tirsdag 5. februar 2013


Vi takker overgartneren for i dag


For han har, etter en kald og glatt start på dagen, latt sitt solfylte åsyn skinne på Rantenhagen. Vi lar oss ikke be to ganger og hastig og lystig blir kamera og kaffekoppen med på hagevandring. Og selv om ingen (egentlig) kan påstå at det er vår så hører vi at småfuglene har fått en ny optimisme i sangen og vi aner at stemmeprakten øves opp for vårens hete romanser.


Og hva fant vi i dag? Kan du undres? Som ikke var der i går? Hva kan jeg si.. Litt mer av det samme?

Hamamelis Diane
Nå kommer også Hamamelis Diane på banen for å holde sin gule søster med selskap. Blygt, sånn til å begynne med. Mer skal komme.

Helleborus niger
Julerosen. Helleborus niger. Her skal jeg si vi iler langsomt… Men gi den en måned til så skal du få se!

Helleborus foetidus
Helleborus foetidus er jo vakker absolutt hele året. Om du ikke har den, ja så er den lett å så selv, om du får ferske frø. Fremdeles bare i starten, men allerede så man kan se forskjell fra dag til dag.



Vi kretser rundt Magnoliatreet og kjenner forsiktig på de store pusete knoppene. For et tre! Vi lengter mot blomstring.  Som kommer i slutten av april.


Frø på stilk. Noen frø klarte å unngå Fru Rantens granskende frøsamlerblikk. I høst.


Inne i denne knoppen (..) bor Primula sonchifolia. En skjønnhet av de få. Sånn ser den ut i dag. På en tirsdag i februar.

Primula sonchifolia
Og hva skjuler den så inni der?! Jeg skal vise deg hvordan den så ut sist vår, i midten av mars. Kjente du at dette var en plante du kunne gå over lik for å få tak i?! Nettopp! Dette er en av de… Jeg håper du slipper å gå til så drastiske skritt, men når du først har sett den så glemmer du den aldri. I år har den fått sideskudd også. Du skjønner at lykken er stor?!

Ha en fortsatt super uke!










32 kommentarer:

  1. Svar
    1. Takk :) Hyggelig at du kom innom!

      Slett
  2. Tusen takk for ein deilig opplevelse frå hagen din.....ja, dette blir meir og meir følelse av vår. Og du fristar jammen med ein så nydelig Primula. Har du sådd den sjølv?? Her må det googlast å sjå om det er muligheiter for å finne frø.
    Kos deg i vårhagen din :)
    Klem frå MarJE.

    SvarSlett
    Svar
    1. Primulaen kommer fra Kina og er impotert av en venn. Jeg har ikke funnet frø på mine. Ikke så mange insekter på den tiden.. Kanskje jeg kan bruke penselmetoden? Den setter jo sideskudd og forøker seg på den måten. Laaangsomt men sikkert :)

      Slett
  3. Så mye fint det var her da! Ja, det meste iler langsomt tidlig om våren, men det kommer jo før eller siden. Den primulaen var virkelig lekker! Den kunne jeg nok gjort myefor å få tak i. Har du noen hemmeligheter å dele? ;-) Har du drevet den frem fra frø eller kjøpt den som plante?

    Sikle, sikle.... Ha en flott uke!



    SvarSlett
    Svar
    1. Primulaen har jeg kjøpt fra Jensen :) For noen år siden. Jeg har også vært med på en Kina import sener og skal forhåpentligvis ha en plante til et eller annet sted :) Jeg må bare si at bildet ikke yter den full rettferdighet.. Du med din samlerhage må jo bare ha denne?! Du får se om ikke Jensen kommer med liste til våren :)

      Slett
    2. Nei, av en eller annen grunn har den gått meg hus forbi...

      Slett
    3. Han hadde den på plantelisten sin i 2010 ser jeg :)Og nå bor han vel i Kina så der er vel ikke utenkelig at den dukker opp på en liste til våren?!

