torsdag 10. januar 2013


Brått men ikke uventet


Sånn kan det skifte. Været. Fra mildvær og tåke den ene dagen til tindrende kaldt og stjerneklart den neste. Med kulden følger sol og lys, og den som haster hjem fra jobben kan enda rekke det. Lyset! Ikke mye og ikke lenge, men nok til å løfte hodet og rense tankene.  Og da skal man kanskje minne seg selv på at hver dag blir litt lysere og litt lengre?!


Se hvor det skifter. Julerosene er av de tøffe og lar seg ikke affisere av været men venter rolig og stille på den rette dagen. Dagen hvor knopper skal åpne opp og dele.



I hagen finnes små magiske øyer av mose. Frosset fast i øyeblikket. Som et miniunivers hvor det lille blir stort og det mørke blir lys.




Og fram av tåke, fukt og kulde vokser trollhasselen fram. Med sine gullforgylte blomster, ja det er nesten ikke til å tro! Har du ingen? Ingen hage uten. Tenk å ha en busk full av blomster i januar?! 


Hagen blir som forsteinet i kulden og frosten legger seg rundt alt som et tynt lag av lys. Så blir gråstein til, ja om ikke gull så i hvert fall sølv.



Vi deler hos Petunia på Himmelsk. Himmelen finner du i dråpen på julerosen, eller på bildet av mose mot kveldshimmel. Eller på dette bildet av lett rødmene solnedgang?


Vi sees!






36 kommentarer:

  1. Ja, nå blir det visst kaldt en stund. Jeg syns det er godt med litt sol og lys.
    Ingen trollhassel i min hage, men det burde det kanskje vært. Det er jo ikke så mye annet som blomstrer på denne tiden.

    SvarSlett
    Svar
    1. Klart du må ha trollhassel! Vi har kjøpt våres på Fantoft hagesenter, men eller så er jo Sotra Hagesenter et sted med godt utvalg :) Vi har jo ellers bevist jobbet med dette, å ha noe som blomstrer hele året :) God helg!

      Slett
  2. Magical series of photos! So love the icy crystals on the plants! Magical! And the sky in the first photo is very romantic!

    SvarSlett
    Svar
    1. It's cold and beautiful in the garden now. We long for spring but lived in the moment :)

      Slett
  3. Åhhh, nydelige bilder. Trollhassel er ei busk jeg virkelig kunne tenkt meg her, men antar den er for sart for H-6. Fasinerende og artige busker.
    Ha ei nydelig helg.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg hvet den kan tåle en del og at den går greit på østlandet. Kanskje kan herdigheten variere mellom hybridene? Hvert å prøve?! God helg!

      Slett
  4. Nydelige bilder fra hagen og utsikten din. Flott bilde av solnedgang. Julerosene står klare, så små og søte de er.
    Rimlaget ute nå gjør alt litt magisk:)

    Ha en flott fredag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja det er fasinerende å tenke på at rimet var vann dagen før :) Hokkus pukkus! Strålende fredag til deg også!

      Slett
  5. Flotte bilder! Blomstring i januar også!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja er det ikke spennende! Heldigvis så tåler de både snå og frost :)

      Slett
  6. Ett par av mine juleroser hadde knupper når snöen la seg over de i slutten av november. Siden har jeg ikke sett de, men jeg håper de har det bra og frodes der nede:-)
    Trollhassel er nydelig selv om jeg ikke har en egen. Men plass for det har jeg, så det kanskje blir en i år?
    Ha en fin fredag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Det har de hekt sikkert! Et beskyttende snødekke kan være gull verdt! Om vi mister planter i løpet av vinteren så skyldes som regel barfrost eller reg og gjerne begge deler... Klart du må ha trollhassel! Ikke noe å stusse på :) God fredag til deg også!

      Slett
  7. Fantastisk med blomstring i januar! Jeg har ingen trollhassel, men leste om det i det siste nummeret av hagetidend. Jeg er fristet til å prøve, men de vil sannsynlig ikke blomstre før i mars/april her. Det er ikke akkurat Bergensklima her jeg bor ;-))
    Ha en fin helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg vet ikke om de er så mye seinere hos deg? Kennet har hatt noen innlegg på bloggen om disse. Her åpner de seg tross kulde og undersolt tomt (på dene tiden..) God helg!

      Slett
  8. Jag tycker såååå mycket om dina bilder Ranten! Du förmedlar med dina bilder sådant som jag själv tycker om att se och fotografera./Anja

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk Anja :) Da følges vi videre!

