tirsdag 2. oktober 2012


Det synger på siste verset

For blomstene. I Rantenhagen. Nå har det striregnet i en uendelig liten evighet. Bøttet på, og det som ikke har blomstret nå må nok vente til neste år og nye muligheter.
Crocus banaticus
Nå kan det være en god tid til å trekke de lange linjene. Tenke høyt. Tenke lavt. Strø ut elleville ideer av overflødighetshornet for så å sortere. Realistisk? Fullstendig urealistisk? Kanskje ikke sånn helt med en gang? Drivhus? Ja, nei eller vet ikke..
Geranium robertianum
 
Elle melle… hvem skal ut? Noen planter som skal ut på det åpne markedet? For hageinteressen er i stadig endring. Noen diller ble det ingenting av, andre baller på seg og når nye høyder. Opp etter bakken, ned etter bakken. Ti tender i nakken.
Geranium assortert
Geranium er en dille som nok må vike til fordel for andre planter, men ikke alle. Noen har alt! Blomster lenge, flotte blader og så er de jo sneglesikre da.

Rudbeckia fulgida
Sånn kan hun surre rundt sin egen hageakse. Fru Ranten. Klar ferdig gå! Så smetter hun ut mellom tette byger, med medbragt underlag for å kunne legge seg ned på surklevåt gressplen, se hagen fra nye vinkler.. Komme tett nok på. Bro bro brille.. Hva med et mummihus i hagen? Hytte i toppen av asken? Sånn kan vi kan drømme hele vinteren!
 Aconitum red wine


Her kommer litt av de som fremdeles blomster. Eller ikke.
Høstlige glimt.
Cimicifuga simplex 'Brunette'
 
 
Utsikt og innsikt
 
 

Og du, ha det så bra du!

 

 


22 kommentarer:

  1. Ja, det er egentlig godt at vi har vinteren, for da har vi pause til å drømme oss bort om alt vi både skulle ha kjøpt og gjort. Geranium er omtrent den enste blomsten/planta som jeg IKKE har hatt dilla på. Jeg synes de er skikkelig fine, men en kan ikke ha alt her i verden/hagen ;-)
    Ha en god natt!

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har vel hatt mellom 80 og 90 forskjellig (sist jeg talte..), men jeg er litt lei den uregjerlige veksten og det at de legger seg ned ut over det hele.. Men noen får bli da :) Og så er det jo mange flotte småvokste sorter :) Fra 5 cm og oppover :)

      Slett
  2. Om nokon skal ut....og andre inn, så er ivertfall bilda dine vidunderlige. Ein nytelse å sjå på.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takker og bukker og snur seg i ring :)

      Slett
  3. Vakkert som alltid fra Rantenhagen. Herlige bilder og herlig formulert :) Men å vrake storkenebb hørtes fryktelig ut, det hadde jeg ikke greid, mens andre derimot.
    Ønsker deg en deilig onsdag, helst med oppholdsvær.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ikke alle! Jeg kan jo vrake 50% og framdeles ha 40 forskjellige igjen :)

      Slett
  4. Diller kommer og går.....men hos meg föles det som at de mest kommer. Det blir flere diller hvert år, men forelöpig har ikke så mange gått over. Men så har jeg jo også den luksusen at jeg fremdeles har plass i hagen, massevis av plass så da får det meste bli her. Men i den takten det går nå så spörs det om det ikke blir fullt snart og rensingen må begynne her også.
    Håper du kan få noen dager med opphold snart så du får litt hagetid för frosten og vinteren kommer.
    Klem!

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er vel litt sånn at man setter mange planter litt midlertidig, og så blir de stående sånn år ut og år inn... Da kan det være litt godt å ruske skikkelig opp av og til :) Det regner så det neasten ikke er til å tro! Men vi har jo den luksusen som følger av å ha hage, at vi kan løpe ut så snart det er litt opphold. 5 minutter her og 5 minutter der :)

      Slett
  5. Vilken utsikt!!
    Men kan tänka mej att det kan blåsa rätt ordentligt!
    Fantastiskt vackra bilder som vanligt.
    Fin variation på Geranium bladen, det är en växt jag gillar mer och mer.
    Ha en bra vecka
    Mariana

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja utsikten er nok det beste med hele Rantenhagen :) Det er deilig med planter med litt variasjon i bladverket, så er de flotte uten blomst også :)God uke til deg også Mariana!

      Slett
  6. Flott blogg og mange knallbra bilder!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk Gunnar :) Du tar jo veldig flotte bilder selv også! Hyggelig at du vil følge oss videre! Velkommen!

      Slett
  7. Regn, regn, regn, regn, øsende regn, pøsende regn....og sånn går no dagan. Nesten et under at du kan vise flotte blomsterbilder fremdeles.
    Nydelig utsikt!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja jeg smetter ut, som sagt.. full fart ut og like for inn igjen :) Ja det er jo nesten utrolig at det er blomster igjen der ute. For et vær! Utsiketen er flott i all slags vær :)

      Slett
  8. Svar
    1. Hei og hyggelig at du kom innom Hagetjelden :)

      Slett
  9. Herlig skrevet som vanlig, og utrolig vakre bilder :) Fine høstblader! Er det sorte bladet også fra Geranium? Det er jo masse varianter, jo! Pssst: Hvis du skulle finne på å høste frø fra Aconitum red wine, så stiller jeg først i køen for å kjøpe av deg!!! Den er bare nydelig!
    Cimicifuga har jeg endelig klart å få tak i, og jeg er overlykkelig og gleder meg sinnsykt til den blir så stor og flott som din!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja det mørke bladet er fra Geranium Victor Reiter jr om jeg ikke tar helt feil. Ikke alltid så lett å se forskjell på disse mørkbladete når de ikke blomstrer. Heller ikke i år har A Red Wine rukket å sette frø. Jeg tror det har skjedd kun en gang.. Så der må jeg nok skuffe deg. Kanskje til neste år?! Høstormedruen bærer også preg av en kjølig sommer, og selv om den nå står i blosmt er den full av knopper som nok ikke får åpnet seg i år...

      Slett
  10. Åhhh, vilka vackra bilder!
    Det blommar fortfarande många vackra växter hos dig. Passa på att njuta innan kylan tar dom och det blir ordentlig höst.

    Ha det bäst!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk Helen :) Ja det er jo en deilig ting med egen hage. Man kan få med de gode stundene nå solen glimter til. Alt godt til deg også :)

      Slett
  11. Hvor er det dog nogen gode billeder du viser.
    Jeg er i gang med at gøre haven ren for sidste gang inden vinteren sætter ind. Jeg håber jeg når at komme igennem HELE haven.
    Tak for kigget.
    Ha´ en dejlig torsdag aften.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk :) Ja om du kommer gjennom hele den hagen din så skal jeg aldri klage over min :) For du har jo virkelig litt å jobbe med så stor og fin hage som du har :)God kveld til deg også!

      Slett