tirsdag 16. april 2013


Bak skyene er det alltid sol


Dette er en hemmelighet alle kjenner til? Vi holder tanken litt og lar den lage lune dønninger der inne hvor tankene bor. Du vet.

Larus marinus

For nå har vi fått vann i slike mengder at et hvert tilløp til gressbrann slukner før fyrstikken har kommet ut av esken. Vi snakker Bergen og vi snakker nedbør. (Er det lov å si at det var litt deilig?)


Iris reticulata Halkis

Men innimellom heftige vindkast og sidelengs styrtregn glimter det til og solen titter ned. Gylne øyeblikk. Korte.



Eranthis hyemalis, årets første, siste og eneste

Det er ikke verken solskinn, eller snarere mangel på dette værfenomenet, som har gitt veksten i hagen en dytt bak. Nei det er det faktum at temperaturen har steget og at nettene ikke lengere er dypfryste. Det hjalp skal jeg si! Nå tiner bakken!



Jeg har de siste dagene lest side opp og side ned om alle de lekre julerosene mine nerdevenner på Østlandet (..) har handlet på den årvisse hagemessen på.. Ja nettopp Østlandet (…) Og alle har fått med seg at Rantenhagen ligger på Vestlandet? Og ikke nok med det. De viser bilder også. Gni det inn sier jeg bare.

 Primula tyrolensis


En trøsterunde i Rantehagen har faktisk gitt akkurat det. Trøst! For jammen så var det flotte juleroser å finne i egen hage også. Rotekte og stort sett sådd av Fru Ranten. En gang i tidenes morgen..





Ekornet. Dette vakre lille pelskledde vesenet. Jeg kan sitte i evigheter å beundre det! Vakkert vakkert vakkert…

Sciurus vulgaris



Jeg er litt forelsket i disse ville duene som gjester oss på våren. Store flotte fugler som lager veldig koselige kurrelyder. Litt ekstra på våren. Selvfølgelig.

Columba palumbus


Årets første tulipan er Tulipa turkestanica. Den er så vakker at jeg kjøper noen løker hver høst for jeg vil gjerne ha den rundt i hele hagen. Her vokser den i vanlig jord så vel som grusbed.

Tulipa turkestanica


Alt vel til deg fra meg.













32 kommentarer:

  1. Huff, stakkars deg... ;-)) Jeg skal ikke fortelle om hagemesser mer... Men du har nå mange veldig flotte i hagen din fra før da. Du har jo Rolf Eide og alle mulige utsalg, så det så ;-) Jeg har kun vært i Bergen en gang, og ble overveldet over hvor mange steder som selger planter der. Say no more... ;-)
    Ekorn er vakre skapninger, og jeg får aldri sett meg mett på de :-) Herlige bilder!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja sant?! Jeg håper alle skjønner at jeg var selvironisk og på ingen måte lider noen nød?!? Jeg har kost meg kjempemasse med dine og alle andre sine innlegg fra messen :) Lenge siden jeg har vært ute hos Eide nå. Vi er oftest på de kanter tidlig på året for å besøke fuglereservatet som ligger der ute i havet, men da er enten Eide ikke åpnet for sesongen eller så er det søndag og stengt. Kanskje vi klarer det i år?!

      Slett
  2. Jeg leser også om alle Juleroser og "eia var jeg der" sier jeg bare......vil ha, vil ha, vil ha:-)

    Iris reticulata vil jeg også ha når jeg ser bildene dine - snakk om skjönnhet! Önskelisten blir bare lenger og lenger:-)

    Klem!

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har faktisk 3 nye juleroser av året, derav 2 fylte sorter, som bare venter på at bakken skal tine slik at de kan få flytte ut i hagen :) jeg har det også sånn, at ønskelisten vokser og vokser :) Altså så blir det ikke bedre... Klem. Marit

      Slett
  3. To ord ,,fantastiske bilder,, jeg gir deg terning 6 for bildene , veeeeldig fine.
    Maritklem.

    SvarSlett
    Svar
    1. Du er nå så grei :) Takk Marit! Klem fra denne Mariten :)

      Slett
  4. Så vakre bilete og ei heilt anna verd enn her oppe på Sunnmøre..

    Snøklokke og Påskeliljer finn eg. Men ikkje så mykje meir..
    Skulle ha ned i jorda eit feste på ein presenning i kveld.
    Var ikkje langt eg kom før eg møtte telen..
    Men det blir her også!
    Og i mellomtida kan vi nyte dine vakre bilete :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Sunnmøre kommer vel snart sterkt på banen?! Vi har tele i tykke lag her også med unntak av de opphøyde sydvendte grusbedene. Men nå regner det vel vekk?

      Slett
  5. Hei Fru Ranten

    Som altid fantastiske billeder - Tulipa turkestanica er enkel og elegant på samme tid - er noteret!

    Du må have en dejlig uge!

    SvarSlett
    Svar
    1. ja sant den er flott?! Og så er det jo ekstra deilig med det som blomstrer nå på denne tiden :) Fortsatt flott uke til deg!

      Slett
  6. Vakker, vakkert, å bittelitt misunnelig ble jeg :) Ekornet ditt ser fredelig ut, her i hagen finnes bare terrorekorn. De herper det som herpes kan av fuglekasser og foringsautomater.
    Fin onsdag til deg.

