torsdag 7. mars 2013


Hei du! Bli med på en hagerunde da?!

 
Nå tar vi hverandre i handen og vandrar samen du og eg? Våren byr på torsdag med sol og hurra på seg! For hvem hadde ikke åpnet opp og bydde på årets første blomster?! Ja det var Crocus. Et aldri så lite gledeshvin steg opp fra Rantenhagen. Å heiane det! Hva gjør det at det er meldt kaldt vær igjen når vi kan konstatere at våren har stø kurs?
 
 
Og se! Nå kommer de første Fritillaria spirene opp også!
 

Nå er mange av hagens Hepatica begynt å vifte med lodne knopper. Fru Ranten! Kom og se på meg! Sant jeg er fin? Og Fru Ranten nikker bekreftende, jo du er så vakker! 


 
Er du med du også? Skal vi gå videre? For nå skal jeg vise deg den første klosterklokken. Den som er av den gode gamle sorten og som jeg byttet til meg sist vår. Inni der er den. Kom ut da vel?! Vi kan friste med vårsol og beundrende tilrop! Sammen med snøklokkene lager de vakre hvite spor i hagen. Og vi følger etter. Du også?



 
Julerosene vokser så det nesten høres. Hysj? Kom så legger vi øret forsiktig borttil? Åååå så strekker den seg mot solen. Ååååå.. hvor det er herlig å være julerose i Rantenhagen tenker den nok? Her hvor solen skinner og det er varme grader i luften. Mmmmm…
 
 
Og ingen dag uten noen av hagens summende insekter. Våren ukronede men akk så respekterte pollenspreder! Tenk at disse har overlevd ute hele vinteren og så kommer det noen soldag og vips så er klar for ny dyst?! Intet mindre enn imponerende.




 
Nesten vindstille, nesten fritt for skyer og med strålende sol. Sånn ser det ut.
 
 

 

Ha det så bra!







46 kommentarer:

  1. Wow, lovely series of images! And the last shot of the sky and reflection are beautiful! Happy Skywatching!

    SvarSlett
    Svar
    1. Thanks for the nice comment!

      Slett
  2. Åhhhh, så koselig å være med deg på vandring=) Ser alltid lyst på livet etter en titt på bloggen din=) Natta=) Vibeke

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk Vibeke :) Hyggelig at du ble med! Ikke så aller verst hos deg heller?!

      Slett
  3. I heiane kor mykje vårtegn du har i Rantenhagen din! Hvis jeg ligger godviljen til, ser jeg mikroskopiske spirer av snøklokken i en solfylt krok. Utover det ligger snøen som et tykt teppe på Enerhagen. Men, det er håp:) Fin kveld til deg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Gåman kor det e bra! Hjemlengsel eller?!

      Slett
  4. Her var det jammen vår....kor herlig med alle dei gode vårteikna som du viser her.
    God Fredag, frå marJE.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er her våren er :) Men nå blir det kaldere igjen... God fredag til deg også!

      Slett
  5. Jeg er ikke spesielt aktiv på blogger for tiden, men ved ren refleks havnet jeg hos deg.
    Disse fluebildene dine er bare skummelt fine.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk Martin :) Hyggelig at du kom innom!

      Slett
  6. Herlig :) Fantastiske vårbilder. Takk, de gjør lengselen etter vår enda sterkere.

    SvarSlett
    Svar
    1. Men nå er den like om hjørnet! Våren :)

      Slett
  7. Det er helt utrolig - skulle ikke tro vi bor i samme land! Du har jo vår og nydelig blomstring. Vi har minus 10 og myyyyye snø og vårtegna står bare i vinduskarmen. Gleder meg også til blåveis og juleroser:)
    God helg.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja ja, så ligger plantene dine trygt og godt under snøen til tiden er inne :) God helg!

      Slett
  8. Herligee vårbilder til å bli glad av Ranten! :-D
    Julerosene var vakre! Ha en fortsatt riktig fin dag
    Stein

    SvarSlett
    Svar
    1. Nå tenker jeg at vi har flott blomstring innen påske :) Spesielt gleder jeg meg til lerkesporene :)

      Slett
  9. Tusen takk for en herlig hagevandring! Nå går turen ut for å hakke is og spa bort snø :-).Kuldegradene får jeg ikke gjort mye med, men ut på dagen er det da noen pluss grader i herlig sol. Nå skal det bli godt med våren!

