sjøl om du gjekk glipp av ei knallhelg her heime!
    Blir dårlig med løkplanting her, min gamle venn bekkenløsninga er tilbake for fullt, så graving og bøying er heilt uaktelt. Kanskje eg klarar å sette Ove i gang med det, men då må eg først samle energi nok til å finne ut kva eg vil ha og kjøpe det. Bra eg skal vere gravid no på hausten og vinteren og ikkje i hagesesongen når det er viktig å vere i full vigør.
    Du får kose deg med plantinga, nye løkar frå Sverige og ikkje minst gevinsten - heldige deg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Joda, jeg har jo fått høre det.. at det var en fantstisk flott helg. Med sol... Du får konsentrere deg om andre spirer denne høsten :) Og ta igjen løkplantingen til neste år :)Alle løkene fra Sverige har kommet i jorden, og premieløkene er vel på vei tenker jeg :) Ja jeg føler meg heldig :)

      Slett
  7. Spennende med hagetur til Sverige! Jeg skulle gjerne vært på besøk i Peter Korns rike.
    Nydelig høstormedrue! Min har åpnet de første blomstene i dag.

    SvarSlett
    Svar
    1. Kanskje du må bli med til neste år?! Høstormendruen kom nok i helgen og den er for tiden den mest populære planten i hagen. En jevn strøm av insekter gjester herligheten :)

      Slett
  8. Så spennende med hagetur til Sverige og Peter Korns hage! Jeg har ennå ikke summet meg til å oppsøke den selv, men en gang..!! :-D
    Min hage ligger nok veldig mange mil unna Peter Korn og Gøteborg- mer bestemt i Värmland- mellom Sunne og Hagfors, men om du er forbi på de kanter en gang er du selvfølgelig hjertelig velkommen! Om noen år har jeg kanskje klart å lage noe som minner litt om en hage :-) Men så frodig som din hage får jeg den nok aldri.
    Ha en riktig fin dag.
    Stein

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja nå må du få fingen ut! Neste år er det bare å stille?! Du skal se vi tar deg på ordet og popper innom en vakker dag :) Frodig og frodig. Det gjelder å finne den rette fotovinkelen ;)Fortsatt god uke til deg Stein!

      Slett
  9. Litt av en tur tenker jeg :) Kunne trengt litt hagepåfyll om dagen, her henger det meste. Ha finfine høstdager.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er veldig kjekt å høre på spennende fordrag med store hagekapasiter fra den store verden :) Fin høst til deg også :)

      Slett
  10. Det høyrest aldeles trivelig ut med hagetur til Sverige....spennandes.
    Bilda dine er fantastisk flotte....og Ormedrua fantastisk flott!!!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja sant! Kan anbefales! Ormedrue er en ekte høsthage dronning :)

      Slett
  11. Flotte bilder som vanlig :-) Gøteborg skal jeg sannelig ta meg en tur til, lenge siden sist. Peter Korn har jeg ikke hørt om tidligere.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Vigdis! Nå har jeg lagt til link på navnet til Peter, så kan du gå inn på siden hans og lese?! Ellers så kan Gøteborgs botaniske hage anbefales på det varmeste! Veldig flott!

      Slett
  12. Fina bilder som vanligt söta fru Ranten!
    Hoppas verkligen att vi får tillfälle att träffas irl nästa år och att vi, här på den svenska Västkusten, äntligen får en riktig sommar!
    /Anja

    SvarSlett
    Svar
    1. Da krysser vi finger og tær for det :)

      Slett