tirsdag 23. oktober 2012


Kortere og kortere

Det blir de nå. Dagene. Ikke mer enn så vidt kommet hjem. Poff! Der kom utelyset på! Det som føler seg fram, og der! Akkurat når lyset er nettopp på den måten. Da kjenner den lille sensoren der inne at nå er det blitt så mørkt at vi trenger litt ekstra lys. Da er det allerede for mørkt til å ta bilder.
Mandag
Jeg rakk en liten runde! Noen bilder, og litt lys inn i krik og krok.
I hodet til Fru Ranten.
 
Crocus banaticus
 
Cyclamen hederifolium
 

Trofast følger han med. Lille Lutten.

 
Som en av de siste. Nå har høsten også kommet til Magnoliaen.
 
Ingen dager er like. Øverst finner du et utsiktsbilde tatt på mandag 22 oktober. Under ser du et bilde tatt på søndag 21. To dager, to verdener.. Utsikten blir vi aldri trøtt på.
Søndag
Alt godt!





26 kommentarer:

  1. Så vakker natur hos deg og flotte bilder

    SvarSlett
    Svar
    1. Hav og himmel er en flott kombinasjon :)

      Slett
  2. Jeg er også så heldig at jeg kan skue ut over havet fra hagen og vinduene. Det er helt utrolig hvor mye det skifter i farger og utseende. Lydene skifter også og er koselig å ha i bakgrunden når man er ute og "hager".

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja en sånn utsikt er under konstant endring og ofte er det sånn at jo dårligere vær jo mer spektakulært blir det :)Ja det er alltid lyd fra havet! Jeg har faktisk tenkt at det kunne være spennende å ta opp lyder fra hagen også :)

      Slett
  3. Den utsikten din er bare så vakker! Tror ikke jeg blir lei av å se den på bilder, nei. Jeg har sådd C. hederifolium flere ganger, men de overlever ikke her dessverre. Jeg synes de er så søte, men jeg får hygge meg med dine i steden. God kveld!

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg er ikke sikke på hva Cyclamen tåler av frost, men jeg har prøvd sorter som har gått ut her også. Jeg tror at fukt kan være ille, så her vokser de under andre trær og busker som feks rhododendron. I andre hager jeg har besøkt har de gjerne stått med en skikkelig toppdressing av grus.

      Slett
  4. For ein fantastisk flott katt! Eg har alltid vore svak for sånne mørkegrå, spesielt dei med grønne auge. Kanskje vår neste må blir ein sånn?

    SvarSlett
    Svar
    1. Lutten er noke en lykkeblanding :) Han kom rekende forbi en høstdag for noen år siden. Redd og utmagret, ca 10 uker gammel. Men han ble fort stuevarm og siden han skjønte at gamlepusen var sjefen så fikk han permanet oppholdstillatelse :) Veldig fin og veldig kosete!

      Slett
  5. Wow, for en udsigt du har! Dit sidste billede er jeg helt fortabt i :-) Så skøn en kat; Norsk Skovkat? Min kat er blandet med Norsk Skovkat og hun har det mest vidunderlige temperament.
    Rigtig god dag :-)
    Kh.
    Rose

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Rose! Hyggelig at du kom innom :) Som du ser av svaret over, så aner vi ikke noe om hvilken katterase som kan være med i denne heldige blandingen. Flott er han!

      Slett
  6. Oj vad vackert!!
    Har köpt Cyklamen som jag längtat efter länge, hoppas min blir lika fin som din.
    Ha en bra dag
    Mariana

    SvarSlett
    Svar
    1. Disse er selvsådd :) Alt vel!

      Slett
  7. Ja, nå blir det fort mørkt om kvelden, og til helgen er det vel slutt på sommertiden også.
    Flott bilde av Lutten!

    SvarSlett
    Svar
    1. Lutten er en skikkelig sjarmør i pels :) Vi får satse på godt vær i helgene.. Så vi får litt lys i hagen og hodet :)

      Slett
  8. Fineste Lutten :) Han må du bloggifisere oftere, litt av en kar det vil jeg si.... Skjønner godt du elsker utsikten din, er det noe jeg savner her jeg bor nå så er det utsikt. Jeg er oppvokst på en fjelltopp, så er nok litt bortskjemt med akkurat det.
    :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja nå har jeg fortalt ham at han har fått en liten fanskare der ute i bloggland :) Ja jeg tør ikke tenke på at jeg må flytte på meg (!) Iiik

      Slett
  9. Svar
    1. Takk hagetjelden :) For dine alltid hyggelige kommentarer!

      Slett
  10. Nydelige utsiktsbilder i begge fargevalørane!!
    Søte små godsaker som blomstrar .....kjekt å nyte siste rest.
    Pusen er skikkelig fin og så kjekt med ein slik mjuk hagevenn.
    Ha ein fin dag :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Her hos oss gjør kattene nytte for seg og fanger unevnelige skadedyr vi ikke ønsker å få i hus. Men de gjør rent bord. Så langt :)

      Slett
  11. "Lutten" minner meg om vår "Gråpus" fra barndommen, og den skal "gjenoppstå" innen et par år.
    Katt er kos.

    SvarSlett
    Svar
    1. Vi hadde 3 katter på det meste :) Det er litt sånn at noen kommer når andre går..

      Slett
  12. Nydelige bilder! Og en übersøt pus, må jeg si! Er det skogskatt? Jeg ser det fortsatt er høstlig i Bergen, eller var det hvitt hos dere også i dag morges? Her var det hvitt, hvitt og kaldt, og min kjære stod opp tidlig og la om dekk til meg! Snille mannen :)
    Ha ei superfin helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Masse snø som lavet ned! Men den ble først liggende i ettermiddag. Regner med at den forsvinner like raskt som den kom :)

      Slett