søndag 10. mars 2013


Ravnen flyr over Rantenhagen.


Der flyr de. Sammen flyr de slik de har gjort hver vår i mange år. Vinteren har fjernet alle spor etter det gamle reiret, og det nye av året er nesten ferdig. Så flyr de der sammen. Henter kvister og bygger. Og de prater. Sånne lyder som bare en ravn kan lage. Hvor er du? Her er jeg! Et sikkert tegn på at våren er i emning.


Men vinteren gir seg ikke helt uten kamp. Den aser seg opp og puster kalde vinder og temperaturen synker og synker og… Og så var vi langt der nede på minusene igjen. Værvarslingen sprer rykter om mulig snø?! Kan det være nødvendig?




Men våren er ustoppelig og enkelte i Rantenhagen lar seg ikke affisere av kalde tilbakeslag. Neida. Krokusene flørter uhemmet med vårsolen som smiler tilbake og varmer i lune kroker. En liten gran.





Noen har blitt feiret i Rantenhagen og det nye flagget har gått til topps i den nye flaggstangen! Og noen har helt klart vært snill i året som har gått, for været var aldeles strålende! Vi nevner ikke navn, men det var ikke fruen..


Ny uke og nye muligheter!




Grip dem!






37 kommentarer:

  1. Vakre bilder som alltid! Jeg lengter etter våren, og håper at den snart kommer hit også. Flaggstangen kledde flagget. Gratulerer til den som ble feiret!;-)
    Ha en fin ny uke!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk :) Vi lengter etter 10 pluss og sol for vår del. Nå er vi vel nede på nesten 10 minus på natten.. Ikke lett å gjøre ørret til laks :)

      Slett
  2. Våren er ustoppelig! Selv om tilbakeslaget har gitt tosifrede kuldegrader om natten. Brrrr. En herlig himmel hos dere!

    SvarSlett
    Svar
    1. Joda, vi snakker vel ned mot tosifret ja... En vakker solnedgang kan muntre opp den mest deprimerte :) Ikke det at jeg er det da..

      Slett
  3. Det blir vår ettterhvert, men enda godt at man kan glede seg med så vakre bilder og flin tekst mens man venter.

    Ha en flott uke!

    SvarSlett
    Svar
    1. Vi f år dele på våren etter som den skrider fram :) Fin uke til deg også!

      Slett
  4. Man får vel gratulere :)
    Ravnen er en fantastisk fugl i er heldige at kunne følge den så tæt. Selvom våren kan synes langt væk så er fuglene også her igang med at finde bo og samle ind til reden. Dejligt!

    SvarSlett
    Svar
    1. Vi ønsker oss en fotolinse slik at vi kan fotografere på litt avstand. Det hadde vært morro :) Vi kan faktisk sitte og se ravnungene i reiret, spesielt når de begynner å bli store og sitter på kanten og kikker ut over verden :)

      Slett
  5. Det er så vårlig hos deg, tross kuldegrader. Her det vårlig inne med frøpotter og perleblomster, men ute er det meter`n med snø fortsatt.
    Strålende uke til deg.

    SvarSlett
    Svar
    1. Vi kjøper oss litt innevår vi også :) Så mye er det ikke ute enda.. God uke til deg også!

      Slett
  6. Flott vårtegn med ravnene. Kanskje det er Hugun og Munin som skal til Odin for å fortelle siste nytt?

    :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja det skal du bare se! Ha! Jeg har alltid vært fasinert av fugler, og i mytologiien finner vi ikke så rent få heller :)

      Slett
  7. Herlig med vår! Her er det også kaldt om dagen, men utrolig flott på dagtid.
    Veldig hyggelig at du ville være med på helgegleder igjen!

    Ønsker deg en fin ny uke! Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. God ny uke til deh også Vivi! Klem :)

      Slett
  8. Du bor visst litt nærmere våren enn meg! Det betyr nok litt at du holder til nærmere sjøen. Sist natt hadde vi -11 grader her. Men jeg trøster meg med sommertemperatur i drivhuset om dagen.
    Ha en fin uke!

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg tror ikke vi var så langt unna 10 vi heller og jeg kjenner at jeg, tross fine solrike dager, er inderlig lei kulde.. Men vi må nok tåle kalde dager litt til? God uke!

