lørdag 15. september 2012


Høstlig og hustrig i septemberhagen.

 

Så gjelder det å smette ut mellom regnbygene.
Snapp snapp så var våt stemning fanget av kamera.
Snapp snapp så har vi plukket en duggfrisk plomme. Sånn rett fra treet.
Mmmmm… Ikke så mange i år, men de vi finner er store og deilige.
Mmmmm..
 
 
 
Euonymus planipes

Litt har  vi fremdeles å by på i Rantenhagen.
Men det lakker og lir. Det føles som om det har skjedd over natten.
Men vi vet nok bedre. Kanskje har vi lukket øynene for akkurat det.
At sommeren er slutt. Definitivt.
For i år.
Acer palmatum atropurpureum
Impatiens Milo
 
Parochetus communis
 
Modne nøtter, bær og frukter har lokket ekornet tilbake i Rantenhagen.
Alltid hyggelig. Synes vi. Ingen bilder.  Her er det salto i grenseland mot jungelen der ute. En grein som svinger. Lauget som rasler. Noen løper over plenen.
Buskehalen røper deg!

Sorbus koehneana
 
I morgen er det ut og plante løk. Regn eller ikke.
Vårens gleder forberedes nå.
 
 

Jeg trenger hjelp av deg. Godeste hagebloggvenn!
Jeg har en navnløs Aconitum. Veldig pen! Blomstrer akkurat nå,
 altså en av de sene. Kanskje 60 cm? Tror nok den kan nå større høyder med en god sommer i bunnen?! Kom med forslag!
Aconitum sp
 

Regn


En er en, og to er to
Vi hopper i vann,
vi triller i sand.
Sikk, sakk
Vi drypper på tak,
tikk, takk
det regner i dag.
Regn, regn, regn, regn,
øsende regn,
pøsende regn
Regn, regn, regn, regn,
Deilig og vått,
deilig og rått!
En er en, og to er to-
Vi hopper i vann,
vi triller i sand.
Sikk, sakk,
vi drypper på tak,
tikk, takk,
det regner i dag.
Av Sigbjørn Obstfelder
Og sist men ikke minst ønsker vi Mandelhjärta og Underberget
 velkommen til Rantenhagen!
 
 
God vakker høsthelg!
Til deg!



 
 

34 kommentarer:

  1. Underbara bilder, som vanligt, fru Ranten!
    Hoppas att din Löklördag blir jättefin! Kanske ses vi på våren når Peter kanske återupptar Nördlördagen;)))!/Anja

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk Anja :) Vi var der i våres, jeg og mine gode hagevenninner, og ikke umulig at vi kommer til neste år også :) Det ga mersmak. Så ja, kanskje vi sees da :)Som de nerder vi er :)

      Slett
  2. Hei!
    Så mye fint som holder det gående i hagen din. Håper høsten blir mild og fin, slik at du kan nyte det lenge!
    Må være herlig å kunne plukke seg noen søte plommer. Jeg lurer på om jeg skal sette plommelikør i år, har du prøvd det?

    Løk må vi ha, for da blir våren så fin. Jeg satte mine i dag! Ha en fin kveld. Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. De siste årene har vi invitert ungene i familien på besøk når plommene har vært modne, så da har det vært "rett i kroppen" :) Jeg er glad i plommesyltetøy, men likør hørtes også godt ut :)

      Slett
  3. Så deilig å kunne gå ut i hagen å spise plommer direkte fra trärne. Jeg savner å ha et plommetre! Husker fremdeles hvilke gode plommer mormor og morfar hadde i hagen....for ikke å snakke om hvor godt plommesyltetöy de laget!
    Euonymus planipes; hjelpes meg så lekker den var!! Her skal det googles:-)
    Ha en fortsatt fin helg! Håper du får opphold på löksöndagen din imorgen!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Nora! Som du så på Hagegal så er frøene klar for reise på mandag :)Euonymus, eller beinved som vi kaller den, er veldig flott med alle lyktene sine :) Fine høstfarger får den også :) God helg til deg også!

      Slett
  4. Så nydelige bilder fra din høst hage!
    Min mann kom inn nå med en pose med plommer som han har hentet med hodelykten på , det blåser fælt og han ville redde inn noen, ser ut som det er de plommene du viser her:)
    Ha en fin kveld, klem Hanne

    SvarSlett
    Svar
    1. Dette er et gammelt plommetre som var her når vi flyttet inn. Jeg er ikke helt sikker på navnet. Bra dere fikk reddet plommene! God søndag:)

      Slett
  5. Egne plommer er helt fantastisk deilig :) Og takk for inspirerende innlegg på hageblogger.no - da kom jeg omsider i gang igjen etter 2,5 mnd sommerbloggpause... kanskje noget i overkant lang sommerferie selv til en blogg å være, men pytt. Nå kom jeg egentlig også innom fordi jeg bare MÅ berømme bildene dine - virkelig magiske! Du inspirerer både i bilder og ord :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Alt som kan høstes i egen hage er deilig :) Rett i kroppen! Så hyggelig at du lot deg inspirere :)Takk for gode ord :)

