søndag 9. september 2012


Solfylt lilla lykke på søndag

La den rulle litt på tungen og kjenn den deilige smaken av velvære. Søndag har alltid en aura av lyrisk lathet, lett krydret med melankoli fra mandagen der framme. Solfylt. Septemberlyset. Mykt disig med insekter. Varm vind med spor av hav og regnet som er på vei. Vår vei.
Lykkelig. Centaurea bagadensis åpner opp og byr på lilla lilla lilla. For første gang. I dag har jeg har skjønt at de tørre brune knoppene har rommet stor lilla lykke. Se så vakker! Mot sølvfarget bladverk..
Centaurea bagadensis
Colchicum. Rosa og hvit høstlykke. De første som titter fram av mange som er på vei. Opp.
Colchicum
Colchicum
De fleste av hagens innvånere er, om ikke akkurat hjertelig velkommen, likevel spennende når man kommer på en fotolinses avstand. Saksedyr er ikke på favorittlisten til Fru Ranten, og det faktum at de deler en nesegrus begeistring for blomster er ikke å regne som formildende omstendigheter. Men litt (…) stilig var han jo der han ble fersket på malvaen?!
Dermaptera
En dag med solfylt lykke og varmt påfyll går mot kveld.
Sånn på tampen vil jeg ønske 3 nye følgere velkommen. Nora, Viggo og Vigdis.
Hei på dere og god tur inn i Rantenhagen!
 
Drøm søtt



42 kommentarer:

  1. Fantastisk flotte bilder du tar, da!
    Centaurea bagadensis, jeg leste akkurat i Magnar Aspakers bok om de tørre knuppene, som plutselig blomstret! Sånn som hos deg :)
    Ønsker deg en fin uke, uten for mye melankoli....og en ny helg langt der fremme:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja planten kommer fra frø fra Magnar :) Og jeg har selvfølgelig også lest boken. Men tydeligvis ikke godt nok.. Her har de hatt knopper før også, men de har ikke tålt Bergenshøsten så godt og råtnet før de har åpnet seg. Akk ja. Desto større var gleden nå! God mandag :)

      Slett
  2. Vilka fantastiskt vackra bilder du visar.
    Det var även vackra färger på insekten, han passade ihop med blomman :=)
    Ha det bäst!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk Helen. Ja han var litt kjekk der han satt :) Alt vel til deg!

      Slett
  3. Fremdeles mye som skjer i Rantenhagen i september. Nydelige bilder!
    Søndagen ble etterhvert en flott høstdag som ble tilbragt for det meste i hagen. Det var så ubeskrivelig deilig med en pause fra regnet.
    Ha en fin ny uke!

    SvarSlett
    Svar
    1. En skikkelig bonusdag fikk vi. På søndag :) Herlig! Og nå er vi tilbake til normalen... God uke til deg også!

      Slett
  4. Nydelige bilder, ja! Du har fortsatt mye fint å vise frem. Saksedyr står ikke øverst på min liste heller over insekter jeg liker i hagen. Synes de er ekle. Ha en fin mandag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja det ble litt skrekkblandet fryd med det bildet :) God mandag!

      Slett
  5. Takk for velkomsthilsenen!
    Nydelige bilder du har fått til her! Jeg liker insekter, ihvertfall å se på de, mange har helt nydelige farger.
    Ha en flott mandag!
    Klem!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja går man tett på så kommer man inn i en helt annen verden og oppdager stadig nye spennende insekter :) Spennende! God mandag til deg også :)

      Slett
  6. Så flotte makrobilder du tar! Insektenes får jo personlighet. Og gud kor ekkel den flua var i et tidligere innlegg, fantastisk!!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja det var vel skjønnheten og udyret?! Det gjelder å gre fluen med hårene :)

      Slett
  7. Vakre bilder, som vanlig Ranten! :-D
    Det ser ut som hagen din fortsatt blomstrer med mye spennende, selv nå i September!
    Jeg ønsker deg en riktig fin uke!
    Stein

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk Stein :) Ikke allverdens som blomstrer, men vi har et klart fokus på dem det gjelder :) God uke til deg også!

      Slett
  8. Vilken härlig bild på den håriga Humlan!!!!
    Hoppas ni får en riktigt fin vecka nu med sol och sensommarvärme.
    Mariana

    SvarSlett
    Svar
    1. Humlene får man ofte lyst til å stryke over ryggen og muligens klø litt bak øret. Neida, vi gjør det ikke :) Takk det samme; vi tåler vel alle litt mere høstvarme?!

      Slett
  9. Jeg blir like overveldet hver gang over bildene dine.
    Humla mot hvit blomst og flua på rød lilje (forrige innlegg).......
    Knivskarpt og vakkert.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Martin! Takk i like så! Sier nå jeg, som har vært inne på bloggen din. Snart må jeg nok ut og fiske middag jeg også :) Ellers er det jo sånn med foto at så lenge lyset er godt så er alting godt?!

