søndag 13. januar 2013


Og hvor har hun så tenkt seg?




Når nettene blir lange og kulda setter inn da finner Fru Ranten de underligste ting å ta bilde av. Nå har det jo, som det har vært uunngåelig å ikke få med seg, vært hagens mose som har fått fruens fulle og hele fokus. Joda, det er sant det, hun har fått med seg litt annet også…



Men så var det mosen. Som små og store øyer bor de over alt i Rantenhagen. På stein, på trærne og bakken, i plenen og… ja rett og slett over det hele. Det er fukten. Vi snakker Bergen.


Og med undring og fasinasjon fintråles nye og spennende områder i hagen. Nå er det muren. Den med de svære steinene. Den som markerer skille mellom uren luren himmelturen og den mer siviliserte delen av Rantenhagen. Og mellom steinene er det sprekker og i sprekkene bor det..? Ja hvem der?! Fru Ranten blir ivrig. Halve hodet og hele kamera.. Titter inn! Hallo?






Og hadde sprekkene vært bittelite gran større så hadde hun kanskje forsvunnet inn og alt Hr Ranten fant igjen var glimt av blits inni uren i ekstra mørke kvelder. Og snipp snapp snute… 



Sånn er det i eventyrene.. I virkeligheten har Hr og Fru Ranten besteget nærmeste fjelltopp. Og selv om vi ikke snakke den høyeste så snakker vi rett opp! Og deretter rett ned… Her forbrennes forhåpentligvis julens gleder med spjeldet på full trekk.


Og hva tar vi så bilder av når vi befinner oss langt der ute i det fri? Sånn bortsett fra oss selv og blå himmel?! Det samme som hjemme, frost og is… 





Dette var den korte, eller den lange, alt ettersom.. Helgegleden i Rantenhagen. Og vi deler som alltid hos Vivi. Gjør du?



Ny uke nye muligheter!




44 kommentarer:

  1. Fantastiske bilder! Det ser ut som vår hos deg, så du er heldig som har det snøfritt :)

    Ha en ny fin uke!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ikke veldig vårlig nei for det er bitende kaldt her. Vi vet vi ikke kan måle oss med gradestokken i andre deler av landet men for en Bergenser så holder det i massevis :)

      Slett
  2. Flotte bilder både på opptur og nedtur fra fjellet. Imponerende! Ha en salig søndag i Salhus.

    SvarSlett
    Svar
    1. ja vi er jo veldig heldig som har både sjø og fjell så lett tilgjengelig :)

      Slett
  3. Nydelige bilder! Du har øye for detaljer. Jeg nyter lyset og fineværet, og det skal visst vare en stund.

    SvarSlett
    Svar
    1. Vi får veksle mellom det lille og det store. eller det nærme eller det fjerne, så går vi i hvertfall ikke lei sånn helt med det første :)

      Slett
  4. Nydelige bilder og artig tekst:-)
    Håper du får en fin start på den nye uken!
    Klem!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk :) Kjekt å leke seg litt sånn i eventyrverden :)

      Slett
  5. Gode billeder.
    Tak for kigget.
    Ha´ en dejlig søndag aften.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk og alt vel til deg også :)

      Slett
  6. Nydelige bilder du har tatt. Dette kan du virkelig!

    Det er mye fint å ta bilde av nå som kulde er her. Det gjelder bare å ta seg tid til å se!

    Kjempe hyggelig at du ville dele din helgeglede! Klem vivi

    SvarSlett
    Svar
    1. Vi trosser kalde fingertupper og dryppende neser og står vinteren av :)

      Slett
  7. De bilderna med isen var ju urläckra.
    Ha en fin vecka.
    Kram Meta

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk Meta og veldig hyggelig at du kom innom Rantenhagen!

      Slett
  8. Fantastiske bilder, Fru Ranten! Jeg drømmer om en dag å kunne ta like fine bilder som deg. Snakker om skarpe bilder! Så bra du ikke falt ned i en sprekk :)
    Her forbrennes det også kalorier hver eneste dag, for jeg har hatt det altfor godt i julen:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takker og bukker :) Du skulle bare vist hvor mange jeg sletter :)Knips i vei!

      Slett
  9. Selvom det er vinter og frost, er der stadig mange fantastiske motiver i Ranten haven :-)

    Mos billedet og billederne med istapper er efter min mening helt i særklasse!