      Slett
  4. Så flotte bilder. Og så herlig med vårlige tegn, om det enn er i andres hage enn min egen. Ha en fortsatt strålende uke! :D

    SvarSlett
    Svar
    1. Trøsten til alle dere østlendinger får være at når dere koser dere i varm sommersol så drukner vi i regn og brunsnegl... Om det er noen trøst da? Uken nytes, nå har vi frost igjen :)

      Slett
  5. Magisk med magnoliaknopper. Bare de ikke åpner seg for tidlig.

    SvarSlett
    Svar
    1. Knoppene og blomstene tåler alt unntatt heftig haggel. Da blir blomstene brunflekket.. Men det vil vi ikke tenke på nå :)

      Slett
  6. Dejlige billeder - tak - og solen, overgartneren var med dig idag:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Så var det vinter igjen,men framdeles strålende sol :)

      Slett
  7. Nydelige bilder! Skjønner at klimaet hos deg er ganske annerledes enn her, her ligger snøen tykk, men jeg vet jo at det er noe under der......

    SvarSlett
    Svar
    1. ja et stabilt snødekke er ikke å forakte det heller :) Våren ligger trygt og godt forvart til tiden er inne :)

      Slett
  8. Hvor tager du altså nogle dejlige billeder!!

    SvarSlett
  9. Dejlige fotos, som viser at vårens toner nu også rammer det norske landskab. Og ja fuglene kvidrer lidt tøvende og vinterhæst derude og blomsterne forsøger at strække halsene også her....selvom natten har givet et godt drys sne i Danmark.

    Dejlig dag fra
    Katinka

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja jeg tenker at fuglene blir inspirert av sollyset? Jeg kjenner at det virker godt på meg også. Lyset!

      Slett
  10. Herlige bilder i dag også! Det er flott å se at våren så vidt begynner å gjøre sitt inntog på Vestlandet! :-)
    Her i Olso ligger snøen hvitt etter at den kom tilbake for et par dager siden, men vi har +1 og opplett- om ikke sol ;-) Hamamelis Diane står høyt på ønskelisten min hver vinter! Hvor fikk du kjøpt din? Ellers var jo Helleborus Foetidus og Primula sonchifolia skikkelig flotte, nye bekjentskaper! :-D De havner selvfølgelig på "må ha" listen min de også.
    Ha en riktig fin dag!
    Stein

    SvarSlett
    Svar
    1. Vi ligger gjerne litt forann, men så plutselig så har resten av landet passert oss mens vi sitter der i sommerregnet... Som du kanskje har sett over her så har jeg kjøpt denne planten fra Jensen :) Den må du så klart ha!

      Slett
  11. Flotte bilder - og så deilig å ha annet enn sne og kvister å ta bilder av. Min Diane viser ikke tegn til noe som helst, men det er kuldegrader rundt henne igjen. Da drøyer det vel litt.

    Nå skjønner jeg hvorfor du sto tvekroket med kamera i dyp sne i helgen: Du er bortskjemt! Veldig hyggelig å treffe deg likevel :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Pikyrane lite enda. På Diane. Men vi tåler å vente noen uker. Spre gleden over flere uker :) Veldig bortskjemt :) He he! Kjempekoselig å treffes! Ser ikke bort i fra at det blir flere ganger i løpet av hageåret 2013?!

      Slett
  12. Å så kjekt! Flotte bilder. Kjenner på litt misunnelse her. Alt er pakket inn med en meter snø i Hagen min, så jeg kan bare vise snøbilder eller gamle bilder fra forrige sommer;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Du vet i hvertfall at hagen har det trygt og godt der under snøen :)

      Slett
  13. Har Helleborus foetidus och den frösår sig villigt, gillar den mycket!
    Ha en bra vecka
    Mariana

    SvarSlett
  14. Jeg liker den kraftfulle veksten og synes den er flott absolutt hele året : ) Ikke mange stauder som kan matche den! God uke til deg også : ) P

    SvarSlett
  15. Så nydelige vårbilder du viser! Og tenk så heldig jeg var som fikk frö av Helleborus foetidus av deg i höst! De ligger i jorden i potter under snöen og jeg krysser fingrene for at de skal spire til våren:-)
    Klem!

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg får virkelig håpe at du får mange søte små spirer på våren : )

      Slett