      Slett
  6. Så lekker den Eonymusen var! Hvordan er herdigheten på sånne lekkerbiskener? Nydelige bilder som alltid. Jeg tror at jeg er i litt fornektelse, for jeg vil ikke at sommeren skal være over alt nå... Men det er vel som du sier, at vi lukker øynene og håper på at det ikke er høst. Ha en fin søndag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja beinved er en spennende busk for hagen. Tror dette er den fineste, men det finnes forskjellige. Jeg har sådd en del forskjellige, men de har ikke blomstret enda. Nå begynner det i grunnen å bli vanskelig å fortrenge realitetene.. Det er høst! God søndag :)

      Slett
  7. Nydelige bilder.....og det var jammen mykje fint i hagen enda hos deg både med haustfargar og dei med meir sommarslige følelsar i:)
    Plommer......mmmmmmmmmmm deilige saker å putte i munnen.
    Så koselig med Regn dikt....veldig fint.
    Ha ein super Søndag.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tak MarJE :) Plommer fra hagen er jum jum :)Ja sant det et fint regndikt?! God søndag!

      Slett
  8. Fantastische bilder du tar=) Jeg liker så godt at du har så mange spennende blomster i hagen din=) Det må være en skattejakt å rusle rundt der. Fin søndag til deg. Vibeke

    SvarSlett
    Svar
    1. DU vet, jeg er en skikkleig plantenerd :) Alltid på jakt etter spennende planter! Litt over gjennomsnittet hekta... Men det er jo en fredelig syssel da :) God søndag Vibeke!

      Slett
  9. Vemodig - og litt fint med høsten. Nå kan vi begynne å glede oss til neste år! Og alltid gøy med "ville" dyr i hagen (så lenge det ikke er alle nabolagets katter...)

    SvarSlett
    Svar
    1. Vedmodig fint. Det var godt beskrevet :) Her er det langt mellom kattene, så vi nøyer oss med de to som bor her :) Ekort er hyggelig besøk, og jammen hadde vi ikke to mink som lekte i hagen her forleden. De trodde seg nok usett. Sky som de er.

      Slett
  10. Du har alltid spännande växter som du visar.
    Hoppas du fick lite lök planterar väder!
    Ha de bra
    Mariana

    SvarSlett
    Svar
    1. Så! Der var alle løkene i jorden. Så langt :) Og for å få plass til det ene må man grave opp det andre og så er man igang. Igjen :)

      Slett
  11. woow..underbara bilder :)
    å missa nu inte.....

    B
    L
    O
    G
    G
    P
    A
    R
    T
    Y
    T

    fortsätter...
    redan 86fina bloggar med
    VÄLKOMMEN
    Håkan

    SvarSlett
  12. Lekkert med hvite rognebær! Trodde først det var snøbær, men så la jeg merke til rognebladene.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja de er kjempefine! Jeg har sådd forskjellige, og noen skal få orange bær og noen gule. Vi får se når de begynner å blomstre :) Blir mere en busk enn et tre.

      Slett
  13. Åhhh du, de der plommene så gode ut! Synd jeg bor så langt unna, ellers hadde jeg gått på slang! Heldige du som kan dyrke slikt. Flotte bilder som vanlig, og for å ikke glemme det, takk for velkomsten!
    Vi sees på fredag!

    SvarSlett
    Svar
    1. He he! Vi hadde nok fersket deg :) Vi er klar for løkorgie :)Gleder meg!

      Slett
  14. Så flotte bilder, og morsomt skrevet! Euonymus planipes hadde jo de yndigste blomster? Er det et tre eller en staude? Ekornet er et artig innslag, men dessverre har jeg ikke sett dem her!
    Løkplanting er unnagjort, hvis jeg da ikke skulle være så heldig og vinne noen :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Beinved, som den heter på norsk, er en busk. Ja jeg fikk plantet de som lå på vent, og rett etter at jeg gikk inn så pøste regnet ned. Igjen. Det gjenstår jo å se om vi vinner noen løk ja :)

      Slett
  15. Väldigt vackra bilder!!!
    Jag kan bara gissa på Oktoberstormhatt, men det är förstås alldeles fel!

    Ha det gott!
    /Ruben

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk :) Det er nok ikke oktoberstormhatt. Den har helt andre blomster. Vi får gjette videre :)

      Slett
  16. Ja, det er vel bare å innse at høsten er her. Jeg prøvde også å fortrenge det i lengste laget, men så ble jeg slått av at naturen har begynt å endre farge, og virkeligheten innhentet meg.
    Syns rognen din er så vakker, både bær og blader!
    Ha en fin uke!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja den rognen kan jeg virkelig anbefale! Veldig søt :)God uke til deg også!

      Slett
  17. Det er meldt nær minus her om noen dager, men jeg tror det går bra. Yr sier 3+, så krysser jeg fingrene ;) Vil helst ha en måned til før frosten kommer!

    Herlige glimt fra hagen deres, som alltid :D

    Og du, gratulerer med finaleplassen!

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei jeg får håpe du ikke får frost med det første Anne. Så mange flotte krukker du har ute med blomster i :) Tusen takk :) Vi er veldig glade for å være i finalen :) Nå gjenstår det å se om vi får noen stemmer også :)

      Slett