    SvarSlett
    Svar
    1. Selv om vi har strålende solskinn så er det ikke den helt store varmen enda :)

      Slett
  10. Så flotte vårbilder! Jeg nyter blomstene dine, og har noen ganger problemer med å forstå at det kan være så stor forskjell på øst og vest i dette landet. Her er det -11 grader...
    Kos deg med blomstene dine :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk Marit :) Du tar oss igjen litt lenger ut på våren :)

      Slett
  11. Hos dig bliver det da aldrig vinter! Det er ikke meget sne vi har set på din blog de sidste måneder:)
    Dejligt at se Fritillaria på vej op og den fantastiske "blåveis" H. nobilis -

    Tak for hagerunden:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Vi hadde godt med snø før jul, og vi kan fort få mere før vinteren helt slipper taket :) Veldig mange av de vårblomstrende løkene er på vei opp nå ;)

      Slett
  12. Tack för titten, vilka härliga vårbilder du bjuder på! Här har våren inte alls kommit så långt, men den som väntar på något gott... Ha en skön helg! Kristina

    SvarSlett
  13. Dejlige billeder af skønne forårsblomster og insekter :-)

    Dine påskeklokker er længere fremme end mine!

    Ha' en god weekend

    SvarSlett
    Svar
    1. Nå skjer det spennende ting i hagen hver eneste dag :) Herlig :) God helg Gitte!

      Slett
  14. Åh, som jeg lengter etter mine Hepatica og Helleborus når jeg ser bildene dine! Men mine befinner seg fremdeles under et godt lager med snö........
    Takk for en nydelig hagevandring!
    Klem!

    SvarSlett
    Svar
    1. De er veldig tidlige her, mye tidligere enn på østlandet. De første holder på å åpne seg :) Klem. Marit

      Slett
  15. O' hildrande du!
    Her var det fint å være med...

    SvarSlett
  16. Nydelige bilder og du så herlig å se våren!! :))

    SvarSlett
    Svar
    1. ja sant! Vi trenger litt vår nå :)

      Slett
  17. Så tidlig? Trodde brått jeg så syner. Godt at du kan gi oss så deilig vårfornemmelse ;) Riktig god helg til deg.

    SvarSlett
    Svar
    1. Vi for spre det glade budskap! Strålende helg til deg også!

      Slett
  18. Det var en trevlig rundtur med en massa vackra blommor/bilder!!!
    Trevlig helg
    Kram
    Mariana

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk Mariana og strålende helg til deg også!

      Slett
  19. Her var det virkelig mye vårglede. Det spirer jo og gror rundt deg på alle kanter. Herlig!!!

    Klem Vivi

    SvarSlett
    Svar
    1. Er det rart vi blir litt yre :) Klem. Marit

      Slett
  20. Jøss så langt det har kommet i hagen din! Takk for en deilig omvisning med sjarmerende tekst!

    SvarSlett
    Svar
    1. Vestlandet og Bergen vet du ;)

      Slett
  21. Vad långt våren har kommit hos dig!
    Fortsatt trevlig helg
    Birgitta

    SvarSlett
    Svar
    1. Nå har vi det skikkelig kaldt, så temperaturene er ikke mye vårlige... Men vi har ikke snø og solen varmer på dagen så det er ikke så aller verst :)

      Slett
  22. Takk for en flott tur! Her er det ikke anntydning til liv i hagen enda, sikkert to meter med tele. Men, det blir da vel vår her også.
    Skal til Bergen tidlig i mai. Da har det kanskje full sommer der?

    :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hvor langt ned telen går her skal jeg ikke spekulere i men bakken er hard som stein.. Største forskjellen er ofte snø, som vi da ikke har. Men vi har jo sol da :) Mai er Bergen som regelt bå sitt aller beste så da kan du trygt komme! Skal du ha utstilling her?!

      Slett
  23. what a great piece of heaven - and beautiful flowers :) thanx!

    SvarSlett