      Slett
  9. Njuter av dina härliga vårbilder, hos oss vad det minus 10 grader i morse - och ingen snö - stackars växter... Kram Kristina

    SvarSlett
    Svar
    1. Du får trøste deg (?) med at vi har det like dan, veldig kaldt og ingen snø.. Nå vil vi ha litt varme!

      Slett
  10. Herlig! Å Vestland, vestland:)Jeg carper diemen!

    SvarSlett
  11. Herlige vårtegn hos deg!...men mere snø er ikke nødvendig..jeg har iallefall nok:)
    Godt å kikke inn til en opptimist som deg...nå steg humeøret flere hakk:))

    SvarSlett
    Svar
    1. Så koselig sagt :) Da fikk vi umiddelbart en synergieffekt og også mitt humør steg flere hakke!

      Slett
  12. Så vakre bilder du har - og med så mye etterlengtet farge! Her er det mest skitten snø mot blå himmel. Våren holdes i sjakk av Kong vinter enn så lenge. Men bare litt til nå...

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg tror vi alle, i tillegg til solfaktor, også må smøre oss med et tykt lag med tålmodighet. For den ekte våren, den med plussgrader og duggfrisk svart jord rundt primula og løkplanter, ja den har nok ikke tenkt å skynde seg. I dag fikk vi snø igjen.. Her tar jeg meg sammen og gleder meg igjen over solvarme i hagens nye kosekrok :)

      Slett
  13. Skal jeg gå inn å se på bildene dine, tenker jeg. Jeg kjenner jeg blir litt ekstra sur over vår kalde, skitne, langvarige snø når du viser frem de nydligste vårblomster og bar bakke.
    Ja,ja - inten unntak denne gangen;) Både nydelig hos deg og en litt mer utålmodig meg.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja som du kanskje har fått med deg så har det snødd på Rantenhagen. Jeg skjønner at jeg ikke får et vell av medfølese skyldene inn over oss.. Vi har da selvinnsikt :)

      Slett
  14. Så nydelige bilder, så flott av fuglene!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk :) Skulle gjerne hatt et nærmere bilde, men får være glad i den linsen man har :)

      Slett
  15. Tar deg på ordet! (:
    Skal lete etter vårtegn
    (til tross for at det snødde i dag...).
    De første snøklokkene titter opp av jorden her ute, i alle fall,
    så våren er nok like om hjørnet...

    Fortsatt god uke!


    SvarSlett
    Svar
    1. Ja akkurat den snøen kunne vi vel klart oss ute?! Ut å se på hvalross i helgen??

      Slett
  16. Vackra bilder!
    I måndags hade vi -18 grader på morgonen och i går snöade det men inte så mycket, inte en enda liten vårblomma har tittat upp här.
    Kram
    Mariana

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei men så kan det jo hende at blomstene er veldig glad for den store hvite dynen de har på? For her fryser de nok ganske mye på tærene.. Men et er jo koselig da :) Med krokus i blomst :) Klem. Marit

      Slett
  17. Har dere virkelig fått snø? Så flott da, kanskje det blir hvit påske på dere! ;-)
    Ser for meg at Fru Ranten arrangerer skirennet "Rantenhagen Rundt" på skjærtorsdag!!!
    Graulerer med vel overstått dag til Hr. Ranten!
    Og, med fare for å gjenta meg selv, det var flotte bilder denne gangen også!

    Hilsen Viggo

    SvarSlett
    Svar
    1. Heisan Viggo! Om vi har fått snø? Tuller du eller?! Okei da, så har vi fått snø :) Vi liker det jo selvfølgelig ikke, men for å si det på en annen måte, så er det ikke (!) nok til et skirenne. PÅ den annen side så kan vi jo enda få mere.. Mars er lunefull. Gratulasjoner er overbragt! Og vi kan snart begynne nedtellingen til Sverige?! Me talast!

      Slett
  18. Ha-ha-ha! Medfølelse, nei:) Jeg har jo vært fra meg av misunnelse.
    Jeg håper vi kan få til en samleside der vi viser fem våre vårtegn rundt omkring i landet vårt. Lyst til å bli med?

    SvarSlett
    Svar
    1. Den siden er vi vel bare nødt til å være med på? Hørte jeg æresmedlem??! He he..

      Slett
    2. He-he:) Ja du blir nok det altså. Du utnevnes til Frøken Vårtegn.

      Slett