tirsdag 11. desember 2012


Om ingen går i fella men passer seg for den

Sang vi i fjor, og nå skal vi faktisk snart feire jul i igjen. Du og du hvor tiden flyr! I år som i fjor, ja så kommer julen om ikke brått og uventet, så i hvert fall plutselig tilbake.. Joda vi har jo hatt temaet opp i tidligere innlegg men da har vi jo hatt all verdens tid?! Men hva skjer? Nå er den jo her straks, i år som i fjor..

Vi har som de fleste har det innimellom, (noe som går ?) Datatrøbbel! Jeg kan formelig høre dere alle gispe etter luft.  Vi er midlertidig tilbake men her må det oppgraderinger og utskifting av diverse (for meg fullstendig ukjent verden) deler til før vi er tilbake der vi var pluss litt til.
 
 
Jeg har jo likevel funnet muligheter for å kikke innom dere andre (selv om jeg har gått usedvanlig stille i dørene) og jeg er utrolig imponert over hva dere får tid til! Helt utrolig! Selv i mine velmaktsdager (…) var jeg ikke i nærheten engang. Hva dere lager av spennende kaker, flotte juledekorasjoner, pålegg og hjemmelaget fuglemat! Fy søren kor flink dokkar e! Og ikke nok med det. Tid til å dele med oss andre har dere også, både oppskrifter og steg for steg visning av både det ene og det andre.
 
 
Og hva har skjedd her siden sist? Det lurer jeg i grunnen litt på selv også.. Planterommet i kjelleren er fylt fra topp til tå av de lekreste og mest velduftende hyasinter i de lekreste farger. Dette er de som først skulle blomstre om en 10 dagers tid, etter at de var vel pottet om og dertil tilbørlig dekorert etter alle kunstens regler… For der etter å pryde både her og der, dvs både hjemme og borte. Aldri har kjelleren duftet så deilig!
Sitta europaea
Foringen av småfuglene bærer frukter og vi kan glede oss over et yrende liv der ute på foringsplassen. Ekornet har også lagt oss inn på kalenderen med daglige visitter. Vi vet vi er heldig!
Spettmeis
Ellers har jeg tatt det inn over meg i sin hele og fulle velde at huset ikke kommer til å bli vasket ned i år. Heller (…) Og at julebaksten også i år kommer til å begrense seg til krumkakebaking på julaften formiddag. Og at de lekreste juleoppsatsene må nytes på andre sine blogger.
 
Alt er ved det vanlige, med andre ord…
 
 
Vi er her!



 

14 kommentarer:

  1. Deilig å høre at flere har like "store" ambisjoner som meg når det gjelder baking o.l. Det herlige er at det blir jul uten fulle kakebokser-som stort sett er like fulle etter jul, for ingen spiser kaker lenger- og rundvask av heimen! Og jeg vil gjerne nyte dine hyasinter, de er nydelige, men heldigvis duftfrie på blog.

    SvarSlett
  2. Vakkert alt du deler!

    Ha fine Adventsdagar vidare (utan stress) ;-)

    SvarSlett
  3. Flinke.......ja, du er flink...ein meister med fotoapparatet. Det er ein nytelse å sjå på bileta dine!!!!! Og fuglen med nøtta i nebbet.....hjelpe meg kor fantastisk. Takk for opplevelsen.

    Ha ei koselig og avstressandes førjulstid.
    Klem frå MarJE.

    SvarSlett
  4. Å vaske ned til jul er jo helt unødvendig spør du meg :) Hvem ser vel det? Bare å sette noen små skåler med grønnsåpe på hemmelige steder, det!
    Nydelige bilder som vanlig! Håper datatrøbbelet gir seg snart, for ingenting er mer kjedelig enn det!
    Jeg bakte pepperkaker og julemann sammen med guttene på søndag, men som vanlig ble de lei temmelig fort, og mor stod igjen med resten........(Lærer aldri)

    SvarSlett
  5. Hmm, flott refleksjon over dette julestresset :) Takk.
    Finfin og rolig onsdag til deg.

