lørdag 16. februar 2013


X-faktor blomsterutgaven 2013: GUL



Gull røkelse og myrra, er første tanke ut når fargen er gul. Sommer og solskinn er jo en annen nærliggende assosiasjon . Nå popper de opp som bjørkeblader i mai og Fru Ranten tenker påske, påskekylling, eggeplomme og .. eh?! Der stoppet det opp og det var kanskje like greit. Heldigvis, hun er ingen evighetsmaskin, Fru Ranten. Der slapp du billig unna?!?

Tulipa australis (?)

Så var det de GULE. De som fanger sollyset så mesterlig, selv om de står der i halvskygge, glitrer til og gjør gråstein til gull. Heldig for oss for gråstein har vi mye av… Nei  og nei der forsvant fruen ut på en aldri så liten avvei.. igjen. Men vi Snakker GUL.  Hva med en  flotte GUL Primula? Lekker sant?!


Eller kanskje ballblom? Trollius i ytterpunkt av lyst og mørkt, lukket og åpen. Det er så utrolig mange flotte å velge mellom. Og jeg må bare innrømme det. Her har det floket seg helt når det gjelder navn..

Trollius alabaster



Påskeliljer, Narcissus seleksjon fra Ruksans, å hvor disse var deilige! Dette var kjærlighet fra første knopp!



Og så har du jo de litt mer beskjedne, som Trillium luteum. Når sollyset treffer ut på ettermiddagen  og det ser ut som lyste kommer innefra. Sinnsykt vakker!

Trillium luteum
 
Den høyeste søten i hagen, Gentiana lutea er jo en lekker plante. Her har fruen bommet litt og ikke gjort hjemmeleksen sin. Dengang når hun sådde frøene, og det spirte og ble til en liten plante som fikk flytte ut i hagen. For da trodde hun, Fru Ranten at også denne var liten og søt som mange av sine slektninger. Så feil kan man ta.. Så nå står den der i godt selskap med andre knehøye stauder og rager over meteren opp i været. Ja ja.. Men søt er den?!

Gentiana lutea


Men vi må velge. Og vi velger en av kongslysene, Verbascum creticum. Fordi den er så utrolig lekker og gul og fordi den er morsom og gøyal og danser rundt i hagen i månedsvis. Kortlivet staude som frøsår seg selv. Litt her og litt der og forhåpentligvis så dukker den opp igjen til sommeren.

Verbascum creticum






Vi føyer oss inn i rekken av GULE favoritter på X-faktor blomsterutgaven 2013: GUL! 

Kom og bli med du også!


Og vi ønsker deg en glitrende søndag! 







59 kommentarer:

  1. Vilka fantastiska, annorlunda växter du har.
    Lycka till!

    SvarSlett
  2. Du har jammen mange lekre gule i hagen din! Og så flotte bilder av alle sammen! En absolutt verdig kandidat har du valgt også, Kongslys er noe enhver hage må ha syns jeg!
    Lykke til!

    SvarSlett
    Svar
    1. Kongslys er en flott og staseig staude. Denne blir ikke fult så stor som mange av de andre slektningene

      Slett
  3. Like herlige både bildene, blomstene og ordene dine:)
    Ha en strålende helg og lykke til!

    SvarSlett
  4. Fantastiske billeder! Alle blomster bliver smukke gennem dit kamera! Jeg kan slet ikke stå for Trollius og Verbascum, men de har alle x-faktor! :)
    Fortsat god weekend og lykke til med konkurrencen!

    SvarSlett
    Svar
    1. En ballblom kan romme en hel sommer :)

      Slett
  5. Du har så mange spennende planter! Den narcissen var utrolig vakker. Har du noe navn på den?
    Fantastisk vakre bilder :-)

    Lykke til!

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg kjøpte den påskeliljen fra Svein, og den var bare kaldt Narcissus seleksjon fra Ruksans. Jeg kjøpte 2 pakker og har ikke angret på det :) Mange forskjellige og alle like flotte!

      Slett
  6. Her var det jammen mange flotte gule blomster!
    Ha en fin søndag og lykke til!

    SvarSlett
  7. Dina bilder i dom tre senaste inläggen är som konstverk!!
    Ha en god helg
    Kram
    Mariana

    SvarSlett
    Svar
    1. Utrolig hyggelig sagt :) Jeg har faktisk tilbud om å stille ut noen bilde :)

      Slett
  8. Har ikkje ord for dine skjønnheiter og dine evner til å fange dei i linsene. Det er berre så nydelig alt du serverer at det er umulig å velge seg ut ein ...her er alle favorittar.
    Du må toppe konkurransen...Lykke ,lykke til!!!!
    Klem frå MarJE.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ååå tusen takk MarJE! Er du vel grei :)Jeg sier vel takk det samme?!

      Slett
  9. Fantastisk flott plantesamling du har i hagen din:)))

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja det er vel det jeg er, en plantesamler :)

      Slett
  10. Herlige bilder og en flott kandidat! Masse lykke til og ha en fin söndag! Klem!

    SvarSlett
  11. Fantastiske bilder du tar:) Ha en flott søndag og lykke til :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, og takk det samme!

      Slett
  12. Så mange flotte og spesielle blomster! Her er det noe for enhver smak. Lykke til:-)

    SvarSlett
  13. Mange fine gule, den var specie,l den du har valgt, jeg kender den ikke, den er flot.
    Lykke til
    Lisbeth

    SvarSlett
    Svar
    1. Den er som sagt kortlivet men sår seg lett der den trives :) Jeg fikk frøene av en hagevenninne på nett, så jeg vet ikke om de er til salgs rundt om.

