tirsdag 29. januar 2013


Den som leter finner!


Blåveis i knopp. Denne har jeg sådd for flere år siden og tuen legger langsomt men sikkert på seg. År for år. Jeg tenker nok at den kniper igjen en liten gran til. Men dette bringer så klart et lite blått vårtegn inn i Rantenhagen.

Hepatica nobilis

Cyclamen Coum er så vidt begynt å kikke fram. Her kommer det flere. Bare vent å se!


Mosen slipper ikke unna denne gangen heller.


Men hva er dette? Mose? 
Jeg må nok snart kjøpe den store moseboken. 
Neida. Ikke den i bibelen…



Sedum i alle varianter titter fram. Ikke uvanlig det. Dette er jo en tøffing i hagen. Kommer tidlig og går seint. Må ikke forveksles med enkelte gjester..



Iris reticulata er også en av de tøffe i hagen. Som asparges en sommerdag. Står de der og venter på det riktige øyeblikket. Om alt er ved det normale, ja så starter de blomstringen  når vi runder midten av februar og fortsetter å by på seg selv til langt inn i mars. 





Jeg må bare rett og slett by på et arkivbilde. Så kan du også se hva vi venter på!

Viburnum farreri



Så utrolig mye å glede seg over
















44 kommentarer:

  1. Er det virkelig mulig? Bor vi i samme land?
    Her er snø og snø og vinter og kaldt og du har bart og små vårknopper? Og en nydelige blåveisen! Den kommer jo her også da, om 3 måneder eller noe...

    Nydelige bilder!

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg tenker at om den har fornuften i behold, jasåtar den ikke av vinterkåpen riktig enda :)

      Slett
  2. Oi så langt det har kommet hos dere! Her er det dyp snø, men det har smeltet en del i dag.

    SvarSlett
    Svar
    1. Husk at våren ligger der under snøen og bare venter på det rette tidspunktet!

      Slett
  3. Jeg blir nesten lysegrønn av misunnelse her jeg sitter, for nå føler jeg at jeg bor i Sibir... Blåveisknopper alt nå må være herlig å se på. Jeg må nyte dine lenge skjønner jeg. Ha en fortsatt fin uke!

    SvarSlett
    Svar
    1. Vi vet at du ikke hadde orket alt regnet :)

      Slett
  4. Heldige deg, som kan begynne å se etter spirer allerede i januar! Her er det bare snø! Vakkert det også, men det er noe spesielt med de første spirene som titter fram i hagen. Takk for at deler med oss!

    SvarSlett
    Svar
    1. NÅ er vel et stabilt snødekke ikke å forakte, og her er det vel helst fukten som tar flest planter. Og den har vi jo rikelig av her i Bergen :)

      Slett
  5. Åhhh så fantastisk da! Ikke mye som er så herlig som knupper som titter frem når en minst venter det. Og ennå er vi ikke ferdig med vinteren......

    SvarSlett
  6. Gode billeder af de mange fine knopper.
    Ja vi har noget at glæde os til.
    Foråret kommer nærmere for hver dag der går.
    Ha´ en dejlig aften.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja det er jo deilig. Å glede seg :) For vår blir det jo!

      Slett
  7. Sier som Elin over - vanskelig å tro at vi bor i samme land. eneste blomstertegn som er her nå er isrosene som dekker hele landskapet. Tykk snø, og veldig mange uker igjen til det skimtes bar bakke her. Men koselig å lese blogger rundt om og se at våren nærmer seg. Vi har mye hyggelig i vente. :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hyggelig at du kom innom! Jeg ser på bloggen din at vi begge skal på vårmøte hos Staudeklubben Miøsen?! Det blir en fin start på sesongen :)

      Slett
  8. Sier som de andre, helt utrolig!!! Gleder meg til neste kapittel i "Moseboken" din!
    Hilsen Viggo

    SvarSlett
    Svar
    1. Nå når det våres så blir det vel helst det nye testamentet :) jaja, man kan jo bli litt religiøs av å følge naturen tett på :)

      Slett
  9. Oi! Blåveis alt nå. Så fltt da!
    Kan annbefale Norsk lavflora av Holien og Tønsberg. Veldig bra! Det du har her, er en begerlav, muligens Melbeger, finnes mange forskjellige av dem.
    Den rosa er kanskje rosenlav, husker ikke helt i farten nå.
    Spennende med lav og mose! Kan også annbefale Norsk urskog og gammelskog av Hågvar og Berntsen. Veldig bra!

    Flotte knopper!