    SvarSlett
    Svar
    1. Den som leiter finner! Mose er en fantastisk vekst og vi har mose og lav i utallige varianter. jeg tror jeg kanskje må gå til anskaffelse av et moseleksikon :)

      Slett
  10. Jeg synes bildene dine er kunstverk=) Lar meg stadig imponere=) Vibeke

    SvarSlett
    Svar
    1. Hva kan jeg vel si.. Fru Ranten rødmer kledelig (...)

      Slett
  11. Dette er VAKKERT !!! Du finn dei flottaste motiv sjølv om hagen er i dvale.
    Ha ei fin veke.
    MarJE.

    SvarSlett
    Svar
    1. Selv en vinterdorsk hage har heldigvis litt å by på :) Godt det finnes fotomotiver hele året, når man først er blitt hekta :)

      Slett
  12. Helt nydelig som alltid, vakre bilder med velformulert tekst. Jeg bøyer meg i støvet Fru Ranten
    :)

    SvarSlett
  13. Det bildet nr 2 med grønn mose og blå himmel var nydelig!

    Det er jo fint med frost, sjølv om eg må innrømme eg syns det var ganske deilig med fuktig mildvær også, det var jo reine vårstemninga sist veke.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja vi er vel litt rare sånn.. At vi savner mildvær og vatten :)Jeg regner med at det ikke er helt mosefritt hos deg heller?!

      Slett
  14. Du så mange flotte fotomotiv du har funnet!...is og frost er fasinerende å studere:)
    Takk for koselig kommentar hos meg:)
    OG ønsker en fin uke:))

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja vi har jo som regel ikke glede av denslags så lenge av gangen så vi får jo bare pelle oss ut og nyte det. Kulde og sol :)

      Slett
  15. Jag har länge tänkt att botanisera bland mossorna med min kamera, men du hann före! Det är en alldeles speciell och fantastisk liten värld både i färger och former så jag förstår gott att du nästan försvann där bland sprickorna i stenarna. Till våren tar jag med mig mitt macroobjektiv och ger mig ut i skogen bakom huset och jagar lavar och mossor! Får se om jag får till lika vackra bilder som Rantenfruns.
    Kram från Eva

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Eva! Mose og lav! Vi har et paradis for disse vekstene :) Vått i vått.. Jeg har i grunnen virkelig fått opp øynene for disse skattene som vi har rundt oss rett utenfor stuedøren :)Jeg gleder meg til å se mosen i den vakre skogen din! Alt vel til deg Eva!

      Slett
  16. Så stilige bilder! Du har et bra blikk og viser oss flotte nærbilder av naturen.
    Morsomt å lese innleggene dine:)

    Ha en fin uke!

    SvarSlett
  17. Fantastiske bilder! Og morsom tekst! :)) Fru Ranten forsvinner inn i sprekken! Ha ha!!!

    SvarSlett
    Svar
    1. Du hadde nok måttet være med å gå manngard : )

      Slett
  18. Sikke skønne billeder! Jeg har lige fundet din blog. Har meldt mig som læser og sætter dig på min blogliste, så jeg kan kikke inden for igen :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for hyggelig kommentar og ekstra koselig at du vil følge oss her i Rantenhagen :) Og nå har jeg besøkt bloggen din og lagt meg til som følger hos deg også :) Så blogges vi!

      Slett
  19. Jeg stoppet spesielt opp ved bildet i midten. Det med innefrosset grønne blad.

    SvarSlett
  20. Mye is og lite gress : ) Her har glaseringen foregått over lengre tid : )

    SvarSlett
  21. Flotte og spennende detaljer.
    Godt fotografert og observert.

    Takk for alle kommentarer og tilbakemeldinger på bloggen min.
    Setter stor pris på det, skal du vite. (:

    Jeg blogger (og lever) litt i rykk og napp... ;)

    God kveld videre.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk og veldig hyggelig sagt Ida :) jeg koser meg alltid med nye innlegg hos deg, både bilder og dikt :) Håper du er bedre med senebetennelsen?! God kveld til deg også!

      Slett
  22. Såååå mange fine vinterbilder fra hagen! Nesten utrolig å tenke at den nedisete hagen blir så fin til våren og sommeren igjen. For det blir den:)

    SvarSlett
  23. Svar
    1. Tusen takk Aina :) Jeg har kikket innom bloggen din og fant mye fint å se på der også :) Og så bor vi jo begge i Norges vakreste by?!

      Slett