onsdag 12. september 2012


Og på sett og vis var det slik det hele startet.

Noe mange har fått med seg? Vi snakker konkurranseinstinkt! Ren og pur sådan. Fra dypet av Fru Ranten. Her skal vinnerlykken testes. Igjen! Anne på Moseplassen har atter en gang, og ære være henne for det,  utlyst konkurranse. Og denne gangen spør hun etter min "Favoritt ihøsthagen!" Din også. Selvfølgelig! Men den må du jo selvfølgelig velge selv.

August måned er ikke for høst å regne i denne omgangen, så her må jeg se hva regntung septemberhage har å by på. Min favoritt? Tja.. Jeg ville vel egentlig sagt at det var dagliljene som har sprudlet seg rundt i hagen i ukesvis. Fremdeles holder de koken der ute, men noe redusert er de jo. Vi snakker jo om ekte høstregn som har bøttet ned i usannsynlige mengder. Vel.. ikke uventet da.
Echinacea
Så vi bukker, neier og snur oss i ring. Og hvem finner vi der? Frøken solhatt i frisk vigør og med sitt frekke glimt i øyet.  Mens resten av familien kun har kommet til knoppstadiet så  har denne frøkenen virkelig åpnet opp. Skikkelig fjong?!
Cyclamen hederifolium
Eller hva med bittelille frøken cyclamen?  Fra mørk og regnvåt jord, fra ingenting og så snapp! Der var hun blygt nikkende. Vakker sant?!

Chelone obliqua

Hvem er egentlig vakrest i hagen her? En gjennomgang av siste ukes bilder avslører raskt hva fokuset har vært rettet mot. Er du med? Blomsterfluene. Selvfølgelig! Disse hagens små alver. Med sine yndige små fjes, store dådyrøyne og lekkert ikledd friske farger og dunete pels. Flittig arbeidene. I grasiøse svev før de går inn for landing. I det aller helligste. Aladdins hule. Skattekisten.
Sanguisorba albiflora
Og kamera går mens blomsterfluene danser for åpen sene og Fru Ranten full av beundring visker. Du er så vakker!
Blomsterflue på lilje
Anne frister med rause premier. Høstløk i store mengder og i alle varianter! Om blomsterfluen flyr inn på favorittlisten gjenstår å se, men vi er i hvert fall med. Du da? Kast deg rundt og by på din og hagens utkårede!

Og så venter vi.
I Spenning.



33 kommentarer:

  1. Superlekkre bilder.....den fluga har nok store muligheiter å flyge seg rett til topps :)
    Lykke til!!!

    SvarSlett
  2. Du er utrolig dyktig med kameraet, og tar sylskarpe bilder! Litt misunnelig......:) Har du gått kurs? Jaja, nok om det, tilbake til bildene: Nydelige bilder av vakre skapninger i form av blomsterfluer på blomst! De gjør jo en uvurderlig jobb det ute, i sommerfuglenes fravær! Har du sett sommerfugler i år? Hmmm, hvor er de?
    Du har uansett et skikkelig flott bidrag her, Ranten!
    Ønsker deg lykke til!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ingen fotokurs. Tar du mange nok bilder slumper man til å ta noen gode :)Nei set er smått med sommerfugler i år. Dessverre.. Vi setter vår lit til humler og blomsterfluer :) Og ja, takk :)

      Slett
  3. Burde ligge unna hageblogger på denne tiden, for jeg tåler dårlig lekre bilder av lekre solhatter....(Blir grønn av misunnelse og må-ha begjær.)

    Den hvite Sanguisorba'en var lekker...

    SvarSlett
    Svar
    1. Friste friste! Sanguisorba albiflora har blomstret kronisk i uminnelige tider :) Kan anbefales!

      Slett
  4. For ei frøken. Solhatten er jo helskjønn, sukk. *drømme*

    :))

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg leiter og leiter for å finne navnet hennes :)

      Slett
  5. Nydelige bilder! Blomsterfluene er små skjönne skapelser! Og den Solhatten skal vi bare ikke snakke om.....du har ikke tilfeldigvis navnet på den? :-)
    Lykke til i konkurransen!
    Klem!

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg pleier (stort sett) å ha orden i sysakene, men navnet på akkurat denne se det er vekke. Kanskje det dukker opp igjen?!

