søndag 24. februar 2013


Fluenes herre.


Eller rettere sagt. Hr Flue (og helt sikkert i godt selskap med Fru Flue) har dristet seg ut fra sitt lune hi og fristet tilværelsen uutholdelige letthet, eller sagt på en annen måte så har de dristet seg ut i solskinnet. For selv om vi har krøpet ned mot null grader om natten så har dagene faktisk inneholdt noe som kan ligne på varme (!) Dette skyldes sol og vindstille. Takk o ve!




Men hva kan vel friste en skare fluer som har levd på luft og kjærlighet i måneder? Hagens store blomstring er ikke til å komme utenom! Og den er som en magnet! Mygg og fluer i alle varianter og størrelser gasser seg på hagens Hamamelis. Har noen lurt på hvem som bestøver disse vinterblomstrende buskene? Ingen grunn til å lure lenger. Hemmeligheten er herved avslørt.



Mellom etegildene er det solbading på muren, og det pusses og stelles og hvem vet? Kanskje legges grunnlaget for vårens flueromanser nettopp her. Og nå?



Vi har tillatt oss å fråtse litt i innkjøpt vårlig lykke. Det anbefales! Og vi ønsker velkommen til Maribel og Jerpeveien 6. Koselig at dere vil følge oss videre! 




Og ellers? 

Ha en strålende ny uke!





26 kommentarer:

  1. Smukke-smukke billeder! Jeg dyrker også købt forår og nyder det. Men at der nu ser ud til at komme lidt rigtigt - udendørs - forår er da bare fantastisk. Du må også have en god uge - forhåbentlig i forårsvejr :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk Nana :) Vi suger til oss alt som kan ligne på vår på denne tiden av året! Og selv om vi har både blomstring og diverse som står i knopp så har vi skikkleig tele på det meste av tomten, så vi er nok ikke helt i mål med det første :) Men vi har hatt strålende sol og 6 varme grader i dag!

      Slett
  2. Vilka otroligt vackra bilder :) Kram Suss

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk til deg Suss! Hyggelig at du kom innom :)

      Slett
  3. Fuldstændig fantastisk billeder! Jeg husker ikke at have set verden så klar og detaljerig siden jeg som barn lå på fortorvet og studerede myrer! :-D
    Smukke, smukke blomstrende grene!
    Ha en dejlig uge!

    SvarSlett
    Svar
    1. Er du vel grei! Jeg bruker ofte blits når jeg fotograferer, selv når jeg går tett på :)Ha en strålende uke du også!

      Slett
  4. Så utrolig flott busk, med sterk og fin farge. Flotte bilder!

    Ønsker deg en kjempe fin ny uke, og tusen takk for at du delte din helgeglede!

    Klem Vivi

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er nesten så man ikke tror sine egne øyner når den åpner opp hvert år (enda vi jo har hatt disse buskene noen år..) Som et under! Helt plutselig!

      Slett
  5. Godt de store dorske overvintrerne har en oppgave i livet..jeg er ikke særlig begeistret for dem som annet enn et vårtegn. Bildene dine er som Alice sier bare helt nydelige...

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei disse store dorske fluene er ikke lett å elske.. Men alt som kan gi et snev av vår er jo velkommen akkurat nå :)Ellers så er de vel helst for fuglemat å regne?!

      Slett
  6. Nå ble jeg i godt humør Ranten! :-D
    Plutselig føltes våren så mye nærmere med de flotte bildene dine.
    Jeg har bestilt en Hamamelis fra Eggert i år og håper den vil trives hos meg også. Det ble den Hamamelis Intermedia "Magic Fire"- altså en høstblomstrende variant. Men etter å ha sett dine bilder får jeg lyst på en vinter/vårblomstrende også! :-D
    Ha en fortsatt riktig fin dag

    SvarSlett
    Svar
    1. Det var hyggelig Stein :) Jeg har vært inne hos deg og kost meg med synet av godsakene du har bestilt :) Og en rask tur på etern bekreftet jo bare at Hamamelis Intermedia "Magic Fire" smokket rett på plass på må ha til våren planter! God ny uke!

      Slett
  7. Tack för de härliga vårbilderna! Nu känns det mycket bättre. Ha en fin vecka!

    SvarSlett
    Svar
    1. Så var det godt for noe :) Hyggelig at du kom innom!

      Slett
  8. Nydelige bilder! Trollhassel har jeg ikke i hagen, men får jo lyst på det når jeg ser dine flotte bilder. Ha en flott uke!

    SvarSlett
    Svar
    1. Skulle ikke disse gå hos deg også?! Kennet og Tommy har jo disse, og de har det vel ikke kaldere enn deg? De er helt spektakulære på denne årstiden!

      Slett
  9. Rigtig gode billeder.
    Dejlige farver og blå himmel.
    Tak for kigget.
    Ha´ en god mandag.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk :) Ja det er deilig med sol og blå himmel :)

      Slett
  10. Troldnød kalder vi den på dansk - Som altid fantastiske billeder,
    Bruger du autofokus eller stiller du selv skarpt?
    Du må have en dejlig uge!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Karsten :) Jeg tar bilder på automatik, og den er jo egentlig så god i disse nye kameraene at de nesten tenker selv? Jeg føler jo likevel at kamera er en forlengelse av armen (?) og at jeg tar bilder med hjertet mer enn med fornuften. Når jeg tar råbilder så kan jeg jobbe litt som jeg gjorde i mørkerommet i hine hårde dager, og hente fram lyset i bilde eller tone ned- alt etter som. Uten at bildet mister sitt særpreg eller endrer sin karakter vesentlig. Jeg bruker ellers en del blits, og har nettopp fått en liten snedden til å sette på kamera. Det gir meg muligheten til endre vinkelen på blitsen og det er et spennende "leketøy" som jeg nå prøver ut :)

      Slett
  11. Ååå...dette er jo til å bli hoppende glad av og smilet går trill rundt...av dine innlegg:))
    Og superflotte bilder:))
    Kos deg i sola:))

    SvarSlett
  12. Det var en lystig energireise fra Ranten....tradisjonen tro:):) Kjente også at solen varmet litt i kinnene i dag. Det går fremad. Ha en god Vestlandsuke.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja det er vel nå og litt tid framover at Vestlandet virkelig er verdt å bo på, tross regn og vind store deler av året :)

      Slett
  13. Nydelig hamamelis, det er ei litt uoppnåelig ønskeplante for meg her i den kalde fjellheimen ;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Du får nyte vår da :) Vi deler så gjerne!

      Slett