torsdag 21. mars 2013


Hvor bliver våren av?!


Man kan jo spørre seg? Hvor har hun egentlig gjemt seg henne? Sitter hun og hutrer under det tykke laget med tele? Venter hun på milde vinder, flau bris eller kanskje en fønvind om vi er riktig heldig? Våren.

Trost- Turdidae

For her er hun definitivt ikke.. Joda, vi har en del av de vårtegnene som ikke bryr seg om verken bitende kulde, nattefrost ned mot 10 minus eller tele i metervis (jada jeg overdriver gladelig, uten blygsel og helt skamløst) Her gjelder det å få fram poenget! Vi lengter så inderlig etter våren! Så! Der var det sagt..

Crocus chrysanthus Snow Bunting

Enn så lenge så er det på med ull og dun (må ikke forveksles med fjær og tjære- som jo er noe helt annet og ikke nødvendigvis så bra mot kulden) Og når vi nå snakker om fjær så er det jo raskt å assosiere med påskekyllinger?! Ikke? Og for å illustrere akkurat dette så viser jeg noen bilder av Lille som for all del ikke må forveksles med Lutten! Det skulle tatt seg ut?! Men her sitter hun da. Lille. I skjønn forening  med årets nye påskekyllinger. Aner vi en viss skepsis? Eller?




Så, mens våren snegler seg av gårde (virkelig..) følger vi alle tegn tett på som en utenriksreporter der det skjer! Når det skjer! Og det er jo selvfølgelig i hagen. Noen som tvilte på det? Ikke? Vi gjør så mye som mulig ut av alt som kan ligne! Våren. 

Iris reticulata Sheila Ann Germany, torsdag
Og hva fant vi så i dag? Av vårlige tegn? Der ute i hagen? Jo nå skal du se! Ikke for det, noen vil vel driste seg frampå og si, ja nettopp.. Mer av det samme. Som sist. Men en liten gran mere og kanskje pitte litt flere? 

Helleborus


Velkommen til Annes hageverden! Håper du vil trives i Rantenhagen!

Crocus





Og husk vi har feiring på gang og du kan enda være med!





Alt vel!






46 kommentarer:

  1. Ja, vi venter og venter på våren nå, det er helt sikkert. Får håpe at alle snegler dør i all den barfrosten som er hos dere. Her er det 40 cm med snø, så barfrost er det ikke her. Nydelige bilder du viser :-)

    God helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja det kan vi jo håpe på :) Så var det godt for noe :) God helg til deg også!

      Slett
  2. Fantastic sky in that last shot.

    SvarSlett
  3. Hei Ranten. Jeg synes jo våren har kommet mye lenger hos dere enn her på Østlandet! :-)
    Her er det fortsatt snø og frost, både dag og nattestid! Jeg håper jo ting snart vil forandre seg! Kanskje neste uke får vi også se små gløtt av "frøken vår!?"
    Ha en fortsatt riktig fin kveld!
    Stein

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja det er jo relativt :) Og vi kretser vel alle rundt vår egen hagenavle mens vi venter på våren? God palme (!)helg til deg!

      Slett
  4. I've never seen crocus like that before! Your photos of spring are so inviting.

    SvarSlett
  5. What a gorgeous series! The flowers are beautiful and the kitty is so cute! The last shot is stunning and my favorite. Happy Skywatching!

    SvarSlett
    Svar
    1. Happy Skywatching to you to!

      Slett
  6. Loved seeing the spring flowers. It is still cold here too. I LOVE your cat. She is beautiful. Blessings, Debbie

    SvarSlett
    Svar
    1. It is very could hear to, but stil sign of spring : )

      Slett
  7. Such exquisite photos. Spring is really almost here!

    SvarSlett
    Svar
    1. Yes, nearly springtime : ) Thank you for nice comment!

      Slett
  8. Haha! Bra kattebilder! Og apropo våren, så starter den ikke før etter Påske til meg, uannsett hvor tidlig eller sent den er. Må på ski/hytta i Påska først, og så kan våren komme for fullt etterpå.
    Syns du har veldig mye liv i hagen din. Her er det ingenting, sukk... Jeg vant jo 17 pakker løk i Moseplasskonkuranse i fjor, så jeg er jo sååå spent da! Om ikke rådyrene tar rubb og stubb.
    Ønsker deg en flott vårdag i kulden,)

    :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja katten er litt morsom der gitt : ) Sådær passe fornøyd? Vi har forlatt kalde men dog vårlige Bergen til fordel for det veldig kalde Østland, men skynder oss snart tilbake: ) Påske orbinder jeg med fisketurer og besøk på hagesenteret : )

      Slett
  9. all pics are wonderful but the last one: WOW! thanx for your piece of heaven :)

    SvarSlett
  10. What a gorgeous series of shots. Lovely signs of spring.