      Slett
  14. Du imponerer igjen med fantastiske bilder! Hege

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk til deg Hege! Ha en strålende søndag!

      Slett
  15. Mange fine gulinger du viser. Har ikke tenkt over at kongslys er så hårete, nydelig macrobilde.
    Lykke til i X faktor:-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Alt naturlig er vel hårete bare man går tett nok på :) Om ikke annet så finner vi kattehår på de fleste plantene i hagen... God helg!

      Slett
  16. Det var en herlig hyllest til det gule! Kjekt å se at kongslys er så fine. Fikk noen frø av den "usett", som skal sås i år. Da satser jeg på at de blir som dine:) Lykke til og ha en salig søndag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Kongslys er veldig forskjellig, både i farge og i høyde. Min er ikke av de største :) Lykke til med spiringen!

      Slett
  17. NÅ kjente jeg igjen kongslyset! Etter lekkerbiskner på rekke og rad...

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja vi er jo mest vant med å se hele planten, og ikke en og en blomst : )

      Slett
  18. Når jeg ser så mange gule kunstverk, så tenker jeg at: "hvorfor har jeg ikke gule blomster i hagen min? Det er jo som om solen har landet i bedet! Vakkert!" Og dine evner som fotograf hjelper jo virkelig blomsterprakten fram. Fortsatt god helg til deg, og masse lykke til!
    //maya

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja det er nok sånn det er :) En måte å slippe solen inn i hagen :)Takk for veldig hyggelig kommentar og veldig koselig at du vil følge oss videre! Lykke til med din hestehov :)

      Slett
  19. Takk d samme! Så herlig å svømme rundt i det gule havet ditt. hmmm, og jeg som ofte tenker at gult, det er litt vanskelig. Med alle disse flotte bildene kan været være som det vil. Lykke til!!!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja når vi må krøke knærene for å komme under skylaget så kan gult i alle nyanser være utrolig kjærkomment : )

      Slett
  20. WOW... en fantastisk X-faktor. Lykke til!

    SvarSlett
  21. Oijjj...her var det myyye flott i gult!
    Likte spesielt din Gentiana lutea...så flott!!
    Lykke til i x-faktor:))

    ps...dekoratør..jeg...mmnnjaa..jeg har nok vært borti det...har lurt litt på om jeg skal lage et innlegg om dette..vi får se..:))

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja det eren kraftfull staude. Jeg synes også den er flott som vissen på vinteren : ) Kjempemorsomt om du lager et, gjernne flere, om dette temaet! Helt sikkert mange som ville sette pris på det : )

      Slett
  22. Hei! Fant bloggen din via en kommentar du hadde skrevet hos Tua. Så at du har hatt besøk av Magnar Aspaker, artig, han er onkelen min. :) Flotte, gule blomster du viser. Gult forbinder jeg med sola. :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Morsomt! Ja Magnar kjenner jeg gjennom hagegalskapen :) En veldig hyggelig og kunnskapsrik mann som jeg har hatt gleden av å treffe flere ganger de siste åren, både han og Toril :) Han hadde nok vært favorittonkelen om han var min :) Takk for hyggelig kommentar!

      Slett
  23. Vilka sagolika gula blommor du bjuder på. Där fanns en del som jag aldrig ens har sett.
    En ska är klart. Gult är inte fult.
    Allt gott
    annika

    SvarSlett
    Svar
    1. Ingen hage uten gult! Og så er jo gult ikke bare en farge men et vell av nyanser :) Alt vel til deg også!

      Slett
  24. Dette var noen utrolig vakre blomster. Det får meg til å lengte enda mer etter vår og sommer.....

    SvarSlett
    Svar
    1. Heldigvis så er det ikke så lenge å vente, for vips så er den her!

      Slett
  25. Det er visst bare å holde fast ved innrømmelsen - jeg liker gult! (men jeg liker ikke brune cordfløyelsesbukser)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hva kan jeg si? Annet en at jeg er helt enig : )

      Slett
  26. Må si du virkelig har mange vakre gule med X-faktor. Ønsker deg en fin mandag!

    SvarSlett
  27. Nå kom jeg i påskestemning :-) Fantastiske bilder alle sammen!

    SvarSlett
  28. Så mange lekre gule blomster du viser bilder av. Den Trilliumen var virkelig stilig.
    Lykke til hos Moseplassen.

    SvarSlett
  29. Tusen takk for deres hyggelige kommentarer alle tre : )

    SvarSlett
  30. Oohh! Ranten! Vad du kan! Jag blir alldeles tagen av din bildkonst! Och min favoritfärg dessutom! Helt underbart!/Anja

    SvarSlett
  31. Nydelige bilder!
    Jøss, nå ble jeg egetlig overrasket over hvor mye flott det finnes i gult. Men så er jo du en mesterfotograf også da.

    SvarSlett
  32. Takk Anja og Elin, for veldig hyggelige kommentare :) Jeg har aldri skjønt de som sier at de ikke liker gule blomster?! Det er solskinnet i hagen!

    SvarSlett
  33. You have some really great photos. I just found your blog this morning but I can not find a translator tab so I can only look at the photos. I would like to read what you have written. Living here on the shores of Lake Michigan I do like to learn how others garden. I am always a student at heart. If you can help me out with finding ways to translate, I would appreciate it. Jack

    SvarSlett
    Svar
    1. Thanks for the nice comment. I'll try to add a google translate feature on the blog. I have seen that many people have this on their blog. I write mostly about the experience of the garden, not so much about plant facts. Velkmmen back!

      Slett