    SvarSlett
    Svar
    1. Huffda? Terrorekorn hørtes ikke så bra ut? Disse er veldig forsiktig og engstelige og er på vakt hele tiden. Ikke så rat når vi har 2 katter samt flere store rovfugler.. God kveld!

      Slett
  7. Syns ikke du har så mye å klage på med slik vårblomstring i hagen allerede ;-) Får litt lyst til å flytte til Bergen. Nydelige bilder igjen, fru Ranten!

    SvarSlett
    Svar
    1. jeg slettes ingenting å klage over :) Det har du helt rett i :) Tvert i mot så er jeg vel litt priviligert som har blomster så passe tidlig :) Husk regnet! Før du gjør alvor av flyttingen :)

      Slett
  8. Herlige bilder! Ser våren har kommet for fullt i Bergen! Vi har også milde netter og til og med regn (egentlig mest tåke) de to forutgående dagene!! :-D Men nå er solen i ferd med å bryte igjennom. Det blomstrer krokus og scilla ved husveggen der jeg bor, men ellers er det stort sett fortsatt, for det meste brunt å skue rundt omkring :-) Men om en eller to uker...!?
    Ha en fortsatt riktig fin dag :-)
    Stein

    SvarSlett
    Svar
    1. Ikke helt på fullt enda mmen vi nærmer oss! Når telen går ut av jorden så tenker jeg det gjør underværker :) Alt vel til deg Stein!

      Slett
  9. Det var jo hagemesse her i byen også eit par år, kva skejdde med den egentlig? Men no syns eg jo ikkje du har så mykje å klage over med dei fine julerosene allerede på plass i hagen! Nydelig ekorn, og ringdue! Eg syns ringduer er så fine. Her har naboen saga ned ei rekke store graner, og med dei blei også ringduene vekke. Trist.

    SvarSlett
    Svar
    1. Bergen har ingen sentrale messehaller igjen etter at Arenum ble revet. Året etter dette skjedde så prøvde de ha hagemesse i underetasjen på Grighallen, men det var kanskje ikke så vellykket for det ble med den ene gangen. Nei og atter nei! Selvfølgelig har jeg ingenting å klage på :) Du har så rett så rett! Det var nok mest ironisk ment :) Jeg synes ringduer er veldig flotte fugler å ha på besøk i hagen. Praktfulle!

      Slett
  10. En vår man kommer minnas!!!
    Hoppas ni slipper regn och blåst nu framöver och att solen tittar fram och torkar upp.
    Kram
    Mariana

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja her ser det ut til å bli en trend med lange kalde perioder på nyåret. Så det får vi nok bare venne oss med ja.. Jeg tenker regnet hjelper til med å smelte telen i bakken, men ja takk til litt sol også :) Klem. Marit

      Slett
  11. ÅÅ Så mycket som börjat hos dig fast både ren och blåst inte är nådiga hos er. Solen kommer .snart och kommer att lysa hela sommaren , hoppas jag:)
    Ha en underbar dag!!

    SvarSlett
    Svar
    1. Mildvær og sol! Ja takk :) God kveld til deg!

      Slett
  12. Fantastisk bra og vårlig innlegg! Det er jo mye mer stas med juleroser fra FRØ. Kjøpeplanter er litt kjøpt lykke, det er først når de trives i hagen at det er skikkelig hageglede! Nyt våren med hilsen fra Østlandet :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Kunsten med å så juleroser selv er å få tak i ferske frø :) Da skal det ikke være vanskelig :) Og har man først fått dem til å vokse og blomstre så ordner de såingen selv :)Jeg nyter! Alt vel til deg :)

      Slett
  13. Så nydelige bilder og så innholdsrik hage!
    Her er det ingen ting som spirer ennå, og hagen er dekket av dyp snø.

    SvarSlett
    Svar
    1. Spirene ligger vel på lur under snøen?! Du får begynne å spa :)

      Slett
  14. Her var det da virkelig mye godt og flott å trøste seg på Ranten. Tenk at det regner i Bergen.....;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Vi trøster oss så best vi kan :) Og joda. Det regner i Bergen! Du har vel fått med deg at det har vært tøke og stoooor skogbrannfare?! I Bergen!

      Slett
  15. Her var det masse flott! Iris reticulata 'Halkis' og Tulipa turkestanica er ja helt nydelige! Synd du ikke fikk med deg hagemessa da ;-) du kunne jo bare ha svippet over fjellet en tur!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Viggo! Begge sortene var vel på listen til Svein på hagegal :) Jeg kunne jo det da, svippet over, men nå har det seg jo slik at jeg sparer på kruttet (alias pengene) til jeg skal til Sverige om en uke :) Og da sees vi vel?!

      Slett
  16. fyttigrisen så misunnelig jeg blir, på blomstene og ekornet og hele Paradiset ditt. Neida, ikke misunnelig "sånn", bare veeeeldig utålmodig. Sisite issvullen forsvant søndag. Kjempeflotte bilder, fra måke til ekorn til nyspirte skjønnheter. Helt vidunderlig.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk Elly :) Tenk at det skal være så stor forskjell fra meg til deg? Vi snakker vel høyland og lavland.. Men alt kommer til deg også. tenk alt du har tilgode :) Sees i morgen!

      Slett