mandag 19. november 2012


Hemmelig gjest i kjelleren.

 Hvem har flytte inn der nede?! Ikke har vi avertert at vi har rom til leie og fasilitetene er jo så som så.. Men der satt den nye leieboeren forskrekket. For nå var det kommet for en dag. Hvordan? Det var ikke fordi det var leven og styr eller hemningsløs festing. Neida. Helt stille var han. Og det hadde han nok tenkt å fortsette med om det ikke var for at Fru Ranten hadde fått det for seg. Nå skulle planterommet ryddes! Gjøres klart til frøsåing og nye spirer. Som alle rom som ikke har vært i bruk på en stund, ja så blir det jo aldri så litt rot..


Fru Ranten gikk på med dødsforakt. Og der satt han. Under en hagepute. En taggvingefly som hadde funnet seg et koselig krypinn for vinteren. Og hva skjer?! Plutselig sitter den der på utstilling.

Phlogohora meticulosa
 
Og ikke nok med det. Den får Fru Rantens fulle og hele oppmerksomhet i noe som sikkert kan oppleves som en aldri så liten evighet. Og den sitter der fremdeles, nå med et nytt lite krypinn. For man kaster jo ikke ut en sommerfugl midt på vinteren?! Nei og nei! Man er da ikke ond heller..

Her mottas alle gode råd med stor takk. Hvordan hjelper jeg denne vakre skapningen gjennom vinteren? Andre med erfaring?

 


Av andre hyggelige begivenheter på planterommet kan vi nevne svibler i fleng og de nusseligste småplanter av cyclamen. For en av de årvisse juleforberedelsene er å handle inn til og klargjøre ingrediensene til årets juledekorasjoner. Så der skal hun kose seg. Fru Ranten.


Men først skal det hamstres kongler, kvister og mose. Små og store skatter som skal settes sammen til o jul med din glede. Jeg gleder meg i hvert fall!
 

Jeg ønsker Gela velkommen til Rantenhagen. Håper du vil trives!
 
Og du, ha det du



24 kommentarer:

  1. Ååå...denne skapningen var da flott!..men vet ikke hvordan den skal overleve vinteren...
    Flotte bilder du tar...så sylskarpt:)
    Tusen takk for bursdaghilsen..kjempekoselig:))
    Legger meg til som følger hos deg,jeg:))

    SvarSlett
    Svar
    1. Så koselig at du vil følge oss vider! Nei det spørs om den overlever, hverken inne eller ute.. Takk for rosende ord! Og du, ha en flott uke!

      Slett
  2. Flott, men den ser litt skummel ut også. Har ingen erfaring med slike skapninger. Alpefiolene.... vidunderlig vakre :)

    SvarSlett
    Svar
    1. En ting er jo sikkert da, at den er helt ufarlig :) Men jeg skal si den holdt et øye med meg.. Ikke så rat kanskje?

      Slett
  3. Du verden så flott i fargene denne lille karen var da. Litt ekkelt også.

    Alpefioler er bare super flotte!

    Klem Vivi

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg oppdaget pluteselig at den holdt et øye med meg! Obs.. Ved første øyekast så den helt død ut da. Ja de blomstene er små kunstverk! God kveld til deg Vivi!

      Slett
  4. Stakkar liten! Godt at den havnet hos omtenksomme mennesker da, og ikke bare ble kastet ut i høstmørket... Jeg har heller ingen erfaring med sånne, så jeg kan dessverre ikke hjelpe deg.
    Alpefioler er vakre, ja... :-)
    Ha en fin uke!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja den var jo nesten som et lite dyr å regne, med sin nesten dunete kropp :) Jeg syntes den var veldig vakker :) God uke til deg også Marit!

      Slett
  5. Vilken vacker liten hyresgäst!!! fint tecknad!
    Ha en fin vecka

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja ikke mye bråk med den :) God uke til deh også!

      Slett
  6. Alpefioler er fine fotomotiver, og de nederste røde viser seg virkelig fram.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja de var skikkelig julepyntet, sånn i seg selv :)

      Slett
  7. God morgen.
    Fikk en liknende inn i huset i vinter - januar. Stakkarn. Som er sommerfuggel i vinterland. Den levde noen dager. Jeg fotograferte og blogget. En dag lå den død. Den hadde tatt feil av årstidene, stakkars.
    Ang juleblomster er det amaryllis og svibel som topper lista.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja det er jo ikke så mye å spise i kjelleren, men dersom den går i en form for vinterdvale så trenger den kanskje ikke mat? Kanskje jeg må lese meg litt opp få innsekter..

      Slett
  8. For noen fantastiske bilder du tar. Det er alltid en fryd å besøke bloggen din! Ha en fin uke.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Og veldig hyggelig at du vil følge oss videre :)

      Slett
  9. Den taggvingeflyen har du fått til ei skjønnheit på bilda dine.....så flotte bilde. Kjekt å sitte å studere dei. Guri, kor frista eg blir til eit skikkelig kamera......:))og sikkert spesiell linse.
    Fin kveld til deg, Klem.

    SvarSlett
    Svar
    1. Bildene er tatt med en helt vanlig Nikon linse ED 18-55 mm som fulgte med kamera, såkaldt kit linse. Men jeg ser jo mange fine bilder som er tatt med mobilkamera også :) God kveld i stuen til deg også!

      Slett
  10. Utrolig flotte bilder!
    Ha en fin kveld!

    SvarSlett
  11. så nydelig den møllen er! Fantastiske bilder, imponert :D

    Skogsskattejakt ja, en fin ting med denne milde høsten er jo at en fremdels kommer til godsakene, jeg håper å få sendt ei venninne ut på mose og kråkefotjakt til meg. Kråkefot er så flott, men er vel ikke så vanlig, så det blir spennende å se om det blir noen på meg i år.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja det er vel kanskje mer en møll enn en sommerfugl :) Veldig fasinerende skapning :) Ja jeg får krysse fingrene for litt godvær til helgen. Elllers så er det alltid litt mose og sånt å finne på tomten også :)Kråkefoot må vi litt opp i høyden å finne. Takk for tipset!

      Slett
  12. Svar
    1. Takk Anneli og hyggelig at du kom innom! Nå har gjesten gjemt seg fullstendig og vi får bare se om den dukker opp til våren igjen :)

      Slett