tirsdag 19. mars 2013


Nære ting på utsiden og innsiden.


Joda, jeg ser den kan være litt kryptisk. Men i dette tilfellet så var det tomtegrensen som var skillet mellom innenfor og utenfor. Og faste lesere vet at det er med oss som med Fantomet. Av og til, ja så forlater vi jungelen. I dette tilfellet har vi byttet hagens lune mot det fantastiske turområdet vi har i gangavstand fra Rantenhagen.



Noen ganger er det utsikten som fanger oppmerksomheten, andre ganger har vi nesen mot marken og får los bare vi ser en vanndråpe på et strå. Alle skjønner at selv en kort tur kan ta sin tid… Noen ganger må vi bare la kamera bli igjen hjemme. Sånn for å få opp marsjfarten litt.



Men sånn i det daglige så blir det med en rusletur på hjemmebane. Første Iris reticulata  som kikker ut er nyinnkjøpte Sheila Ann Germany. Ikke fordi denne er tidligere enn alle de andre men fordi den står lunest og mest solrikt til. Heldiggrisen. Og jeg gleder meg som en unge til den skal åpne helt opp og by på seg selv. Nå går det fort!

Iris reticulata Sheila Ann Germany, mandag

Iris reticulata Sheila Ann Germany, tirsdag

Små og store fugler kommer innom Rantenhagen når de tror seg usett. Ha! Vi ser deg! Og svusj så var de vekk igjen. 

Corvus cornix


Vi ønsker velkommen til Kerstin, Wonderland4Three, Marie, Maria og HildeR. 
Kjempekoselig at dere vil følge oss i Rantenhagen!

Pica pica

Ekornet er jo ekstra velkomment i hagen.

Sciurus vulgaris



Arveprinsen Lutten får være med rett og slett fordi han er så vakker. Glimt i øyet eller?!



Og så går solen ned over atter en solrik dag her på Vestlandet.





Bli med oss og feire da vel!






20 kommentarer:

  1. Jeg blir så misunnelig når jeg ser på dine bilder. Her har det kommet 10 cm med snø i dag oppå de 30 cm som er der fra før. Så iriser som dukker opp av snøen, er langt unna her. Jeg får nyte dine i mens :-)
    God kveld!

    SvarSlett
    Svar
    1. Om noen måneder, når vi sitter her i styrtregnet, ja da er det nok vi som er misunnelig på deg : ) men enn så lenge så er det jo hyggelig at vi kan dele på vårtegnene : )

      Slett
  2. Nydelige bilder! Nyter dem alle sammen! Ha en fin kveld!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei og velkommen som følger av Rantenhagen : )

      Slett
  3. Fantastisk flotte bilder!
    Ha en fin kveld!

    SvarSlett
  4. Nydelige bilder tett på! Ekornet var virkelig en søtnos.
    Ha en fin uke videre og nyt solskinnet!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk : ) det er bare så utrolig koselig med ekorn i hagen! Vi går jo med kronisk angst for at killerkatten skal fange det... Huff og huff! Noen har truet med snø på torsdag men jeg beliter meg ikke! God uke til deg også : )

      Slett
  5. Jeg er veldig glad for at du tar med deg kamera på tur. Utrolig flotte bilder du tar. Skjønner nå at jeg ønsker meg en skikkelig macro-linse.

    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Husk at jeg ikke bruker noen form for macrolinse! Tett på og pust rolig : )

      Slett
  6. Flotte flotte billeder - nydeligt at du har stillet skarpt på regndråben:)
    Din "Sheila Ann Germaney" er unægteligt længere fremme end mine, mon ikke hun åbner i morgen for dig?
    Egernet/Ekornet er bare godt!

    Kan du have en dejlig aften:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja du kan nok ha rett : ) Bilde kommet! De irisene er litt sånn fra 0 til 100 på kort tid : ) Jeg gleder meg veldig til å se denne i blomst for første gang! Ekorn er alltid koselig : ) Vi har minst 2 som er innom, men ikke samtidig. God aften til deg også!

      Slett
  7. Fantastisk flotte billeder som er ren nydelse at se på! Virkelig dejligt så skarpt du også fotograferer fugle og dyr! Wow siger jeg bare :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk for din hyggelige kommentar : )

      Slett
  8. Njuter av dina bilder!!
    Kram
    Mariana

    SvarSlett
  9. Oi, har du Iris som snart blomstrer? Det er jo fantastisk! Jeg må leve med snøen som kom for ikke så lenge siden, samt mange kuldegrader! Grr!!! Jeg vil ha vår og fine temperaturer! Bildene dine er, som alltid, fantastisk=) Og katten din er jo en drømmeprins=) Vibeke

    SvarSlett
    Svar
    1. jeg kan trøste deg med at vi garantert har mistet noen planter med all denne barfrosten som vi har hatt nå i flere måneder... Er det ikke det ene så er det andre. Kanske har vi iris i full blomst i morgen?! Lutten er en skikkelig sjarmør :)

      Slett
  10. Flotte bilder av fugler, ekorn og katt, Ranten! Og jeg må nok inrømme at dere har atskillig mer vår på Bergenskanten enn her i Oslo hvor snøen fortsatt dekker markene og nattekulden ikke har tenkt å slippe taket ennå, virker det som!
    Ha en riktig fin dag :-)
    Stein

    SvarSlett
    Svar
    1. Vi gjør jo mest mulig ut av de vårtegnene vi finner :) Og det er beinkaldt her også! Brrr.. God torsdag til deg!

      Slett