    SvarSlett
  11. I love your spring photos, especially the little black bird. So clear and crisp. Your sky photo is brilliant. The contrast in colours leaves me breathless.

    SvarSlett
  12. spring has definitely arrived--even the cat seems content...i couldn't tell if it's real or not:p
    the sky photo is amazing.

    SvarSlett
  13. Vackra vårbilder och underbar katt!

    SvarSlett
  14. Beautiful shots. The orange sky is stunning. Happy sky watching.

    My sky.

    SvarSlett
  15. Very beautiful. Greetings from Colorado!

    SvarSlett
    Svar
    1. Thanks to you : ) Al of you!

      Slett
  16. Svar
    1. Takk : ) Litt vårtegn nordpå også?,

      Slett
  17. Fine vårtegn, her er det bare fuglene og ekorna som står for våren foreløpig, all løk ligger under snødyne fortsatt gitt. Ikke som i fjor, da var magnoliaknoppene i gang nå...

    Ha en super helg, og good påske!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk Anne : ) Som du ser så har vi også hatt mye glede av ekornbesøk på foringsplassen : ) Vi håper på århundredes magnoliablomstring men det blir nok ikke i påsken nei : ) God påske til deg også!

      Slett
  18. Du hade den ett tag i alla fall! här har den inte kikat fram...
    Vi ska få upp till - tio grader dom följande nätterna men vi har ett skyddande snötäcke på gott och ont.
    Kram
    Mariana

    SvarSlett
    Svar
    1. Godt du har snødynen på blomstene dine når det er å kaldt ute! Vi har det også kaldt, spesielt på nettene så jeg er litt bekymret for blomstene mine. God påske! Klem. Marit

      Slett
  19. Det er et godt spørsmål! Jeg lurer på det samme!!! Hun kommer frem på dagtid her med sol og fine temperaturer, men om natta gjemmer hun seg godt, for da er det iskaldt! Håper det snart blir litt mildere, slik at jeg kan grave i hagen! Goood påske til deg=) Vibeke

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja jeg lengter etter varmere vær og jeg skal ikke være storforlangende. Men det må være på pluss siden : ) Kjempegod påske til deg også!

      Slett
  20. Jammen jammen dette var virkelig noe å vise frem, så deilige bilder,,er det sånn det ser ut egentlig,,Wow jeg gleder meg.
    Så flott påske-pus og veldig fotogen må jeg si, stortrives blant fine blomster og påskepynt.
    God søndag fra Marit.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja vi kan jo by på små glimt av våren : ) vi får glede oss over det som byr seg : ) jeg måtte bare tacbilde av husets primadonna! God aften til deg!

      Slett
  21. Hah! Liksom som om du kan grine deg til sympati for manglende vår! ;)
    Her sitter vi med altformye beinhard snø og enda ikke en bar flekk... De får jo bra med beskyttelse da, småplantene mine. Men vi krysser fingrene for snarlig temperaturstigning over hele landet.
    Flotte bilder du viser frem:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Du er så streng : ) Nå har jeg vaklet rundt på stålholke på indre østland noen dager og gleder meg til å retunere til plussgrader på vestlandet : ) Nye vårbilder kommer!

      Slett
  22. Så herlige vårbilder :) Gleder meg veldig til vår og hagetid! Men her er det enda 20cm snø over alt..

    La meg til som følger, ble din følger nr 100! :D Moro :)

    SvarSlett
  23. Gratulerer som følger nr 100! Skulle nesten værten bonuspresang for deg : ) Veldig hyggelig at du vil følge oss vider!

    SvarSlett
  24. Underbart med vårens blommande växter.
    Här ligger snödjupet fortfarande på ca.80cm så än dröjer det innan jag ser några blommor.

    Fina bildern på kissen och koltrasten också.

    Önskar dig en trevlig kväll!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja det er ikke alle steder i Norge heller, at vårtegnene dukker opp i form av blomster enn : ) Men langsomt men sikkert kommern den! Våren! God påske !

      Slett
  25. Så våren går tregt hos dere også? Her er det sant og si full vinter...

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg overdriver vel litt for å få sympati : ) Nå er jeg ikke helt sikker på at det har virket etter hensikten... (?) Men d et er uvanlig kaldt til å være i mars. Litt vår har vi jo : )

      Slett
  26. Så herlig å se både blomsterknopper og noen I blomst...her ventes det og ventes det....
    Får glede meg over bildene dine så lenge:))
    God påske:))

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja etter et par dager på Østlandet så oppleves nok Bergen som ganske vårlig : ) Tross alt... God påske til deg også!

      Slett