      Slett
  9. Her var det mye flott siden sist jeg var innom! Trollhassel har jeg ikke, bare vrihassel. Ikke har jeg julerose heller. Vakre blomster:)
    Flott, kald helg i vente, men ønsker meg snø. Nå er det barmark igjen, og hagen er grønn,)
    Ønsker deg en fin fin helg:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Du får nok kanskje ønsket ditt oppfylt?! Her er det jo helst barfrost eller regn. Men denne helgen skal solen skinne på Bergen og vi skal ut og nyte det på en eller annen fjelltopp :) God helg til deg også!

      Slett
  10. Vakre bilder fra ditt område, deilig at dagene stadig blir lengre.

    God helg til deg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja nå går det rette veien leeeenge :) God helg!

      Slett
  11. Kjempeflotte bilder, Ranten!
    Utrolig med både juleroser og trollhassel som i det hele tatt tenker på å blomstre nå! :-)
    Hvordan i all verden blir de pollinert? ;-)
    Jeg merker forresten veldig godt hvordan lyset er i ferd med å vende tilbake, for når jeg kjører til- og fra hytten i helgen, så merker jeg tydelig hvordan det blir senere mørkt- bare fra en uke til en annen! Bare noen få måneder igjen nå...!

    Jeg ønsker deg en riktig fin helg!
    Stein

    SvarSlett
    Svar
    1. Og ikke bare det men også handler! Julerosene bruker nok litt tid ennå, så da er det kanskje en humle eller to? Frør seg gjør de i hvertfall :) Hasselen pleier å tiltrekke seg fluer på litt lune solrike dager, men dem er det jo ikke så mange av da (på en stund) De har jeg heller ikke høstet frø av.

      Sollys nå er rene medisinen :) God helg!

      Slett
  12. Du verden så flotte bilder du har tatt. Her er det spådd knall vær til helga, men kaldt så kanskje det blir noen flotte himmelbilder.

    Ønsker deg en fin fredag! Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Da gleder jeg meg til å se himmelbilder hos deg! ha en strålende fredagskveld!

      Slett
  13. Det skifter fort her også, og jeg er enig. Deilig med klarvær, sol og lys. Rekker i alle fall bittelitt når arbeidsdagen er over. Ser at jeg må ut å ta en titt på julerosen min. Trodde ikke den hadde knopper nå, men lærer stadig noe nytt=) fin helg til deg=) Vibeke

    SvarSlett
    Svar
    1. Knoppene ligger nede i bladfestet hele høsten :) Helleborus niger er alltid først ute her hos oss. Hakk i hel følger Helleborus atrorubens og så går det slag i slag :) God helg!

      Slett
  14. Å Vestland, vestland..... Den vet å vise seg fra sin beste side når det virkelig trengs! Derfor vi vet å fort glemme de våte dagene og benytte hvert godværsglimt. Du har som vanlig fanget gode og vakre øyeblikk. Fin helg med solskinn i Bergen!

    SvarSlett
    Svar
    1. Og heldigvis så lider vi av en gudegitt korttidshukommelse, helt på linje med en gullfisk, og lever lykkelig i nuet :)Regn???

      Slett
  15. Ja været skiftar fort og gradestokken opp og ned. No er det bitande kaldt hos meg.
    Trollhasselen din er eit lyspunkt no i mørketida. Må vurdere om eg ikkje må ha meg eit slikt.
    Vakkre, vakkre bilder!!!

    Helsing MarJE.

    SvarSlett
    Svar
    1. Brrrr Det er skikkelig kaldt i Bergen! Jeg skal kle på meg 10 lag med klær og driste meg ut :) For det er vakkert og med sol på!

      Slett
  16. Svar
    1. Takk Petunia og veldig hyggelig at du kom innom oss i Rantenhagen :)

      Slett
  17. Vilka fina bilder på mossan!!!
    Mariana

    SvarSlett
    Svar
    1. Akkurat nå er jeg veldig fasinert av mose. Og vi har jo en del da :) En drømmehage for en japaner :)

      Slett
  18. Du tar bare de skjønneste nærbilder! Vet ikke om jeg har spurt deg tidlgiere hvilket kamera du bruker?? Har du ekstra linse og?

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk! Så hyggelig :) Alle bildene er tatt med en helt vanlig Nikon linse ED 18-55 mm som fulgte med kamera. Jeg har tilgang på andre linser men det er dette jeg ender opp med å bruke :) Det er lett og hendig og jeg er veldig fornøyd med det :)

      Slett