onsdag 27. mars 2013


Borte bra men hjemme best.


Og sånn skal det vel helst være? Så har Hr og Fru Ranten forlatt Rantenhagen for en stakket stund og byttet Vestlandet mot Østlandet. Og mellom hit og dit ligger de store fjellene. Der hvor det bor troll og riser (også kalt påsketurister) og hvor vinteren fremdeles rår grunnen.



Dette måtte jo bare bli "oppetter bakken, ned etter bakken og ti tender i nakken..) (?) Eller kanskje kan vi rett og slett kalle hele reisen for en "ut av tunellen opplevelse?"


For hvem har sittet pal med fotoapparatet og foreviget både det ene og det andre i god Road Movie tradisjon?! Fru Ranten har trosset høy hastighet, svingete veier for ikke å snakke om uendelig mange tuneller og hengt framover og sidelengs mens Hr Ranten har konsentrert seg om issvuller og lengderetning.. Vi skal da fram! Og tilbake..



På ønskelisten over mulige foto objekter står selvfølgelig elgen! Er du fra Østlandet kan du muligens trekke på smilebåndet akkurat nå, men for en Vestlending derimot! Dødsens alvor! Det nærmeste vi kom var som vanlig dette..


Men så var vi da hjemme igjen. Som en blodhund med los har Fru Ranten saumfart hagen fra innerst til ytterst. Og selv om det i grunnen ikke føles akkurat sånn så har gradestokken krøpet opp mot 8 varme i løpet av dagen. Herlig! Hva jeg fant? Kom så skal du se!

Iris reticulata Sheila Ann Germany




Crocus sp

Crocus sp


Crocus chrysanthus Snow Bunting

Scilla bifolia

Hepatica nobilis

Vi minne igjen om Feiring med gavedryss!
Nå kan vi jo faktisk feire over 100 nye medlemmer!









22 kommentarer:

  1. Nydelige turbilder! Og blomsterbildene er jo bare så lekre. Om du drömmer om å få se elgen så kan jeg si at jeg drömmer om å få se en krokus.....og forelöpig er jeg dessverre ikke i närheten av det.
    Ha en fortsatt fin påske!
    Klem!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk Nora! Kanskje vi skal bytte? En elg mot en krokus?! God påske til deg også!

      Slett
  2. Det var sikkert flott å ta en Østlandstur for å lete etter foto objekter og elg. Elg har jeg heldigvis ikke sett her til tross for advarselskilt som du viser. De som bodde her før hadde sett elg i gården her. Flotte bilder du viser!
    Fortsatt god påske :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg er jo glad jeg ikke har elg i hagen, eller hjort for den sags skyld, men det er jo litt eksotisk med så store dyr :) Alt vel til deg også!

      Slett
  3. Heldige deg som har vår i hagen! Som du så på Østlandet, ligger snøen dyp ennå! Men vi vil ha skiføre på fjellet...... Nydelige vårblomster i Rantenhagen!
    Fortsatt god påske!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ikke så mye snø akkurat der som jeg var, men på fjellet var det jo vakkert og hvitt :) God påske til deg også!

      Slett
  4. Virkelig et flott innlegg, som alltid. Artig tekst og flotte bilder. Ja, her på østlandet har vi både snø og elg, og vi som bor her skulle ønske vi hadde noe annet akkurat nå. Vår i hagen, som du, blandt annet. Nydelige blomster. Kos deg og nyt påsken, våren og alt som spirer.

    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk Vivi! Ja jeg vil jo ikke akkurat bytte, for jeg er lusen på skigåing og snømåking ;)Klem. Marit

      Slett
  5. Se der ja, endelig noen vårtegn! Her er det bare polare lavtrykk som dumper snø i massevis. Skikkelig påskestemning med andre ord!
    Like greit at dere ikke så (traff) noen elg. De har en tendens til å dukke opp midt i veien når du minst venter det, og det er ikke noe gøy.
    Ha en fortsatt flott påske!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja ikke så verst de der?! jeg føler med deg! Om det hjelper.. Ja vi har ikke noe ønske om en elg på panseret.. Så vi skal vel kanskje være fornøyde uten? God innepåske til deg?!

      Slett
  6. Så fine, skarpe bilder! Ja, her er det mengder med snø.
    God påske fortsatt!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja det tenker jeg nok, at du har mye snø enda :) God påske til deg også!

      Slett
  7. Herlige bilder av storslått norsk natur. Og selvfølgelig av de deilege vårtegnene! Fortsatt god Påske!

    SvarSlett
    Svar
    1. Litt vinter og litt vår :) God påske!

      Slett
  8. Fine bilder fra turen østover! Våren har fremdeles et forsprang hos deg.
    Ha en riktig fin påske!

    SvarSlett
    Svar
    1. Enn så lenge :) Det er det ene sydvendte bedet som ligger i en lun krok :) God påske!

      Slett
  9. Så fine bilder fra turen deres, og veldig artig å se blomster i hagen din når jeg ikke har noen selv=) Håper dere får ei fortsatt fin påske=) Vibeke

    SvarSlett
    Svar
    1. Vi deler gjerne! Strålende påske til deg også!

      Slett
  10. Höga berg och djupa dalar.
    Det gäller verkligen att hålla ögonen på vägen och händerna på ratten :=)

    Underbara vårbilder, precis som vanligt.
    Här ligger snön fortfarande på ca. 50cm. djup.
    Solen skiner och det är nollgradigt, härligt!

    Glad Påsk!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja det er ganske intenst å kjøre sånn en hel dag, først oppover og så nedover igjen. Noen steder var det skikkelig glatt is i veibanen. Men det gitt fint og vi kom vel hjem :) Jeg tenker at når snøen først begynner å smelte hos deg så tar det ikke så lange tiden?! Fortsatt god påska!

      Slett
  11. HERLIG! Både landskap og blomster men mest digg å se blomster altså, her er fortsatt bare snø, men jeg nærmer meg jeg også..

    Neste gang du er på den elgbefengte siden av fjella så håper jeg du finner veien til Oslo og stikker innom meg :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Plutselig så har du tatt meg igjen! Vips! Det hadde vært veldig koselig :) Å stikke innom deg en gang! Jeg takker for invitasjonen og lover å advare deg på forhånd :) Fortsatt god påske!

      Slett