torsdag 15. november 2012


Lyspunkt i mørket

De finner vi jo alltid, om vi tar oss tid og ser etter? I dag rakk jeg hjem før mørket pakket oss inn i sin lune favn. Smatt ut med kamera. Snuste på våt jord, inspiserte løk som allerede har begynt å titte fram og fant glemte skatter innimellom visne blader.
 
Colchicum autumnale
For hvem sto lekker og hvit og ventet i en haug meg løv?! Jo Colchicum autumnale Alboplenum! Og hvem ble like glad og overrasket i år som i fjor?! Snakk om gullfiskhukommelse..
 
 
En primula har blomstret ufortrødent gjennom regnfylt høst og jammen står den der enda. Vi kan ikke være storforlangende på denne årstiden?
Tunge skyer i horisonten. I dag også. Sånn er det med denne årstiden. Men vi aner et glimt av sol der bakom?
Ha det så bra alle sammen!



18 kommentarer:

  1. Den Colchicum autumnale Alboplenum var kjempefin! Det er så morsomt når en med gullfiskhukommelse oppdager sånne vakre ting. Been there, done that...
    Du har så vakker horisont!

    God kveld!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja jeg regner med at jeg ikke er alene om det med hukommelsen... Men når det er sånne hyggelige overraskelser vi snakker om så er det jo absolutt til å leve med :)

      Slett
  2. Så flott løkplante! Det er egentlig litt sprøtt med "fersk" blomst i november, men herlig!

    SvarSlett
    Svar
    1. Den er berre lekker :) Jeg hadde en fylt rosa variant også men den råtnet rett og slett opp en våt vinter.. Det er jo artig å prøve å få blomstringen til å gå hele veien rundt :)

      Slett
  3. Kul att hitta små upp stickande blommor den här tiden!
    Här har jag nog inget kvar som kan överaska och dyka upp.
    Ha de bra
    Mariana

    SvarSlett
    Svar
    1. Ikke så mye igjen her heller, men vi gjør maks ut av de få vi har :)

      Slett
  4. Treng nokre lyspunkt!!

    Takk at du deler dine :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Delt gleder er dobbel gleder :) Og her i bloggland er det jo nettopp det det handler om :) Å dele!

      Slett
  5. Ja, nå må vi være raske før mørket kommet. Du fikk tatt mange flotte bilder i dag, og så flott at det finnes noen lyspunkter i novemberhagen!

    Ønsker deg en fin kveld! Klem

    SvarSlett
  6. Ja, dette var fantastiske lyspunkter. Nydelig den kvite på første bilde.
    God kveld.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja den er berre lekker. Jeg har hatt den noen år nå og skulle egentli ønske at den la på seg litt mere. Men jeg får smøre meg med tålmodighet :)

      Slett
  7. Så artig å finne skatter i hagen=) Jeg gleder meg til helg, for da kan jeg kanskje komme meg ut i hagen mens det er lyst=) God helg når den tid kommer. Vibeke

    SvarSlett
    Svar
    1. ja jeg håper på litt godvær og i følge yr.no så er det håp på søndag. Får bare håpe at de ikke skifter mening :)

      Slett
  8. Skønne novemberbilleder.
    Hvor er dit fuglebillede dog fin. Jeg synes det er vanskeligt at tage fuglebilleder.
    Ha´ en dejlig aften.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja det er ikke så lett å ta fuglebilder. men innimellom så er man heldig :) God helg til deg!

      Slett
  9. Jag måste erkänna att jag inte har inspekterat min trädgård på flera veckor så jag vet inte vad som döljer sig under eller bakom allt det vissna. Hösten är för mig inte alls trädgårdstid - då vill jag bara kura inomhus eller gå promenader i naturen med kameran på magen, så trädgården får ligga där i sin törnrosasömn. Lite bortglömd och lite outforskad. Inte heller rensar jag bort visset förrän till våren så hagens färger går bara i brunt, rost och guldgult. Bara? Vackra färger alla tre, men att något blommar i det rostfärgade har jag svårt att tro...
    Vackra bilder från Rantenhagen - allt annat hade förvånat mig!
    Kram från Eva

    SvarSlett
    Svar
    1. Vi kommer ikke hjem fra jobb tidsnok til å få med oss så mye mere natur enn det som befinner seg rett utom huset :) Sånn til verdags, men kanskje i helgen. De fleste dagene er det helt mørkt og da aner vi ingenting om hva plantene finner på der ute :)De styrer vel med sitt. De også :) Godhelgklem!

      Slett