    :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja det er jo ikke alle landsdeler som egner seg for blåveis akkurat nå :) Jeg har kikket på begge bøkene og det ser ut til at Bokkilden.no er billigst. Den første kan vel fåes billigere i engelsk utgave, men det er jo kjekt med norsk da.. Takk for tipset! Litt usikker på om det er rosenlav, men jeg skal holde et øye med kolonien når det tørker litt opp der ute :)

      Slett
  10. Oi oi, våren er altså på veg! Dette var oppmuntrande. Får driste meg ut i hagen og sjå etter tegn eg også no når frosten har gått. Forrige tøperiode rett etter jul fann eg feite knoppar på julerosene og spirande klosterklokker, samt ein litt døgnvill og medtatt kvit tidløs i blomst. Som eg gler meg til å vere i førlig og fin form igjen når våren gjør anmarsj for fullt!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja er det vår hos meg så er det vel vår hos deg også?! Men i dag er det på ingen måte hagevær. Bare innevær!

      Slett
  11. Åh, hvor dejlige billeder! Jeg må ud at lede!
    Hilsner fra Nana fra Drømmehaven (som har skiftet navn i Google)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ut og let! Kanskje må du løfte forsiktig på noen visne blader, og så! Vips der er de :) Knoppene.

      Slett
  12. Det ser ikke ud til at vare længe før du har årets første "Blåveis" blomstrende her i norden - imponerende!
    Og Iris også - det ligner "Katharine Hodgkin"?
    flotte billeder som altid!

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg tror nok at blåveisen holder litt igjen, men det spørs jo litt på været. Uansett så er den tidlig her hos oss :)Ja det er Katharine Hodgkin du ser på bildet. Den åpner nok heller ikke butikken før om noen ukers tid, men den som venter på noe godt :)

      Slett
  13. Jammen..... har du blåveis nå? Dustoreallverden.... Nå ble jeg misunnelig, tenk vi har akkurat fått et raust påfyll med snø nå.
    Vakre bilder som oser av vår :) CDet gir meg håp tross snø og kulde i to måneder til.
    Fin onsdag til alle medlemmer av Rantenhagen.

    SvarSlett
    Svar
    1. Vi kan nok enda få både snø og kulde, og frosten sitter enda i bakken, men det er jo deilig å vite at det ligge løfter om vår under lauget fra i fjor :)

      Slett
  14. Det var da imponerende så forårsagtigt du har det.Super flotte billeder igen :-))

    Hilsen Ina
    http://annasplads.dk/

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk Ina! Ja dette er faktisk ikke mot normal, dvs at vi pleier å finne de første blåveisknoppene på denne tiden. Men de venter nok litt med å åpne helt opp :)

      Slett
  15. Oi, jeg trodde ikke det var mulig å finne knopper i hagen enda! Det er jo fantastisk=) Åhhh, som jeg gleder meg til vår nå!!!=) Vibeke

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja det er ikke fritt for at det kiler litt i magen når man finner de første blåveisknoppene :)

      Slett
  16. Så kjekt å se vårtegnene hos deg! Jeg får ta meg en runde i hagen jeg også, må bare vente på litt bedre vær.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg rakk hjem i noenlunde tid i går, fikk en liten time med dagslys og uten regn :) Hva mere kan man ønske seg?!

      Slett
  17. Fantastiske bilder igjen av fru Ranten!!!
    Utrulig at det er kome så langt med deg...så mange hærlige knuppar. Vårfornemmelsen sette inn med ein gong og lengten etter hagearbeid kjennest heilt ned i storetåa :)
    Kos deg vidare med nye vårteikn i hagen.
    MarJE.

    SvarSlett
  18. Takker : ) Jeg koser meg : ) Nå går det vel rette veien for oss alle?!

    SvarSlett
  19. Åh så fine makro-billeder - det første er HELT skønt og det sidste er også sådan et, der giver længsel efter dit smukke, dramatiske land!
    Tak for at du fik mig til at stikke næsen helt nær skærmen:0)

    Dejlig aften fra
    Katinka

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for din som alltid hyggelige kommentar : )

      Slett
  20. hei Ranten!
    Så herlig å se slike tidlig- vårbilder! De bringer løfter om en vår som skal kommme om ikke så lenge! :-D
    Nå lengter jeg etter å få jord under neglene igjen, så jeg prøver iherdig å styre unna plantekataloger, men noen ganger blir fristelsen for stor- så da er plutselig noen planter på vei til hagen... Frø har jeg heldigvis stort sett klart å styre meg unna. jeg innser rett og slett at det nærmest er umulig å drive dem frem i en liten byleilighet! :-)
    Ønsker deg og dine en fortsatt riktig fin dag!
    Stein

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja akkurat det med jord.. i dag kjente jeg et snav av lukten av vår :) Jord og mose, nytt og gammelt.. Alt godt til deg også Stein!

      Slett
  21. Det är som ett porträtt den första bilden på Blåsippan!!! helt underbart!!
    Mariana

    SvarSlett
    Svar
    1. Blåveis har nok en helt spesiell plass i hjerte til de fleste :) Vårblomsten!

      Slett
  22. Jeg foreslår Traktlav eller Trompetlav som navn på den lille trakten som stikker ut av mosen, der.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk takk :) Jeg har bestemt meg. Det står snart en mosebok i hyllen... Må man så må man..

      Slett