      Slett
  10. til å drukne seg i!! og ligge der og vente på en ny vår. Den kommer før vi får snudd oss.

    SvarSlett
    Svar
    1. Og derimellom er det påske.. Hyggelig at du kom innom Elly! Vi snakkes kanskje snart?!

      Slett
  11. Bildene dine er helt fantastiske, og det er blomstene og. Jeg blir støtt og stadig imponert over alle de morsomme blomstene du har i hagen din=) Vibeke

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk Vibeke :) Ikke all verdens som blomstrere akkurat nå men så får jo de som gjør det den hele og fulle oppmerksomhet :)

      Slett
  12. Ja søndagen ble jo riktig fin etterhvert! Og temperaturen i dag - herlig, herlig. Bare synd regnet ikke kunne holde seg unna. Får håpe ikke vind og regn tar knekken på sjønnhetene dine!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Gry! Ja søndagen den kan godt komme i reprise så snart som mulig:) Vind og regn er en del av livet i Rantenhagen.. Det går vel helst bra :)

      Slett
  13. Fine gleder, også på en mandag. (:

    Takk for at du kikket innom bloggen min,
    og for den hyggelige hilsenen.

    Vi blogges!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Ida! Det gjør vi :) Blogges!

      Slett
  14. Ja, det er mye fint som kommer opp ennå!
    (Saksedyrene/klypedyrene klarer jeg meg fint uten! Grøss)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja avslutter vel ikke hagesesongen riktig enda?! Saksedyrene vil ikke bli savnet om de skulle finne på å flytte til en annen hage... Men så vel er det nok ikke :)

      Slett
  15. Det er kanskje ikke så ille å være insekt når man har så vakre blomster som arbeidsplass :-) Lekre bilder og takk for velkomsthilsen!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Vigdis! Ja det var jo den felles interessen da :) Med oss og alle de som bor der ute i hagen :)

      Slett
  16. Hjelpe meg kor flink du er......Dette inlegget var heilt nydelig!!!!!!!
    Bilda og teksten fantastisk flott.....eg nyt det...har ikkje ord.
    Varm klem frå meg:))

    SvarSlett
    Svar
    1. Veldig hyggelig :) All ros mottas med stor takk :)Takker!

      Slett
  17. Nej tvestjärtar är inte mina favoriter heller och jag vet inte varför. Jag står ut med spindlar, ormar, möss, harkrankar men tvestjärtar är av någon anledning obhagliga. Men det förstås... om man fotograferar den så som Rantenfrun eller Rantenherrn har gjort så är den ju ganska stilig.
    Och den sista bilden kära Rantenfrun - som smält bly, sammet och aprikoser, vansinnigt vakcert!
    Må så gott och hälsa till herr Ranten
    Eva

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er rart med det, at noen insekter synes man ikke om. Ikke er den farlig eller noe heller.. Den var det nok, som med de fleste bildene, fruen som har tatt :)Solnedganger kan man drukne sine sorger i.. Alt vel til deg Eva! Og Hr Ranten hilser :)

      Slett
  18. Hej Ranten!
    Dina insektsbilder är riktigt härliga! Tänk att jag kan nästan få ömhetskänslor för en äcklig tvestjärt när du visar hur 'gullig' den ser ut i din bild;)))!

    Tyvärr kommer jag inte till Peter Korns Löklördag. Jag har inte kunnat anmäla mig därför att jag har varit sjuk halva sommaren. Nu är jag bra igen men har så mycket att ta igen att jag inte hinner åka dit. Synd. Det skulle ha varit så trevligt att få träffa dig.

    /Anja

    SvarSlett
    Svar
    1. Takker Anja :) Jeg tror alle som har sett det bildet tenker det samme :) Det var leit at du ikke skulle til Peter. Hadde vært veldig hyggelig å hilse på! Men vi har det til gode til en annen gang?!

      Slett
  19. Kjempefine bilder du viser og så skriver du så fint! Legger meg til som følger her jeg:-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk for hyggelig kommentar og velkommen som følger av Rantenhagen! Jeg la meg til som følger i den flotte bloggen din også :)

      Slett
  20. Nydelige bilder, herlidg knippe gleder både blomster og insekter. Det saksedyret ja... som georgineeier er jeg litt måteholden til de der, men den var absolutt dekorativ og den "halen" var jo perfekt match til kronbladene.

    Koselig at du er med også på denne konkurransen Ranten, og veldig fint å tenke på at det var konkurransene som fikk deg vippet over i bloggverdenen :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hva kan jeg si annet enn at det var et lykketreff :) Ingen anger å spore her nei :)Saksedyrene har herjet med georginene her også, men det er brunsneglen som har ført til at jeg ikke bryr meg med å ha akkurat denne planten i hagen lenger.. Men de er jo et savn da.

      Slett