      Slett
  6. Veldig flotte bilder du har av blomsterfluene! Og nå skal jeg få tak i den hvite Sanguisorba, har bare to i ande farger. Veldig flott den hvite du har her.
    Lykke til i konkurransen!

    mvh Kathrine

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja den er fin, den hvite :) Jeg har kikket på begge bloggene din. For noen malerier! Helt etter mitt hjerte! Du får gi beskjed om du stiller ut i Bergen! Og mange flotte bilder av blomster, katter og ja!

      Slett
  7. Så flotte bilder! Blomsterfluene ser ut som små smykker. Flott solhatt du hat tatt bilde av. Endelig sprang de ut hos deg også! Ha en fin torsdag :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja det var den ene da :)Men den får til gjengjeld masse oppmerksomhet både i hagen og på det virtuelle planet :)

      Slett
  8. Fantastiska bilder som vanligt!!
    Cyklamen skulle jag vilja ha i trädgården!!! såg en gång en matta av cyklamen under ett buskage i England åhhh vad det var vackert.
    Ha en solig dag
    Mariana

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Mariana! Jeg har Cyklamen under en rhododendron, både hederifolium og coum, så slipper de å få så mye regn i hode.I samme bedet har jeg erythronium, og siden disse blomster på forskjellige tider og knollene ligger i forskjellig dybde i jorden så har dette vært et heldig partnerskap :)

      Slett
  9. Blomsterfluene er velkomne hagegjester. Jeg syns det er så fasinerende når de står nærmest stille i luften.
    Jeg er begeistret for Cyclamen, og har sådd både C. hederifolium og C. coum. Men jeg er fremdeles litt usikker på herdighet og overvintring i vasstrukken vestlandsvinter.Hvor dypt planter du Cyclamenknollene hos deg?

    SvarSlett
    Svar
    1. Når det gjelder Cyclamen så er det som jeg skriver over, lurt å beskytte dem litt mot vinterfukt. Mine står under en rhododendron, andre steder jeg har besøkt i Bergen har de stått under takskjegget på feks en garasje (feks hos Arne Geir om du har vært der) Jeg har de to som du nevner og her har de bodd ute fra dag en. Mine er også selvsådde. Knollene vil helst ligge like i jordskorpen, og legger du dem dypere jobber de seg oppover igjen. Jeg gir som regel mine et lite toppdryss en gang i året.

      Slett
  10. Her var det mange flotte blomster=) Bildene dine er fantastisk fine. Lykke til=) Vibeke

    SvarSlett
  11. Gode og skarpe billeder af blomsterfluerne/ blomster.
    Ønsker dig al mulig held og lykke til.
    Ha` en god aften.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk til deg i Landbohaven! Og en riktig god aften :)

      Slett
  12. Her var det mye fint, ja.
    En hel godtpose...
    Lykke til i konkurransen! (:

    Og du, blomsterfluer er en favoritt her også.
    De er så veldig, veldig søte, rett og slett.
    I tillegg er bildene dine fremragende.
    Du er en god fotograf, som gjengir skjønnheten på en flott måte.

    God kveld videre, der du er!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk Ida :) Jeg oppdager ofte at jeg har fått med en innsekt eller to først når jeg kommer inn og ser på bildene :)

      Slett
  13. Så herlige bilder! :)
    Og blomsterfluene er noen ordentlige linselus! Hos meg også! ;))
    Lykke til i konkurransen!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hyggelig at du kom innom Mandelhjärta :) Jeg tror alle er glad i blomsterfluene. Vakre og helt ufarlige :) Ja det blir, som alltid, spennende med konkurranse!

      Slett
    2. Og hjertelig velkommen som følger av Rantenhagen! Håper du vil trives :)

      Slett
  14. Tusen takk for fin kommentar! =) Du viser selv at du både har en praktfull hage og øyne for detaljer. Flotte bilder! =)

    SvarSlett
  15. Så vakre bilder du har tatt. Lykke til !Anne

    SvarSlett
  16. Wow, vilken skärpa!! Och visst är insekterna vackra!
    Lycka till i tävlingen!
    /Ruben

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja nå får vi bare vente i spenning :)

      Slett