    SvarSlett
  6. Nydelige svibelbilder, og fuglebilder! Spettmeisen er en vakker fugl. Godt å lese at det er også andre som tar livet med ro rett før jul. Jula kommer likevel, så det er ingen grunn til å stresse livet av seg. Kos deg, og ha en flott dag!

    SvarSlett
  7. Hei!
    Tenkte jeg måtte bli litt bedre kjent på bloggen din ;-) Så nå har jeg bladd og kost meg litt. Du har utrolig mange flotte bilder! Blir virkelig inspirert til å øve meg mer på fotokunsten. Disse fuglebildene dine er veldig flotte! Jeg er nok også blant de som prøver å gjøre mest av hyggelige ting til jul. Jeg elsker jula, og spesielt tiden før! Den tida er alt for dyrebar til å bruke på gjøremål en gjør bare fordi man "må". Jeg legger meg til som følger hos deg, så dukker jeg opp igjen! Fortsatt god adventstid til deg, og lykke til på datafronten!

    SvarSlett
  8. Wow...for noen saftige bilder du har av sviblene!!..me like:))
    Og også nydelige bilder av fuglene..kan jeg spørre om hvilken linse bruker du for å få de sååå sylskarpe??
    Og dette dataproblemene...ja det har vist gått sin farsott i hele bloggverden...en blir jo så frustrert...
    Ønsker deg en fin dag..og du..kos deg:))

    SvarSlett
  9. Godt å lese at vi er flere som ikke stresser livet av oss før jul.
    Nydelige spettmeisbilder!

    SvarSlett
  10. Jeg bliver så glad, hver gang der er nyt fra Ranten haven, da jeg ikke kan få nok af jeres fantastiske billeder :-)

    SvarSlett
  11. Åh du Marit vad jag känner igen mig! Förundras och beundrar andras frejdighet när det gäller att pynta, baka, fixa och dona inför julen. Min ambition är god men den räcker ändå aldrig mer än till att köpa några hyacinter, de nödvändiga julklapparna till barnbarnen och en liten skinka för att inte avvika helt från svenska normer! Men på något märkligt sätt blir det ändå jul.. Och krumkaker (gorån eller struvor på svenska) blir det definitivt inte tal om, men åhh så goda de är. Jag brukar sträcka mig så långt att jag bakar några saffransbullar. Om jag får tid. Om jag får lust. Om jag kommer ihåg att köpa saffran.
    Och vem det nu är som är "skyldig" till bilderna här ovan; Många guldstjärnor för bilderna på nötväckan - underbara!
    Må så gott i Rantenhagen och klappa Lutten från mig.
    Kram från Eva

    SvarSlett
  12. Fantastiska bilder!!! tänk att kunna få så fina fågelbilder!!
    Ha de bra
    Mariana

    SvarSlett
  13. Tusen takk for alle kjempekoselige kommentare fra dere! Nå er dataen friskemeldt men har for tiden hard konkurranse med juleforberedelsene :) Fuglebildene er tatt med stativ, mot normalt som er håndholdt. På noen bilder har vi prøvd oss fram med fjernkontroll, dvs at vi har kunnet plassere kamera nærmt og oss selv litt fjernt :) Her er det nok Hr Ranten sitt kamera som er i bruk og som han pleier å si; Det er ikke linsen det kommer ann på (...) Jeg håper og tror at jeg skal få tid til å stikke innom både egen og andres blogg før julefreden senker seg. For det gjør den jo :)

    SvarSlett
  14. Hei igjen:)
    Takk for hyggelig hilsen hos meg..og at du skriver litt om hvordan du tar fuglebilder...ikke lett å komme nær disse små:)
    Om jeg ikke rekker flere turer innom deg..ønsker jeg GOD JUL:))

    SvarSlett