søndag 18. november 2012


Helg med kontraster

Og sånn er jo denne årstiden. Ingen stor overraskelse altså. Solen har hatt små gjesteopptredener, det har regnet vel og inderlig og overgartneren toppet det hele med skikkelig hagl. Sånn helt på tampen.
 
En av de virkelig store fordelene med hage er jo tilgjengeligheten. Dette at man kan trakke i kalosjene og smette ut mellom bygene. Nyte og nytte det som måtte by seg av oppholdsvær og aller best - solen! Det er ikke så mange minuttene som skal til, for å finne store og små skatter som utrolig nok befinner seg der ute.
 
 

Solen og regnet. Hånd i hånd i dag. Samtidig og hver for seg. Fargerikt eller bare grått i grått. Litt av alt. Sånn har vår helg vært.
Hr Ranten har renset takrenner. Godt han ikke har høydeskrekk?! Fru Ranten har fått de aller siste løkene i jorden. Lilium martagon som har reist fra Canada via England til Norge hvor de videre har reist fra øst til vest for å nå destinasjon Rantenhagen. Nå er det bare å glede seg til neste sommers blomstring.
Helleborus niger
Noen gidder ikke å vente så lenge. De blomstrer like godt på vinteren. Helleborus niger ligger i startgropen med spenstige knopper og ser ut til å leve opp til sitt norske navn. Julerose.
 
Himmel og hav. Blått og grått. Mye og lite.
Sånn er den, den utsikten som vi ikke kan leve uten.
Det var ukens helgegleder i Rantenhagen.
Vi deler hos Vivi!
 
God ny uke!







29 kommentarer:

  1. Været slutter vi ikke å forundre oss over, og fine bilder blir det av alle kontrastene.
    Du har hatt en fin helg ser jeg, og flinke har dere vært også.
    Så koselig hus og hage dere har.

    God kveld og ny uke til deg, Marit.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hyggelig at du kom innom og takk for hyggelig kommentar :) Huset er lite men akkurat passelig for oss :) De var ikke så kravstore på plassen den gangen det ble bygget :) God uke!

      Slett
  2. Det måste vara något alldeles speciellt att leva så nära havet och få följa alla dess skiftningar i färg och form, och alla dess humörsvängningar från svartögt raseri till milda leende dagrar. Från skummande vågtoppar till spegelblankt salsgolv. Att ni inte kan leva utan den utsikten förstår jag alltför väl!
    borde inte herr Ranten ha någon slags säkerhetslina eller är det möjligtvis så att höjden är en synvilla? Jag får i alla fall svindel!
    En god ny vecka önskar jag er i Rantenhagen.
    Kram från Eva

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja jeg er vokst opp med utsikt til sjøen og har alltid savnet det når jeg har bodd uten. Så vi skal klore oss fast :) Her på vår lille hylle over havet. Ja jeg blir litt svimmel jeg også, så da må jeg bare snu ryggen til og håpe det går bra.. Jeg er jo helst glad at det ikke er meg som må opp på stigen :) Gode ønsker for uken som kommer! Klem til deg Eva :)

      Slett
  3. Ser ut til at du har hatt en fin helg! Tusen takk for at du delte den på Helgegleder!

    Klem vivi

    SvarSlett
    Svar
    1. Vi er veldig forøyd med helgen :) Nå er vi i grunnen klar for å begynne med julestrien :)

      Slett
  4. Flotte bilder! Utsikten hos dere er helt fantastisk. Skjønner godt at du ikke kan leve uten den.
    Ha en fin ny uke!

    SvarSlett
    Svar
    1. Utsikten er ubetalelig. Men det er ikke alltid lett å bo i enden av en bratt bakke (nedover..) I hvertfall om vinteren kan det by på visse utfordringer :) men vi vil selvfølgelig ikke bytte :) God uke til deg også!

      Slett
  5. Vilka vackra bilder vackert väder det är vi inte bortskämda med, gillar speciellt den näst sista
    bilden, vilken skärpa wow
    Ha nu en fin vecka framöver
    Meta

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Meta :) Hyggelig at du kom innom Rantenhagen. Jeg også likte det bildet spesielt godt :) Takk for hyggelige ord og velkommen tilbake!

      Slett
  6. Hei kjære.
    Jeg må si deg så alle kan lese det:
    Du har virkelig skapt en flott logg og
    gjennom dette blitt en virkelig god
    fotograf. Tekstene dine er levende og
    du formidler på en slik måte at vi
    nærmest kan kjenne duftene i Hagen.
    Bare så du vet det er jeg virkelig stolt av deg.
    Din Hr Ranten

    SvarSlett
    Svar
    1. Og nå skal jeg gå og gi Hr Ranten en smellkyss :)

      Slett
  7. Wow, om den kommentaren inte skapar äkta helgglädje så är det nog inget som gör det :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja det var vel prikken over i`en :) Og en perfekt avslutning på en flott helg :)

      Slett
  8. ÅÅÅ vilket vackert inlägg!! Jag förstår att ni inte kan vara utan den utsikten!! Och vilken fin väg och regnbågen helt otroligt. Ja varje bild innehåller glädje på sitt sätt. Önskar dig en fin vecka/Gela

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk for veldig hyggelig kommentar! Og velkommen som følger av Rantenhagen :) Håper du vil trives! ha en strålende uke du også!

      Slett
  9. Och jag hoppas det är ok att jag blir följare och sen att jag lägger till dig bland mina trädgårdsbloggar på min sida!! Hit vill jag ju hitta igen/Gela

    SvarSlett
  10. FLOTT ÅRSTID - i alle fall i Rantenhagen - der er det like spennende året rundt. Helt enig med Hr. Ranten.

    SvarSlett
    Svar
    1. Her i Rantenhagen har vi bare flotte årstider :) Sånn er det med den saken :) Og takk for den siste! Da sees vi jo om ikke så lenge :) Ååå! jeg gleder meg :)

      Slett
  11. Uff ja, dei takrennene burde vore tatt her også. Men i motsetning til Hr Ranten så lider min mann av høgdeskrekk og eg er ikkje særlig stødig eg heller. I alle fall ikkje no om dagane.

    Du ser ut til å vere heldig med han der Hr Ranten du, som tar seg av både takrenner og koneskryt. Det får ein seie!

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei jeg tror nok ikke du skal opp i noen stige nå nei :) Joda, Hr Ranten er god som gull :) Valgt med omhu kan man si :) Alt vel til deg på andre siden av byen!

      Slett
  12. Duverden så fint det kan være mellom bygene....

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja sant! Vi slutter aldri å la oss overraske :) Gledelig!

      Slett
  13. Fine naturbilder og spreke mannen som renser takrenner:) Nydelig regnbue.
    Ha en fin uke.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja det kaller jeg en skikkelig super helg :) Alt vel til deg også!

      Slett
  14. Så utolig flott natur du har rundt deg og så vakre bilder. Ønsker deg en fin uke :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk Marianne og like så!

      Slett